Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 3461 ggr
missaz
0

Lurendrejeri!!!

Igår åkte vi till Gävle och hämtade vår hundvalp. Vi stannade vid Gävlebro för att äta lunch. Maten var väl…. sådär. Jag fick i alla fall tag i lite kött och fick kokt blomkål/brockoli till istället för potatis och lite salsa istället för den supertjocka såsen som var full av maizena (salsa är iofs inte bäst, men bara kött kändes för torrt.

Vid kassan stod 2 skålar fulla av vitlökssmör och citron/örtsmör och jag blev såklart jätteglad! Där fick jag ju fettet till min magra (och snålt tilltagna lunch), så jag tog en rejäl klick av varje.

Döm om min förvåning när jag tar första tuggan och känner den kletiga, äckliga smaken av MARGARIN i min mun!!!! De har gjort kryddsmören på margarin!!!!

Jag spottade ut, kastade vitlöks- och citron/örtermargarinerna och med en kletig margarinhinna i hela munnen (som vägrade förvinna) gick jag med arga steg till kassan och informerade dem om att det INTE är ok att kalla margarin för smör! De såg helt oförstående ut, så jag var tvungen att precisera; "vitlökssmöret och citronsmöret är INTE SMÖR! Det är MARGARIN! Skriv då för 17 det så folk vet vad det är! Det där smakar skit, tala om det för kocken!" var min kommentar….

AHHH vad arg jag blir! Det måste väl nästan vara olagligt att ljuga på det viset på en restaurang???

Halvdansken
0

Vad sa de? Fick du pratat med kocken?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

missaz
0

#1 Tyvärr var vi lite stressade, så jag hann inte "stå på mig" och bråka klart om detta. Jag klarade däremot inte av att strunta i att säga ifrån, så det fick bli en tillsägning till serveringspersonalen och en hälsning till kocken. Hoppas den kom fram!

flikkan77
0

Tror nog den kom fram.

"Det var nån tokig tjej som gnällde om att smör och margarin inte var samma sak… " Förvånad

Flört

"You just have to belive…"

missaz
0

#3 Haha! Ja, märkligt nog så inser inte en del människor att det faktiskt är en rejält stor skillnad, både i smak, konsistens och nyttighet! OM maragarin smakade gott så kanske kanske jag hade ätit det ändå "bara för en gångs skull", men snälla nån… Inte ens på den tiden jag trodde att margarin var nyttigare än smör använde jag det för att göra kryddsmör!!! Det är INTE GOTT och KAN INTE BLI GOTT ens med något så underbart som vitlök! Skrikandes (för att stå ut med smaken av margarin måste man faktiskt använda det i matlagning eller bakning; alltså blanda ut det med en massa annat!)

JohanBaltic
0

Gävlebros olika "smörer" går inte att äta - åker förbi där med jämna mellanrum, brukar ta laxen som ju är fet i sig.

Finns inget bra alternativ om man inte vill åka ut till Axmarby (15 minuter ut mot havet) - där finns en helt fantastisk restaurang med riktiga råvaror… men också med en helt annan prisklass.

LatMask
0

Här på Kif finns det ju ibland nybörjare som alldeles ärligt inte har en aning om att det är skillnad… Bra, Missaz, på´rom bara!

Men nu till det VÄSENTLIGA! VALPEN! Vi vill veta mer! Ras? Ålder?  Vi vill se bilder!

missaz
0

#5 Nej, det gick verkligen inte att äta de "smörerna" åh fy katten om jag hade vetat det innan! Hu så äckligt det var att få detta klet i munnen… *ryser*

mazen
0

Axmar Brygga finns nu även som Furuviks Brygga, samma ägare och lika bra mat

Furuvik blir ju ingen avstickare bara en smärre omväg

missaz
0

LatMask; Ja, valpen! Det är (såklart) världens sötaste lilla valp, en hane som är blandning mellan Cavalier och Papillon. Bilder ska fixas så fort jag hinner! Måste ju såklart visa världens vackraste för alla här! Skrattande

flikkan77
0

Missade valpen bland allt margarin. Hur i hela världen gick det till! Förvånad

Roligt med en valping! Kul blandning med, sådana brukar vara både söta och roliga. Glad Hoppas också på bilder snart…

Ska nog skaffa valp till våren/sommaren. Troligtvis en Tollare, fast det kan kanske bli en Saluki eller Labrador med. Har inte riktigt bestämt mig.

