Lyckliga höns!
Det här har jag knyckt ur Bosse Zackrissons tidning "2000-talets vetenskap". Han har besökt en gård i Roslagen där SLU bedriver forskning på hur framtidens jordbruk skulle kunna se ut. Och det låter inte fel:
"På gården bedrivs forskning som rör växtnäringshushållning, växthusgasemissioner och uthållig markanvändning.
Det vill säga vi testar olika system för att öka livsmedelsproduktionen, till exempel genom att odla olika växter tillsammans som skyddar varandra från skadedjur och sjukdomar och genom att förädla/avla fram lokalt anpassade växtsorter och djurraser och genom attanvända djurens ekosystemtjänster. Det sistnämnda innebär till exempel att hönsen får bo i växthusen under vintern för att värma upp det och gödsla jorden. På våren får de mylla ner gödsel och ogräsrensa i grönsakslanden. På sommaren får de gå i beteshagarna och sprätta runt i dynghögarna och på det sättet parasitsanera marken och på hösten får de äta fallfrukt och grönsaksrester i trädgården. Vi använder helt enkelt djurens naturliga beteenden som en hjälp i arbetet på gården och får på köpet både ägg, mjölk och kött och dessutom lyckliga höns, grisar och kor."
underbart! Härligt att läasa som motvikt till en annan tråd där det berättades om höns i Italien som fått fötterna avklippta för att inte rymma!! Den bildedn fastnade i min skalle och gjorde mig så ledsen, först var det den döda grisen på stranden som fastnade på näthinnan, jag är för känslig för sådant, blir deprimerad av otäcka bilder och hemska historier, jag deppar ner mig totalt! Men detta var väldigt nice!!!
Förutom växthuset, så har mina höns det så! Det är underbart. Det är så härligt att se dem strosa omkring, nu är de mkt under äppleträden och äter, och sprätter löv så det står härliga omkring! Enda gången vi är osams är när de sprätter upp nyplanterade småplantor i rabatterna… eller gör gosiga gropar där jag precis planterat! De lyssnar inte så noga när jag talar om var det är förbjudet att sprätta…
Jag hittade ett SLU-projekt där man kombinerade grisuppfödning med odling. Suggorna grisade på våren och så fick kultingarna växa upp med sin mamma över sommaren för att slaktas till hösten. Man odlade vall, kraftfoder och rotfrukter som foder till grisarna. När vallen var skördad fick grisarna gå där och böka för att seda flyttas vidare till nästa fält osv. Grisarna bearbetade jorden och höll undan ogräset. Låter helt fantastiskt tycker jag.