Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 6001 ggr
Conquest
0

Ister och andefett

I Danmark fick vi altid en "fedtemad med salt" när man var mer hungrig, alltså en dansk skiva rågbröd med svinfett och grovt salt. Man sparade det avrinna andefettet till matfett när man stekt and. Det var en delikatess. Detta var så på kollo även på 1960-talet. Här på lchf är det endast smör man säger man åt innan margarinet. Är det verkligen så?

Zepp
0

Fattiga åt flott på smörgåsarna.. de som hade råd åt smör!

Inte ens böderna som producerade smöret åt det i någon utsträckning.. det var till för avsalu.. för att få in reda pengar!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Pennylane1]
0

fet i anden, motsats till fattig i anden Flört undrade allt lite när jag såg rubriken haha

bustas
0

Inget avsmält fett eller ister gick till spillo då jag växte upp. Allt gick till Mors brödbak och detta bröd var fett kan jag försäkra. Dessutom var det förbaskat gott. Trots att det var grovt bröd så tror jag det var så fett att det till och med höll Skaldemans Rato.Skrattande

Conquest
0

Zepp

Tack för ditt svar.

Annika pratar alltid om smör och i tabeller står det smör, kokosfett, div oljor mm men aldrig det de flest åt före. Om man ska jämföra sjukdom förr och nu måste väl de vanligsta matfetten indgå i jämförelsen. Jag åt endast kokosfett som Palmin i "kiksekage" några gånga om året och man sade att det egentligen var osunt. Jag är född i 1950.

Oljor fanns inte.

Skol-mackorna breddes med stekmargarin utom syltmackan som var med smör. Vi hade inte fett som smörja i vår familj men många hade det. Man kan fortfarande köpa "Bedstemors stegefedt med løg" i Danmark och det är faktisk jättegott till rågbrödsmackor med t.ex. korv och stark ost.

Conquest
0

Bustas

Jag är glad jag gjorde denna tråd för du svarade och jag blev nyfiken på vad som gömdes bakom slörat och hittade, ja inte ditt ansikte men dina inlägg. Guu vad du bara är bra! Jag ska närläsa all din text. Wow!

isalu507
0

Jag skulle tro att smör kanske används som ett exempel på ett naturligt matfett för att folk vet vad det är och är familjära med det?

Om Annika hade gett ut en tabell där det står att vi ska använda andfett och ister kanske inte folk skulle vetat vart det går få tag på etc.

Smör och kokosfett är ju ändå vanliga livsmedel som finns i ica-butiken liksom.

[Pennylane1]
0

andfett tror jag inte varit vanligt här alls? Aldrig hört talas om det ens! Vi äter väl inte and alls? Och ister är svårt att få tag på.

Conquest
0

Pennylane1

En and ser ut som en liten gås i frysen men du kan ta gås istället.

1: Stek en fet and/gås i långpannan

Lyft bort den stekte and/gås

Kvar: Ande/Gåsa-fett. Inte svårt alls.

2: Stek bacon

Lyft bort baconen

Kvar ?

Men ok, det finns inte i 250 g förpackning på Ica som i alla danska matbutiker.

Jag tror det är sossornas fel. Liksom Napoleon beordrade att alla franskmän skulle ha tillgång till de rikes bröd: Vitt bröd, i hans regim. Bestämde ett lågt pris och det alltid skulle vara minst en bagare som hade öppet varje dag, -Så bestämte sossorna att nu skulle jobbarna ha tillgång till de rikas smör och slängde ut simpelt fett som var symbol på fattiga tider.

Tror jag.

Men något har fungerat bra för os lchf-konsumenter i Sverige. Vispgrädde koster aningen med än lättmjölk, hur det så än går till? Fettmässigt borde vara 20 gångar så dyrt.

[Pennylane1]
0

jo jag förstår vad det är men var får man tag på en and att steka?  Har som sagt aldrig sett det ens!

[Pennylane1]
0

fast det heter andfett Flört ande är nåt helt annat, på svenska, det var det jag menade här ovan, det ger lite lustiga associationer bara!

och nu kom jag på att du nog menar anka!? DET kanske man får tag på någon gång men väldigt sällan det med!

Lisabet
0

Anka har jag nog aldrig sett i affärerna, men däremot gås, åtminstone på hösten till Mårtens gås. Tyvärr är det dyrt, men ett år såldes frysta billigare efter Mårten. Gås är fett och bra. Och gott.

Conquest
0

Jag skrev andfett i ett annat sammanhäng och över-stavningskontrollantprogrammet sade andefett!

Fast i blogger o dyl bryr man sig faktisk inte om stavfel. Det är snabbheten och den omedelbara inspirationen som gäller!

Eller hut!

[Pennylane1]
0

gåsen kom till efter mitt inlägg inunder! Bara så ni vet! Glad

[Pennylane1]
0

nä men när det blir en rolig felskrivning, så kan man ju kommentera! Flört men den nyansen kanske inte går fram när man inte har svenska som modersmål förstås! Det var inget besserwissrande utan lät bara så himla kul!

bustas
0

Conquest: Man tackar!

Conquest
0

Vi ka ju åsse säja annefitt å grissafitt så fattar alla i Skaune de åsse.

Även om Ica och Coop inte har det på hyllan, så mener jag att när man diskuterar vällevnadssjukdom kan man ta reda på vad just de fetter gemene man åt före margarinens intåg hade för bra eller dålig påverkning på hälsan. Därför vill jag ha dem med i en tabell med mättade fettsyror osv osv.

Conquest
0

Pennylane1

Jag är själv allergisk mot särskrivning:

Mörk hårig ensam stående sjuk sköterska -är en favorit!

