Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-på-stan-hur-gör-jag
Läst 7572 ggr
pleaze
0

Vad säga till restaurangpersonal?

Hej!

Jag tänkte på en sak. Kan man säga till restaurang- och cafépersonal att man är glutenallergiker för att de ska förstå att man inte vill ha några kolhydrater i sin mat? Kanske lättare att säga så än att man följer LCHF? Känns som rätt krångligt att börja förklara LCHF-livsstilen när man sitter med menyn i handen..

/A

spadermadam
0

Om du säger att du är glutenintolerant så får du kanske fikabröd som är glutenfritt och det innehåller ÄNNU MER kolhydrater än "vanligt" bröd.

Jag brukar helt enkelt be om att få ost och salami på en tallrik eller så köper jag en macka och tar bort brödet och äter sovlet!Glad

Wtn3
0

Jag brukar bara säga att jag bara vill ha kött, grönsaker och sås, om jag beställer mat, eller bara pålägget om jag beställer "macka", brukar även höra om de gör såsen själva eller om märket de tar in är riktig sås och ingen tillsats- och sockerladdad pulversås. De brukar vara rätt tillmötesgående, för även om den som tar beställningen kanske ser ut som ett frågetecken inombords ska de ju inte gärna ställa sig och börja ifrågasätta varför kunden vill det och det, de är ju trots allt i en servicebransch.

Aniara4
0

Nej. Risken är stor att du istället får t.ex, glutenfritt bröd, potatis, frukt eller gud vet vad som innehåller en massa kolhydrater men inte just gluten.

Jag brukar inte förklara någonting alls, utan bara tala om vad jag vill ha. Jag beställer oftast inte köttfärsrätter eftersom risken är stor att de innehåller mjöl och sånt - undantaget är på semestern på en restaurang som skilde mellan "vanliga" hamburgare och grillade "beef burgers" där de senare var påtagligt dyrare.

Beroende på humör beställer jag ibland bara en kött/fågelrätt rakt av (skulle förstås kunna beställa fisk om jag inte var allergisk), äter det jag vill ha och struntar i resten. Andra gånger ger jag mig in i en diskussion mest för att det går emot min uppfostran att slänga mat, och någon gång kan jag be att få något annat än vad som står på menyn, t.ex. kombinera två rätter. Eller om jag ser att det finns, t.ex. haricots verts som jag gillar, som ingår i en annan rätt, så kan jag fråga om jag kan få det som tillbehör istället för potatis. Jag kan också be om lite extra smör om maten verkar mager, och ibland betona att jag inte vill ha margarin, om det verkar behövas.

matsmurfen
0

Tipset är nog som sagt tidigare, att bara säga vad man vill ha. Det är ju du som betämmer vad du ska äta!  Är du glutenallergiker är det ju rätt konstigt om de börjar käfta emot om du ber om glutenfri mat - du kan ju bli jättedålig. Tål du inte kolhydrater ska du heller inte äta dem, därmed basta!  Sen att servitören inte riktigt har koll på vad "kolhydrater" är för något och var de finns, det får man nog leva med och redan från början ha en plan för vad man ska begära att få på sin tallrik så det inte uppstår ändlösa diskussioner i onödan.

Exakt hur det blir i slutänden beror kanske på vem man pratar med, hur sericeminded de är och vad de faktiskt kan erbjuda, samt hur strikt man själv vill vara.

julia61
0

Var ute i går och åt, de hade bara mackor m röror på, frågad om jag kunde få det som var på o lite grönt till. Det gick helt utmärkt dessutom så sänkte de priset från 45 kronor till 25!! Det blev bonus.

Men jag fick redigt ont i magen på natten, var nog något ej lchf rätt i rätten.

Jag upplever att de som gör mat ute, serveringar osv är mycket bra på att lyssna och försöka göra det som man vill ha. Utan att fråga varför.

Jag sade bara att jag inte ville ha bröd, det blev ingen följdfråga allsGlad

Men jag tror jag kommer att ta utan röror, skinka ost och så vidare, så jag kan se vad som är i, så att säga.

Wildrat
0

Jag brukar säga vad jag vill och inte vill ha samt be om lite mer av det som är ok tex mer kött eller mer sås. Är det planerat att äta uta har jag också ofta med mig lite smör i en burk, många restauranger har bara Lätta till brödet. Har de däremot Bregott tar jag det och fettar upp maten med.

pleaze
0

Gud vilka bra tips! TACK.

Sammanfattning; Be om det man vill ha Flört Nä men haha, jag ska väl kanske inte vara så rädd för att vara "besvärlig" jag är ju faktiskt deras kund. Ja men det är väl just det med såser och dyl, att man vet inte om de innehåller mjöl, smakförstärkare, socker och 100 mystiska e-ämnen.

Åh vad roligt det känns nu, vad peppad jag är på lite sund livsstil.

Agyr07
0

Jag har faktiskt börjat göra så att jag ber om att få skippa potatis, ris eller pasta samt få mer av det goda med en snabb förklaring att jag inte äter kolhydrater.

I flera fall har jag fått in tallrikar med tillägg då av stekt svamp och haricots verts eller ngt annat LCHF vänligt. Ibland också en bit brie. Så min erfarenhet är att fler och fler verkar ha hört om LCHF eller "icke kolhydratätare".

