En briljant idé!?
Funderade lite här om dagen att vi här på forumet troligen räknare fel.
Eller är det bara jag som önsketänker i natten…. 
Låt mig förklara….
Alla här är vi överrens om att kolhydrater är NEGATIVT. