Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-soppor-såser
Läst 6046 ggr
the-fat-cat
0

Snabb, grön curry

Ikväll äter killen och jag grön curry(soppa/gryta). Gjorde lite fel, men hjärnan är lite halvseg för tillfället… Så jag skriver ut tillagninssättet så som man "bör" göra den…

Snabb, grön curry

2 pers, 15 min

• 1 burk cocosmjölk, 400 ml

• 250 gr nötkött, strimlat

• ca 2-3 dl blandade, frysta wokgrönsaker

• grön currypasta efter smak

• olja eller smör

• (salt)

Hetta upp fettet och fräs currypastan ca 30 sek, bryn sen köttet tills det fått fin färg. Slå på cocosmjölken och låt koka upp och sen sjuda ca 10 minuter på svag värme. Lägg i grönsakerna och låt dem bli genomvarma. Smaka av med salt. Njut!

Jag hällde i en skvätt grädde också, tyckte det såg lite blaskigt ut, men det är ju en smaksak… Köttmängden - liksom sort - går ju att variera, men jag hade fryst in påsar med den mängden. Grönsaksmängden går ju också att variera, men både killen och jag gillar grönsaker, samt kryddstark mat, så currypastan var jag ganska generös med…  Har ingen aning om fördelningen av protein, fett och kh, tyvärr… :-/ Enkelt, snabbt och himla gott iaf.

Adur
0

Jag brukar göra en liknande soppgryta, fast med kyckling. Dessutom tillsätter jag extra kokosfett.

Då är det heller inte fel att dutta i lite lime och ingefära, om man råkar ha det hemma. Tungan ute

Ungarna brukar få ris till, om de vill. Jag och maken äter rätten som soppa med en klick crème fraiche.

the-fat-cat
0

Lime och ingefära tänkte jag inte på, men det vore jättegott till nästa gång jag gör detta. :)

[Pennylane1]
0

Låter jättegott men vill påpeka om att många wokgrönsaker har ganska högt kolhydratinnehåll, de flesta öveer 5 gram/100, men Green wok(tror det är coops egna) som jag tror passar utmärkt till detta recept har lågt! runt 3 har jag för mig. Finns nån mer som har hyfsat så man får kolla runt och räkna lite om man är något så när strikt.

Adur
0

#2 Lime, ingefära och chili är a match made in heaven!

#3 Jo, jag har också tänkt på kolhydraterna från grönsakerna. Jag brukar använda Mrs Cheng's wokgrönsaker på konserv, eftersom det är så gott med krispiga vattenkastanjer! Glad

*kollar på MinMat*

Ja, wokgrönsaker verkar ligga runt 5 gram kolhydrat, även om just min variant inte finns med. Inget problem för mig, med andra ord.

Men som sagt, den som är strikt måste kanske tänka sig för.

[Pennylane1]
0

de flesta fryspåsar med wok ligger över det, 6-8 är nog det vanligaste! Tänker man inte på det kan det lätt bli lite mycket. Mne kollar man påsarna så kan man hitta som sagt t.ex. den gröna med lotusrot tror jag det heter, pumpafrön spenat och sockerärter tror jag det är

the-fat-cat
0

Köpte Eldorados, har 4,5 gram. Annars passar det bra med en burk vattenkastanjer och en burk bambuskott bara, tycker jag. Fast kollade vattenkastanjer nu, hjälp vad mycket kolhydrater de innehåller! Det visste jag faktiskt inte… Men bambuskott innehäll desto mindre och är supergott det med.

Adur
0

Ja, det är tur att en sån där burk ska räcka till hela familjen. Då blir det inte så mycket ändå per person… Det känns faktiskt som om det är mest groddar i den sort jag köper. Gott är det i alla fall.

the-fat-cat
0

Har inte vågat mig på att köpa wokgrönsaker på burk, vet inte riktigt varför… Men groddar på burk har jag haft i, blev krispigt o gott, o mest vatten… Inte så mycket näring alls, egentligen, mest lite krispigt gott att tugga på… Obestämd

I ett tidigare liv var jag inne på måltider sammansatt av 100 g protein (d v s 100 gram kött/ägg/keso osv, inte rent protein), 100 gram kh (=pasta, ris, potatis etc) samt 300 gram grönsaker. Kommer inte ihåg vartifrån jag fick det, har läst så oerhört mycket om dieter o bantning o kost genom åren, det mesta mer eller mindre knasigt. Men tyckte det var lite jobbigt med så mycket grönsaker, dels att äta så mycket - o jag älskar grönsaker! - dels att det blev rätt dyrt om man tänkte att t ex en normalstor påse frysta wokgrönsaker bara skulle räcka till två middagar… Förvånad

Adur
0

#8 Ja, folk tycker att man äter dyr mat nu för tiden - men frukt och grönsaker kostar ju massor. Visserligen äter jag grönsaker fritt nu också, men det blir inte samma mängder.

Burkgrönsakerna är mycket krispigare än de frysta, tycker jag. När jag försöker woka/steka frysta grönsaker blir de mest mjuka och sega.

Men de här på burk är spänstiga och knapriga. Glad Fast de är väl rätt dyra, de också, antar jag. Minns inte vad de kostar, faktiskt.

[Pennylane1]
0

billigast blir väl att köpa färska grönsaker och strimla själv, krispigast med.