Wtn3
0

Kunden har alltid rätt som det så vackert heter, det är lika okej att låta bli vissa saker av hälsoskäl som det är att låta bli dem pga allergi, eller av etiska eller religiösa principer, så man ska inte känna sig dum eller besvärlig för att man vill skräddarsy sin beställning lite.

Margareta
0

Jag säger "Smörgås utan bröd" och får pålägget på en tallrik.

Mat utan det tillbehör som serveras.

Som "gentjänst" blir mackorna ibland billigare och mer grönsaker på tallriken. Mer kött förkommer också för att det ser så lite ut…

Skäms lite fusk när vi bara betalade 20kr för en 50kr macka när bara brödet var borta och vi fick pålägget på stora salladsblad.

Numer pensionär i Nynäshamn

Buppan
0

Har vid några tillfällen sagt att jag är allergisk mot kolhydrater med olika reaktioner. Annars blir det att jag beställer som vanligt utan potatis, ris mm och blir oftast erbjuden extra grönsaker. Tråkigt nog finns det sällan någon dessert att välja på inte ens färsk frukt, som jag någon gång,skulle kunna tänka mig. Är diabetiker och äter normalt inte frukt. Önskar ibland vispgrädde till kaffet, men de har bara vispgrädde på tub= enormt mycket socker! Obestämd

JAUS
0

Om man är diabetiker då borde det räcka gott och väl som argument för att slippa kolhydrater. Vi andra kan säga att vi är kolhydratintoleranta.

storost
0

Jag läste nånstans att en tjei sa jag beställer PUMA = pålägg utan macka.. Skrattande

Jag har sagt till personalen att jag är kolhydratsjuk, men de förstod inte. Sen förklarade jag att jag få inte äta kolhydrater som ris, pasta, bröd osv. Det hade de förståelse för och jag fick köttet med mer grönsaker och smör till.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

pleaze
0

Haha, orka ordvitsa framme i kassan? Flört "Tjena Smulan, skulle vilja ha en grekisk PUMA tack?"

storost
0

Gör det Skrattande

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonicaHansen
0

eller ta med en av dr Annikas foldrar i handväskan:)

spadermadam
0

#16 De där foldrarna är jättebra. Jag har skaffat flera stycken och brukar dela ut till höger och vänster.

raphanus
0

En kypare på en av mina stamrestauranger sa "Javisstja, du kör ju sån där GI". Han hade fel i sak, men jag fick vad jag ville ha på tallriken, och det var ju huvudsaken.

Jag undanber mig bröd, ris, pasta, potatis och bulgur, och det går alltid bra. Ber jag snällt får jag en extra sked till den goe goe såsen också.

MonicaHansen
0

'En folder till varje kock' är en bra paroll?

PiteCarina
0

Tack för tipsen! Har bara ätit på restaurang en gång sedan jag började med LCHF. Tog då stekt fläsk och extra mycket grönsaker istället för riset. 

Då jag fikar så har det bara blivit kaffe och osötad vispgrädde (om de har). Skulle vara kul att ibland även tugga på något!

spadermadam
0

Tänk om kafeställen skulle kunna ha lite sötmandel och macadamianötter till försäljning så där som de har med små chokladbitar. De där chokladbitarna finns ju överallt på varenda ställe tycker jag. Det borde inte vara så svårt att han lite mandlar eller nötter.

julia61
0

#22 Det har jag tänkt många gånger, stått o funderat om jag ska föreslå att de kan vispa lite osötat grädde och ha lite bär till hand, så att säga….men är för blyg och har fått för mig att det blir besvär…

Ändå så har jag inte fått "mothugg" i caféer o restauranger.

Lchf café eller så vore inte dumt!!

spadermadam
0

På en del ställen verkar de helt ställda när man ber om grädde i stället för mjölk i kaffet. Som om de aldrig hört talas om det! Och jag brukar påpeka lite fint att det finns vispgrädde att få till olika bakverk så varför kan jag inte få lite till kaffet? Då måste de fråga först eller ta reda på om det "går"…

Men annars tror jag också på det där att bara be om det man vill ha utan krusiduller. De är till för oss och inte tvärtom och blir man tillräckligt många som efterfrågar vissa saker så blir det nog snart en vana får vi hoppas!Glad

hoppet
0

Jag säger till om det jag vill ha eller inte ha. Har precis komit hem från en bilsemester genom Sverige. För första gången på ett och ett halvt år har jag fått betala extra för salladen jag fick istället för potatisgatängen. Det var i Sundsvall på en restaurang.

vinteralvan
0

Jag har varit på restaurang flera gånger sen jag började med LCHF och beställt som vanligt från menyn men sagt att jag vill ha lite mer grönsaker istället för potatistillbehör. Det har aldrig varit något problem. På ett ställe hade dom t o m tomatsallad och kronärtkockshjärtan uppskrivet som tillbehör istället för pommes och ris.

Inkanyezi
0

Jag har på sista tiden lunchat ganska ofta på Slussen, Strömmingsvagnen, och jag brukar beställa en strömmingstallrik utan mos. Jag är ju inte direkt överkänslig för kolhydrater, så jag käkar paneringen också. Jag misstänker att dom skulle tycka man är petig om man ber dem steka några utan brödsmulor, men om det inte är kö antar jag att det skulle vara möjligt.

Tillbehören jag väljer är dansk remoulade, dillmajonnäs och creme fraichesallad. De brukar lägga på en strömmingsflundra extra. Jag vet uppriktigt inte villka eventuella tillsatser som kan finnas, men jag tror att det är ganska bra käk enligt LCHF.