Fast det handler ju inte om lchf eller fitt.

[Pennylane1]
0

ja  samma här jag är med i "död åt särskrivningen" på facebook Cool

Conquest
0

En and och en anka heter det samma, nämligen and på danska. Kalle Anka heter Anders And. En stor vit fågel som ska ha tillgång till, inte en geggamöjapöl men rinnade vatten om det ska va bra skötsel.

Conquest
0

Jag slutade på facebook i våras efter omläggningen. Too much big brother. Frun har jättekul, isär med sin farm. Nu har hon snart tillräckligt med granner till att få plogat.

Zepp
0

Dansk ister finns i de flesta mejeridiskar bredvid cocofettet.. fast jag tyckte inte det var så gott!

Hade vi bott i ett annat land så skulle nog Annikas lista bestå av mer olivolja om vi vart vid medelhavet.. i mellanöstern Ghee!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Conquest
0

Zepp

Tack för tipset.

Jag tycker det fungerar bäst på dansk rågbröd med köttpålägg, grov leverpastej eller ostskiver, isär en god stark dansk ost med radisser doppade i bordssalt. Ej mjuk ost, typ Brie.

Svenskerne kan meget, men de kan sku ikke dyrke radisser i nationalfarver!

Halvdansken
0

När jag växte upp (i Malmö) så hade min pappa oftast flott på brödet. Jag tycker fortfarande att det är aningen för bra, det där, men som Conquest skriver så kan man nästan alltid köpa det här i Danmark. Ankfett är guld värt och används oftast till att steka i.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

LatMask
0

Aaah, fedt med lög, mums! (Jag har varit ingift i en dansk familj…det var då jag la på mig alla kilon…) Jag har också ätit stekt and på julafton, sen dess saknar jag inte julskinkan! Brynte kartoffler till var mums! - Oops vad säger jag Skäms nåja, svenskar vet nog inte vad det betyder…

[Pennylane1]
0

smørrebrød vet vi inte heller vad det är Flört

LatMask
0

Äsch, smörrebröd, tacka vet jag håndemad, hur det nu stavas… Hånnemad är en enklare variant, men smakar minst lika bra!

Conquest
0

Som barn i Danmark tyckte jag en smörgås på restaurang var ett slöseri utan like med pålägg då jag jämförde med mackorna man hade med i skola eller fick hemma. Där täckte pålägget knappt brödet. De serverade däremot en liten tunn skiva rågbröd med smör med ett par hekto köttpålägg med div tillbehör som remuladsås, syltgurka mm mm! Tänk så fel jag hade.

Halvdansken
0

#25, för att inte tala om biksemad!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Conquest
0

Nu ska jag natta mig men innan ska jag kombinera det bästa från Sverige och Danmark vilket jag gjort i många år. Svensk knäckebröd, smör och tjocka skivor dansk ost.

irode
0

Min kvällsmat i dag var en annan dansk specialitet som jag undrar man inte får tag på här i Sverige: rökt torsklever.

Rugbrød med en burk rökt torsklever, citronsaft, salt och peppar GOTT!!!

Ankfett och gåsfett använder jag när jag gör kycklingleverpastej. Det är helt fantastisk fett, som stort set aldrig härsknar. Lågt smältpunkt - det måste vara hälsosamt, tycker jag.

hemul
0

Det var nog inte bara fattiga som åt flott. Mina föräldrar pratade drömmande om sin barndoms flottsmörgåsar och de kom inte från speciellt fattiga omständigheter. Även om man inte åt det på smörgåsen så sparade man det så klart till matlagningen.

raphanus
0

Yay! Jag läste den här tråden tidigare i dag, och när jag åkte och handlade såg jag stora burkar ankfett i köttdisken. De var rätt dyra, men de finns i alla fall att köpa!

Conquest
0

hemul

De åt det för det smakar fantastisk med vissa pålägg. Man säger smör bär fram smaken. Jag säger att fett "gifter sig" med pålägg som korv leverpastej och ost, fast min fru tycker inte om det. Hon tycker inte heller om oliv i alla former.

raphanus

Kul med respons, isär med din upptäckt. Ankfett har jag aldrig set i kyldisken. Vilken affär var det i?

Puhlo
0

Raphanus: Var var var?!

Min låtsassyster som kommer från ungern brukar bjuda mig på hembakt bröd med mycket ister på när jag är hos henne. Det är ett av få avhopp jag lyxar med, för det är så rackarns gott.

raphanus
0

#34 - Daglivs, Fridhemsplan, Stockholm.

Conquest
0

Tack för upplysningen. Jag bor i Skåne tyvärr. Men du som bor i Stockholm har du smakat Carbzones bröd med minimalt med kolhydrater?. I så fall, hur är det? Enligt bakeriets hemsida finns det overallt i din region.

Inkanyezi
0

Och flott använder man alltjämt i mitt andra hem på Kuba. Väl att märka; när det finns.

Jag har ju en lokal slaktare som jag kan handla av, så det brukar aldrig vara någon brist hemma.

[Pennylane1]
0

alltså…måste man lägga in såna bilder rakt i inlägget?

Conquest
0

Pennylane1

Ja det är inte så på Ica fast den smakar säkert bättre än Icas griskött. Jag jobbat i svinstall och på slakteri och kännar igen doften och skriken i Icas svinkött. Never more!

På tal om andra metoder. Jag kommer ihåg då vi var i Italien i 1971. På marknadet stod en massa höns snällt och väntade på att bli slaktade och såld. Inget staket eller burar, de stod bara där. Hm, intill jag upptäckte de hade benen avklippta. Fresh Food i sommarvärmen! Vi har säkert gjort samma här för länge sedan.