"You just have to belive…"

DesK
0

Missaz, vi råkade ut för en liknande händelse när mina tjejer var små. Stannade vid en vägkrog och skulle äta mat. Vi beställde kött med kryddsmör (trodde vi!) och båda tjejerna vägrade äta en endaste bit. När jag provsmakade deras kött märkta jag att det var margarin och inte smör. Jag blev tvärarg och gick till kassan och förklarade att mina barn ska inte behöva äta kryddmargarin. Till svar fick jag höra att jag borde uppfostra mina barn bättre och lära dem att äta allt. Ja visst, svarade jag, de äter all riktig mat och allt som är äkta, men konstgjorda produkter som till exempel margarin kommer jag aldrig kräva att de ska äta, tvärtom de får inte äta sådana undermåliga produkter! Detta är nu cirka 10 år sedan. Än idag vägrar de äta margarin och mycket annan skräpmat.  Glad

/Désirée

missaz
0

#10 Ja, det är superkul med valp! Han är så otroligt gullig rolig, vi har redan fått många skratt åt honom! Bilder kommer….

#11 Otroligt att personalen bara VÅGADE vara så fräck att tala om uppfostran! Fattar inte detta med att kalla margarin för smör; det är ju faktiskt falsk marknadsföring! Fint att dina barn vägrar sånt där rat!

Sugiyama
0

Har råkat ut för att det serveras skirat smör till maten och har vräkt på massor vilket gjort maten oätlig då det var skirat margarin. Borde vara olagligt att göra så tycker jag.

HerrKaos
0

Vad bra att ni säger ifrån, om vi tillsammans ryter i när det bluffas så blir det lättare förändring. Fattar inte att de saluför margarin som smör…det är ju en väldig skillnad.

missaz
0

#13 Åh fy 17! En sådan gång skulle jag lämna tillbaka maten och be om ny mat med S-M-Ö-R! Ja, man får väl bokstavera åt dem så de tar rätt vara nästa gång!

#14 Man måste säga ifrån när de ger något helt annat än vad som står på menyn (eller i mitt fall på Gävlebro; lappar på byttorna med skiten) Det ÄR inte ok. Att skriva smör och ge margarin är ungefär som att skriva oxfilé och servera falukorv tycker jag. Eller; falukorv och oxfilé har ju liiite likhet i alla fall; båda har ju kött i sig… Smör och margarin har inget överhuvudtaget med varandra att göra!

DesK
0

Även jag halkade förbi det där med valpen Skäms

Nu ser jag fram mot många fina valpbilder   Glad

/Désirée

Effie
0

Vi får tjata. De förstår nog till slut. Var på en personalrestaurang häromveckan, och hittade två stora byttor med småförpackningar Lätta och Becel. Gick till kassan och frågade om de inte hade smör. Kassörskan var på väg att hänvisa mig till margarinet, men insåg att det inte var det det handlade om: "Du menar Bregott?" Och så kom de in med en stor bytta Bregott-förpackningar.

#15 "skriva oxfilé och servera quorn"…? bättre liknelse? Eller sojakött?

Ser också fram emot valpbilder; låter gullig. Fast alla valpar brukar vara oemotståndliga.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

nobban7
0

SkrattandeUrsäkta att jag skrattar, men jag kan föreställa mig ett tokigt fruntimmer med rökabstinens som står och ryar om obegripligheter som att det är skillnad på smör och margarin.

Tycker dock att det är mycket bra att du sa ifrån Glad

Inkanyezi
0

Jernet på Lidingö använde också margarin, lättmargarin, som "vitlökssmör", fy f*n.

HerrKaos
0

Gävlebros arommargarin blandas tydligen upp med vatten och vispas upp för att få ner fluffig konsistens….isf. är det ännu längre från riktigt smör!

Alfers
0

#15 fast riktig falukorv ska ju vara gjord på oxe ;)

wikipedia

Narcissia
0

Tycker det är jättebra att folk säger ifrån, att hälsa till kocken är ett utmärkt sätt.. men jag tycker inte att man ska "skälla" på personalen. Tror man kommer längre med ett mer ödmjukt bemötande ;)

Skogiz
0

Haha, stick it to the man.

missaz
0

#18 Haha! Ja, jag är ju inte på mitt bästa nu under rökstoppet, och lördagen var ju bara andra dagen utan cigg, så då blir man ju lite extra kinkig! SkrikandesSkrattande

Min sambo tycker jag är riktigt pinsam när jag går an mot folk över felaktigheter, men det struntar jag i, jag kör på tills de lär sig!

Valpbilder kommer snart!