Om man vill, så kan man ju skala av paneringen, men jag sätter i mig alltihop och tror inte att det innehåller för mycket kolhydrater.

lc-solkatt
0

#23 Ja, visst är det konstigt. På mångs ställen utanför Sverige är grädde i kaffet något naturligt och mjök i är något nytt. Grädde anses som finare

Aniara4
0

Fast på min Greklandssemester stirrade de oförstående på mig när jag sa att jag ville ha grädde i kaffet. Språkförbistringen bidrog säkert, men generellt fanns det bara mjölk, och så sötad spraygrädde som oftast var det jag fick till slut *blä*. På ETT ställe kom de ut med en jättesöt liten kanna med riktig grädde i!

Dessutom var grädden sjukt dyr i affären (vi bodde på lägenhetshotell och kokade eget kaffe på morgonen), literpriset låg på ungefär en hundring! Jag kollade på andra affärer och alla närbutiker låg på samma nivå, SPAR i en lite större stad aningen billigare men inte mycket.

Men nu har jag kommit bort från restaurangerna!

Bästa restaurangerfarenheten var när vi en dag åt frukost ute, och jag beställde en "full English" men bad att få byta ut brödet och bönorna mot ett extra ägg istället. Inga som helst problem. Riktigt smör fick man också, även om det nog var tänkt att man skulle ha det på rostbrödet och inte på baconet…

Sugiyama
0

Var ute och for i helgen och stanna till på restaurangen i Stavsjö vid E4:an. Beställde en hamburgare utan bröd men med ost. Jätteknepigt tyckte personalen och höll på och fråga en massa. Ville jag ha extra sallad bredvid? Ja tack! Tillslut kom det in en hamburgare MED bröd, ingen sallad bredvid och mindre med grönsaker än kompisen som beställt en vanlig hamburgare. Man blir lite trött ibland. Tur att jag hade kokta ägg med mig att fylla på med för mätt blev jag inte. Nä då var det bättre hos Max där jag sa att jag ville ha en burgare utan bröd, "jaha en lowcarb-burgare då", perfekt.

julia61
0

Blev peppad av den här tråden, så när jag var ute o tog en kopp java på vårt ICA, ja då lade jag fram ett förslag om lchf.

Jag började fråga om någon av de sallader de sålde till lunch hade någon utan pasta. Ja, det har vi, sade hon bak disken. Efter att ha kollat alla sallader så upptäckte hon att ingen var utan pasta, eller bulgur.

Jag sade då att jag skulle uppskatta om det kunde framöver kanske finnas en med kött, kyckling och lite grönsaker med sås.

När jag ändå var i gång så berättade jag att det var lite kul om det också kunde finnas lite grädde, osötat med lite osötade bär till kaffet någon gång.

Hon skrev ned allt och sade att hon genast skulle lämna det till köket så fick de ta ställning till lchf tallriken!!

Jag väntar med spänning!!!Skrattande

Effie
0

Jag har tagit för vana att fråga efter grädde överallt där jag dricker kaffe. Inte för att jag normalt dricker kaffe med grädde, utan för principens skull. Hur skulle de komma på idén att servera LCHF om vi inte ber om det?

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Pennylane1]
0

det var inte länge sen det var grädde här med , överallt, jag minns det så sååå länge sen kan det inte vara , åtminstone var det kaffegrädde, sen börjades det med röd mjölk, men då var det nästan ursäkter för det.

pleaze
0

#30 Vilket bra initiativ! Det är ju faktiskt lite dumt att gnälla innan man ens har påpekat att det inte har kolhydratfria alternativ. Bra att komma med lite egna förslag på vad de skulle kunna ha för mat, tror att det handlar om okunskap ofta. Hoppas bara nu att de tog det till sig :)

Idag beställde jag min favoritmacka på mitt favoritcafé som innehåller tonfisk, groddar, wasabi-cremé och pepparrotsdressing +tomat, gurka, sallad. Men eftersom man redan får så mycket "gojs" (haha) så behöver man inte ta utan bröd för man orkar ändå knappt äta allt innehåll. Funderar också på hur de skulle göra med den fantastiska wasabicremén om de inte fick bre på den på brödet? Hm. Nu skrapade jag av det och åt tillsammans med gurkan. Nom nom nom :)

Minorca
0

Hej

Förra veckan var jag på Lisseberg. Det var en positiv upplevelse. Vi åt fläskkarre med bea och jag bad att få lite mer sallad istället för klyftpotatis. Jag fick en jätte härlig sallad till mitt kött å mina vänner blev avensjuka.

Sedan skulle mitt sälskap äta glass. Först tänkte jag att jag skulle fuska lite med lite god tex italiensk glass men det fanns det inte utan bara GB. Så såg jag ett "vållelkafé" och gick in och frågade om det gick bra att ta bara grädde och sylt och det gick det. När jag skulle betala skulle det kosta 6kr så jag tog en dubbel portion.( Hade man tagit våfla med sylt och grädde hade det kostat 40kr) Jag fick en medelstor papperstallrik hälften med vispad grädde och hälften med sylt. Det mesta av sylten utom en tsk slängde jag, men grädden åt jag med god aptit. Som LCHF kunde jag verkligen njuta av dagen på Lisseberg.

