Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4422 ggr
finataender
0

Ang. insulinkänslighet

Jag har hört, eller snarare läst att insulinkänsligheten kan förbättras genom motion. Stämmer det?
Och finns det några tydliga tecken på att man är mycket insulinkänslig?

Ytterligare en fråga; vad gör man åt en mage som totalt avstannat p.g.a LCHF kosten?

Kram :)
/Sanna

Pasi
0

Tömmer man sina glykogenlager så behövs mindre mängd insulin för att trigga omvandling från glukos till glykogen.
Har man inte överfulla lager (inte äter för mycket kollisar) så har träning mindre effekt på resistensen…men kanske änså lite.

Kraftig insulinresistens märks väl på blodsockersvängningar och högt blodsocker efter sockerintag….men kan oftast ses i form av övervikt.

När man inte äter som en ko, så skiter man heller inte som en ko. Men man kan få lite trög mage om man äter för lite fett…och/eller för mycket ost.

finataender
0

#1 Tackar för det utformliga svaret. Det verkar ganska logiskt trots allt.

Äter varken för lite fett eller för mycket ost (faktiskt nästan ingen ost alls) men har ändå problemet med att bara "tömma" mig i snitt var 7 dag och det är ett helvete. Får kramper som gör att jag gråter av smärtan och blir kraftigt illamående samtidigt.

Jag har hört att magnesium är en bra grej att prova?

Eller så får jag helt enkelt föra in mer fibrer i kosten, det är ju känt för att sätta sprutt på de hela.

mazen
0

Trögt verkar det bli med jämna mellanrum, brukar öka dosen med Magnesium så brukar det "lösa sej"

mikaelj
0

Magnesium, starkt svart kaffe, på fastande mage.

Vattenlösliga kostfibrer skall du välja i så fall, annars binder de inte vätska och fyller ingen funktion i ditt fall.

Pasi
0

#4 Jo, de olösliga fibrerna skadar tarmcellerna vilket resulterar i att det produceras mer mucus (tarmslem) vilket kan underlätta. Men troligen ingen bra väg att gå.Flört

------------------------------------------------------------

Kaffe och magnesium kan nog vara bra….kanske även loppfrön.

finataender
0

#4 Kan du ge exempel på livsmedel med vattenlösliga fibrer?

Pasi
0

Kollar du i finelis databas så anger de fibrer totalt och olösliga fibrer exempel sparris - totala mängden minus olösliga mängden = löslig mängd : 3,5 - 0.9 = 2,6g lösliga fibrer.