[Pennylane1]
0

Snacka om att det är billigt att vara LCHF:are! Glad

MonicaHansen
0

Förr var det vanligt med en mjölk och en gräddkanna på kafé, sen blev det bara mjölk, och nu nästan bara mellanmjölk…

svarthatta
0

Har faktiskt också blivit positivt överraskad av bemötandet på restaurangbesök. Där var inget omöjligt att fixa.

Maia
0

Apropå vad man säger på restauranger så trodde jag att jag hittat nyckeln då jag på en resa sa att jag ville ha mat utan stärkelse, socker och utan glutamat.

Döm om min förvåning då jag istället för potatis fick fem deciliter ris till maten. Någon (outbildad?) i köket trodde att stärkelse = potatis.

Förresten: Jag tror att det skulle vara en bra idé att vi kontaktade t.ex. Burger King och McDonalds och bad dem ta med i sin utbildning hur man serverar hamburgare utan bröd. Det är många glutenallergiker som inte vill ha det glutenfria brödet, utan hellre avstår helt. Och då tycker jag att det är i deras intresse att ha en strategi för att det ska bli ätligt.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

pleaze
0

Hej igen!

Nu har jag testat att beställa LCHF på restaurang och först ut fick bli underbara Tusen och 2 i Malmö. Ett "finare" burgerställe med olika sorters smaktillbehör, där alla burgare går att beställa som veg eller fisk. Jag uteslöt helt enkelt brödet och fick en stor och god sallad med en skål vitlökscremé bredvid, två veg. burgare med cheddar/bresola/mascapone/grillad aubergine/flytande honung/sallad/tomat/ ovanpå burgarna. Mycket gott och jag saknade varken brödet eller klyftpotatisen som min pojkvän hade på sin tallrik Flört

eva-
0

Minorca -

"Förra veckan var jag på Lisseberg. Det var en positiv upplevelse. Vi åt fläskkarre med bea och jag bad att få lite mer sallad istället för klyftpotatis. Jag fick en jätte härlig sallad till mitt kött å mina vänner blev avensjuka."

iiih, va kul=) jag var oxå på Liseberg för litet tag sedan o tog precis samma som du. vi var nog på samma restaurang, haha. jag var oxå jättenöjd, o ingen höjde på ögonbrynen.

våffelstället får jag prova nästa gång.. ja, jag ska ju dit ikv, så ska spana in det.. o tänker inte betala en spänn mer än 6kr, moahaha!

var i berlin förra veckan. åt jättegod mat, inga problem att byta ut potatisen mot grönsaker. bästa var en skinkstek med rejäl fettrand o knaperstekt yta, YUMMIE. självklart surkål till=) önskar att jag kunde laga till en skinkstek så det blev lika gott.

Lena123
0

Jag har testat hamburgare både på Mc.Donalds,Max och Burger King när jag varit på resande fot och det är verkligen olika på olika städer.

Bästa stället var på ett McDonalds i Örebro där jag fick en jättefin sallad o extra ost samt rejält tilltaget med dressing i en skål bredvid min hamburgare utan bröd.De var uppriktigt intresserada av att jag skulle få exakt det jag ville ha och frågade glatt om LCHF och vad det var bra för.När jag fick hamburgaren frågade dessutom personalen om allt var OK eller om jag ville ändra något.Bra service!! Skrattande

Har som kontrast varit på ställen (samma kedja) där man inte får byta ut läsken mot latte och de inte "kan" ta bort brödet "men det kan jag ju göra själv"…där fick de vara utan mig som kund!!

http://www.winthers-skafferi.se/

Margareta
0

Tänk vad kul Lena123 - även jag har positiv erfarenhet av McDonalds i Örebro (Eurostop). Senast var veckan före midsommar och de är helt otroliga i att vara tillmötesgående.

Numer pensionär i Nynäshamn

Adur
0

#24: Så genant för oss Sundsvallsbor! Skrikandes

Men senast jag var ut på en restaurang här, frågade de vilken potatis jag ville ha till köttet.

"Ingen potatis alls" sa jag. Och då undrade servitrisen om jag ville ha extra sallad istället. Inget konstigt alls.

Så det finns hopp.

Minorca
0

Hej

Vad kul att du också hade positiv upplevels på Lisseberg när det gällde maten.

Det var en grädd och sylt portion som kostade 6kr så min dubbel portion kostade 12kr. Den var ju betydligt större än vad en vanlig glass är.

mumsan
0

Har varit ute och ätit en hel del både på pizzerior och vanliga restauranger med positivt tillmötesgående. På en del ställen får jag smör i en skål eller bredvid på tallriken förutom köttet och grönskerna. Ibland har jag kylväskan med i bilen när vi är på långtur, med smör i en liten bytta som jag då hämtar in till restaurangen om de inte har smör. De kommer ju och serverar de andra runtomkring och tittar lite men jag måste ju ha mitt fett, det är min diet! De andra och min man som är med ute är så vana med min kost.

I en pizzeria och restuarang här i Hälsingland i Delsbo blev vi så väl bemötta. Fick frågan om jag ville få stekt köttet i smör eller olja och hur mycket jag ville ha av allting. Sen blev det väldigt vackert serverat och inte alls för dyrt. Då blir det ännu godare!

Har märkt att många är mera medvetna om LCHF-kosten både på restuaranger och bland folk allmänt. Det är inte så konstigt längre. en del kan bli oroliga för att man inte får i sig tillräkligt med fibrer osv….och att det är farligt med högt kolesterol som man får av fett!!! Jag har varit utanför denna sajten en längre tid så jag kommer inte ihåg alla förklaringar men vet ju att det är o.k. med denna kosten.

AnnaLundgren
0

Vi var ute på en bättre restaurang i Gävle och skulle ha Grillad Biff, bea och de andra skulle ha tillbehören. Jag bad den visserligen nyanställda servitrisen om "En New York Biff medium grillad Extra bea och en klick vitlökssmör, Ett glas vatten och ingenting annat." Mitt matsällskap fick sin mat, åt upp och min mat lyste med sin frånvaro. Till slut var jag så förbannad att jag övervägde att gå därifrå och köpa mig en bit briost innan bion, men då dök äntligen maten upp.  Det var en bit kött på min tallrik, massor med bea och vitlökssmör som fortfarande var hårdfryst, samt alla sockerstekta grönsaker jag inte ville ha.

Jag tog och skrapade bort det gröna klegget på tallriken och frågade servitrisen om detta verkligen var så svårt att servera, kött och sås?

Fick kasta i mig maten för att vi skulle hinna - och jag var fortfarande arg. När vi skulle betala hade de tagit betalt för en femte portion.

Dit går vi aldrig mer, även om maten var god.

br-Augustinus
0

I somras besöktes Borås, och "Grekisk Taverna" på Lilla Brogatan. Sa att jag inte tålde bröd och potatis, och fick ett extra grillspett och extra mycket sås! Det var första gången sedan jag började med LCHF-dieten som jag provade att "äta ute". Nu vet jag att det går!

pleaze
0

#46 Hm, man borde kanske starta en tråd med "big no no-restauranger", så man vet vart man INTE ska gå

julia61
0

Har haft otur med ätandet i sommar, de sålde mackor med massor av gott på, jag bad om pålägg men utan macka. Nej, sade de, vi gör inget sådant!! Ändå gjorde de mackor hela tiden, måste ju vara lättare utan att behöva breda mackan!! Blev korv utan nåttGråter

Detta i Göteborg, men bara på ett ställe i alla fall. Åt hemma hos kompisen istället!Skrattande

Aniara4
0

#49 Kunde du inte ha köpt en macka och lämnat brödet?

Lisabet
0

Jag har lite andra problem än dem ovan när jag ska äta ute. Jag ska ha mjölkfritt - och sen gärna lågkolhydrat, men det kommer på andra plats för mig.

På min semester nu härförleden skulle vi äta på ett fint ställe och de hade aldrig hört talas om mjölkfritt. Jag fick förklara precis vad jag menade. Lågkolhydrat tog jag inte ens upp i det läget. Maten var god, men lite dåligt komponerad till mig.

Fika ute går inte alls och ett LCHF fik skulle inte hjälpa, tyvärr.

Lite gnäll detta :( , mitt barnbarn brukar säga - jag vill inte vara allergisk, jag är avundsjuk!

mazen
0

Jag tycker att man har gjort en höna av en fjäder. För 25 år sen var vi ett gäng som gick med i VV i Gävle och efter varje invägning gick vi ut och åt på i mina ögon de bättre matställena i Gävle. Det var aldrig nåra problem utan personalen var alltid hjälpsam med bra förslag till VV rätter. Så upplever jag det nu också, de flesta verkar ha ganska klart för sej att det finns folk som skippar kolhydrater. Jag som kund bestämmer vad jag vill äta och efter lite samråd löser det sej annars finns det alltid fler matställen

cathrine70
0

Jag  ber de att byta ut riset/pot/pastan till kokt blomkål istället. De brukar  gå bra.

julia61
0

#50 jo jag kunde ha köpt en macka men blev så överaskad av svaret att det inte slog mig förrän efter korvbeställningen . Då ville jag inte besvära mera!Skäms

Anmaja
0

Så bra att vi säger vad vi vill ha när vi äter ute - då sprids det ju på ett bra sätt att vi tycker LCHF är bättre. Intresset och nyfikenheten ökar bland personalen på restaurangerna.

Jag brukar säga att jag vill ha extra sås och grönsaker i stället för potatis-ris-pasta. Har aldrig varit problem.

Jag var också på Lisseberg för ett par veckor sen och blev sugen på "fisch and chips" men utan chips - inte så bra jag vet. Det kostade 60 kr att få allt, men jag behövde bara betala 20 kr för två fiskbitar. Kan inte fatta att potatisen skulle vara dyrare än fiskbitarna, men jag var glad och doppade bitarna i den rikliga mängd sås jag fick till!

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

MissMullig
0

På Ica cafe i Sveg kanon isälle för räkmacka fick jag en gigantisk Rräk och ägg tallrik med Cf gukka, salladsblad och gurkstavar. Det var så mycke av ägg och räkor att jag kunde endast äta ens halva

julia61
0

Lisseberg var jättebra, kebabtallriken utan pommes funkade bra!!

Godsagare
0

Jag hinner inte läsa alla råden tyvärr, måste beställa avdelningens mat bums.

Jag skickade med en text igår om vad man får äta (och bör äta) som LCHF:are.

Ändå när jag frågar om fisken, "den är väl inte panerad?" så får jag svaret, "jo, i mjöl och ägg".

Hur är det med olika paneringar? Han föreslog pannbiff istället men då måste jag ju skriva att "Då får det inte vara iblandat något skorpmjöl eller dyl".

Känner mig superbesvärlig samtidigt som jag vill lyfta fram våra önskemål eftersom vi börjar bli fler och fler.

Det är tråkigt att somliga inom restaurang/café anser att "sååå lite mjöl spelar väl ingen roll?" Det är ju liksom inte bara de kolhydrater som "syns" som vi ska undvika.

Om jag låter dem göra fisken ändå, då känns det som om jag godkänt fler "felsteg" framöver…

Hoppas på snabbt svar!

Tack på förhand.

raphanus
0

#58 - Att säga "sååå lite mjöl spelar väl ingen roll?" till en LCHF-are är precis lika nonchalant och förkastligt som att ställa fram en tallrik med ärtsoppa och fläsk och säga till en vegetarian: "det är ju bara liiite fläsk". Stå på dig. Var besvärlig.

Aniara4
0

Undrar om de skulle säga likadant till en ägg- eller glutenallergiker, att det är så liiiiiite i paneringen att de inte ens tyckte det var värt att nämna?

Mooniq
0

Jag säger rakt ut att jag äter kost som utesluter kolhydrater -sen får man förklara att vissa saker går bort och hittills har jag bara stött på trevlig, nyfiken restaurang personal - all heder till dem!

Däremot…

Så på jobbet kan det vara problem om det ska vara möten - för då är det ju så enkelt med smörgåsfika… och jag får till svar att du e ju varken gluten eller laktosallergiker - alltså faller jag mellan stolarna…

SÅ jag tar med eget sesambröd och då blir det stora ögon varje gång - så numera tar jag med sesambröd så alla kan smaka och så säger jag till dem att ät detta brödet och säg till när koma-tillståndet infinner sig.. alla är förvånade när vi avslutar mötena och ingen har varit trött/hängig….

Det där med en kvinnas list - får man jobba på helt enkelt…Skrattande

Monica

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Liza-bobban
0

Det verkar vara viktigt att kolla upp vad man beställer innan man beställer det…Jag och min man var på lunch, han bställde schnitzel med stekt potatis och jag beställde grillad kyckling (två av lunchalternativen) för att ta sallad till. Problemet vara att hela kycklingen var panerad men det fanns det ingen information om. Det var tråkigt men löste sig ändå sen, men det kändes som onödigt krånglande

Mimsivimsi
0

jag har jobbat som servitris i 6 år och senaste åren har jag ofta fått frågan (ca 1 gång varje/varannan vecka) om de kan få maten utan pommes med extra grönsaker eller sallad och extra bea. Någon enstaka har t.om sagt "utan kolhydrater" vilket inte varit några problem.
En gång kunde jag inte hålla mig och sa "jaså du äter LCHF" och hon sken upp som en sol. Väninnan som tydligen kommenterat hennes matval och varit skeptisk såg ÄNNU mer skeptisk ut.
Jag sa att jag också åt så och vet precis vad hon vill ha. Och tydligen var hon "ny" på kosten så varje gång jag kom till bordet frågade hon om kosten och vad man fick äta. Hon fick kaffe med grädde o grädde med bär till efterätt, o sen skulle de dricka drinkar så då fick hon low-carb-drinkar av mig..
Vänninnan tyckte vi var lite knäppa men fick nog upp ögonen för kosten.. vem vet hon kanske provade till slut! (själv åt hon en liten sallad o en stor bit paj till efterätt plus massa sockerstinna drinkar)
hihi det var jättekul! och fick bra dricks sen också. Cool

Liza-bobban
0

Jag tycker det är enkelt att bara få sin rätt utan ris/pasta/potatis men längre än så är det svårt att gå för personalen där jag har varit och ätit.

Vart jobbar du Mimsivimsi? Så man vet vart man ska gå för att få ett ordentligt LCHF-mål? =)

Många är dömande till mina matvanor, vilket förvånar mig, jag har gått ner tio kilo sen jag började med LCHF så det är uppenbart att det fungerar och det är inte svårt att laga den här maten. Jag mår dessutom mycket bättre nu, känner mig piggare och tror att jag är roligare att umgås med nu för jag orkar mer och är mer positiv. Trots detta blir man dömd hela tiden, inte av familjen dock men av gamla vänner och andra som ska göra sig lustiga (ex. om man nu blev så fet av ris, varför är då kineserna så smala, ha ha ha). Jag dömer inte dom för de dom äter men ändå kan dom inte riktigt låta mig äta det jag vill..så irriterande.

Mimsivimsi
0

jag jobbar inte längre eftersom jag är höggravid.. Cool

Men då ovanstående grej hände jobbade jag på Karlsson o Co på kungsgatan (sthlm). Annars har man kunnat få LCHF-friendly mat på ställen jag jobbat på Helenes krog t.ex. har bra stora biffar där du kan få sallad o bea istället för potatis..

BTW - i restaurang kallas en sådan beställning för "GI" även fast det inte är det.. Men oftast när jag kom in i köket och la beställningen till kockarna så ropade de "EN GI BIFF" eller liknande.. För deras del måste de ha snabba uttryck då mycket mat ska gå ut under mycket kort tid. (oftast är det 2-3 kockar på 150 matgäster)

Liza-bobban
0

Ja, just det ja. Det var du med bebisnamnet =) Ja, om man säger GI vet dom flesta vad man menar men det är ju inte samma sak…fast det vet inte dom kanske.

Mimsivimsi
0

nä de som inte är så insatta viftar bort det med "aah du äter GI"… men spelar kanske inte så stor roll bara man får som man vill..

Liza-bobban
0

Precis, så länge det inte är otillåtna saker i maten så spelar det inte mig någon roll vad dom kallar det.

Godsagare
0

Tack för alla kloka och otroligt snabba svar! Glad

Jag har nu skickat iväg ytterligare ett mail om att inga kolhydrater får förekomma, i föreslagna pannbiffen får inget sånt vara iblandat och dijonmajonäsen får inte innehålla socker.

Väntar med spänning på svar!

Meddelar hur det gick till slut. Restaurangen är en vi använt oss av länge och de vill ha oss kvar som kunder så nu hoppas jag verkligen att de tillmötesgår mina önskemål. Tack och lov är vi två som äter LCHF så då får jag lite mer backup än om jag skulle varit ensam.

Aniara4
0

För ett tag sen var jag på en enklare restaurang/pizzeria i ett litet samhälle vi passerade på en resa, och orkade inte krångla, så jag beställde en plankstek rakt av och struntade bara i att äta upp moset. När servitrisen tog bort tallriken undrade hon om moset inte var gott, och jag svarade "jodå, men jag försöker undvika kolhydrater".

Då hojtade en kvinna vid bordet bredvid "å, äter du LCHF, det gör jag med!". Sen frågade hon hur länge jag hade hållit på och hur det gick, för hon hade nyss börjat. Servitrisen fyllde på med "jaha, och då får du tydligen inte svininfluensan heller hörde jag, ha ha" (det var precis när det stod om det i tidningarna).

Så medvetenheten sprider sig definitivt.

Godsagare
0

Jag fick just veta att "Pannbiffen har ingen panering, ströbröd eller nåt, endast ägg."

Lite korthugget men de försöker om än motvilligt verkar det som…

Till det dijonmajonäs, löksky och stekt potatis…

Jag skrev att jag önskade ovanjordgrönsaker till. Samt ev vinäger vid sidan om, de brukar skvätta på den där vinägern på det mesta och det tar över smaken på allt annat…

Godsagare
0

På tal om att man träffar på andra som även de äter enligt LCHF.

Jag gör en del statistjobb och senast när jag jobbade med Micke Nykvist så hörde han mig kommentera att Philadelfiaosten vid fikabordet var för "smal". "-Den där kosten äter jag också" sa han.

Kul, han berättade att han behövt gå ner i vikt inför den rollen men att han mådde så förbaskat bra att han skulle fortsätta även efteråt.

Kul! Det är andra skådespelaren jag träffar på som äter enligt LCHF!

Tack än en gång för snabba tips!

[Pennylane1]
0

Åh jag visste väl att Micke Nykvist var en av de sny… hrm GODA människorna!!!

Mimsivimsi
0

kanske gömmer han sig härinne *spanar* Cool

cattan
0

Vem är den andra skådisen? Oskyldig

Hamka
0

Brukar ofta vara så här för mig;

- En kebabtallrik, utan pommes frites …

- Ska du inte ha cous cous då eller ris?

- Nej tack, men vill gärna ha extra grönsaker istället.

- Du måste ju ha något.

- Nej tack , jag klarar mig jag betalar gärna samma pris som tillbehör ingått men jag vill inte ha.

Och så brukar det vara bra med det ;)

Mimsivimsi
0

haha som jag gjorde en gång på en sibylla eller daisys eller vad det nu var..

En kebab med bröd var ca 20kr billigare än en kebabtallrik (med pommes).

"Hej kan jag få en "kebab med bröd" fast utan bröd och med lite mer sallad istället?"
"du menar väl ha en kebabtallrik utan pommes?"
"nej en kebab med bröd fast utan bröd och med extra sallad"
"Alltså det är ju samma sak som en kebabtallrik utan pommes"
"jaa men dåå blir det ju 20kr dyrare…" Oskyldig

Jag fick min "kebab med bröd utan bröd" till slut.. men han tyckte nog jag var konstig…

Hamka
0

Tur att du fick som du ville till slut ;D

Jag blev grymt imponerad igår då jag sa att jag inte ville ha pasta till min kycklingpasta sallad.

Fick istället extra chevre och avokado fasst att det inte ingick :) kyparn förstod precis!

drusila
0

Mimsivimsi: Låter dock väldigt logiskt att han såg det som en kebabtallrik utan pommes jag menar det var ju det du ville beställa. Tar man bort brödet från kebab med bröd så är det inte kebab med bröd.

mirjap
0

Tänk när vi var på genomresa genom Hofors i somras så stannade vi vid en Pub/Restaurang vid vägen och jag beställde Kyckling/grönsaksspett som skulle serveras med vitlökssmör och klyftpotatis. Jag sade till att jag inte ville ha potatisen utan mera vitlökssmör. In kommer ett mikroskopiskt spett med brända små bitar OCH en tennisbolls storlek VITLÖKSMARGARIN!!!! Fy för den lede vad det var äckligt! Bara att kasta. De andra i sällskapet beställde pasta med baconsås, det såg ut och smakade som hundmat, simmande i pastavattnet! Gå aldrig dit!!!

AnnaLundgren
0

Fast det finns ljuspunkter även på små orter. Jag var på ett litet pizzaställe  och bad om kebabkött och sås - och fick det dessutom! det var inget tjafs,inga ifrågasättanden utan en rak servering av det jag beställt - underbart!

Conquest
0

Jag åt nyss på Gräddhyllan i Lund. Pepparstek. Inga tillbehör ingår automatisk men man väljer en av 3-4 olika. Jag valde sommarsallad som var en grön sallad med fetatärningar. Fin lchf-rätt, bara så där.

cattan
0

Jag var med maken på Södermalm Steakhouse, Gotlandsgatan 60 i Stockholm och åt en underbar ryggbiff en stor skål med riktigt vitlökssmör samt extra grönsaker inkl ugnsbakad paprika kostade 100 kr och ett glas rött därtill. God expresso efteråt. Inga krusiduller bara att beställa av trevlig personal. Jag tycker överhuvudtaget att jag blir vänligt bemött när jag framför mina önskemål vad gäller maten. Om jag någon gång äter pommes så har jag bestämt det alldeles själv och kan inte skylla på någon annan.

Liza-bobban
0

Kanske lite OT men ändå. En vännina till mig är vegetarian och har alltid problem när hon ska envisas med att äta på McDonalds (blä!). Hon brukar alltid beställa en cheeseburgare utan kött med extra ost och hon får alltid betala extra för ostskivan, hon kan stå och tjata om den där osten och extra kronorna men hon kommer aldrig undan…

Alltid får hon betala mer för att få mindre, haha, det är helt sjukt!

Godsagare
0

Samma med mig när jag vill beställa en hamburgare utan bröd.

De envisas alltid med att ändå skicka med bröd, vilket resulterar i att den ost jag betalt extra för klistrar fast i brödet och går därmed inte att äta upp. Jag tröstar mig med att det är nog inte världens bästa ost ändå och lovar mig själv att aldrig handla där mer.

Hur är det då när man är på väg och behöver hugga nåt i farten?

Är det ok att köpa en femma grädde och dricka det än att slita sitt hår med MCD-personal?

Aniara4
0

En femma grädde blir 15g mjölksocker på ett bräde. Jag brukar nöja mig med en tvåa… Flört

Liza-bobban
0

Man kan la köpa lite ostskivor och skinka på ica? jag köpte fetaost och skinka som jag åt tillsammans, det var gott. Har dock inte orkat kontrollera hur lchf-vänlig skinkan var, dom kan ju innehålla socker ibland har jag upptäckt.

Men McD är omöjliga, handlar aldrig där om det inte är tvång, har inte gillat dom innan jag började med lchf och gillar dom inte nu heller =) vissa hör köpt nuggets och tagit bort paneringen har jag hört. Konstigt egentligen att bara Max har utan bröd om man ser till hur många som äter lågkolhydratskost nu mera.

Aniara4
0

Jag skulle inte lita på att innehållet i nuggetsen är ren kyckling heller, det är säkert utblandat med en massa gunk. Åkte faktiskt förbi McD häromdan som en verklig nödlösning, köpte en Quarter Pounder (utan ost eftersom jag inte gillar det) och lämnade brödet. Tidigare har jag köpt vanliga hamburgare, men QP var lite bättre än den torra lilla barnskosulan…

[Pennylane1]
0

jag åker också förbi McD…..

raphanus
0

#88 - Jag köpte också en QP med ost och extra bacon häromdan, men den var tyvärr oätlig, ty de hade dränkt den i ketchup. Aldrig mer Donken här!

Aniara4
0

#90 Man får vara väldigt specifik när man beställer! Jag är van vid det genom mina allergier ("och ABSOLUT ingen gurka…") Däremot har jag slutat be dem skippa  brödet sen jag upptäckt att det bara blir svårare att äta utan. Nu puttar jag ut hamburgaren bit för bit ur brödet istället.

Men som sagt, det är en verklig nödlösning. Jag hade varit hos svärmor och fått för lite mat, så det var på väg att bli en väääääääldigt påfrestande bilresa, för oss båda!

Godsagare
0

Jag missade att skriva att jag inte drack upp hela femman grädde, men det är den enda förpackningen som har skruvkork och därmed lätt att försluta igen.

Karlsson & co i Stockholm, erfarenhet igår kväll innan biobesök:

Kontenta - Sur servitris, läxade upp mig över halva lokalen så att andra gäster hörde, tittade inte åt mig och svarade mig inte till slut. Hon hade mage att ta betalt för ett glas vanligt vatten (10:-) samt för den extra bea jag önskade (den jag fick från början låg i en pytte-saltskål och räckte till två tuggor) + 15:- för en till lika liten skål m bea.

ALDRIG att jag går dit igen!

vinteralvan
0

Steakhouset som ligger brevid Karlsson & co är däremot superbra. Jag och min man var där i lördags. Supergullig servitris trots att det var fullsatt och stressigt för henne. Fick en rejäl skål med vitlökssmör till köttet.

Gunnell
0

Det finns ju folk med alla möjliga allergier också som måste beställa på ett speciellt sätt, så jag förstår inte varför det skulle vara problem för LCHFare att slippa sånt man inte vill äta. Om personalen surar för det så är det deras problem - som kund ska jag kunna beställa precis det jag vill ha och inte ha (inom rimliga gränser såklart).

#92 Skulle heller inte gå tillbaka till ett ställe med sån personal!

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.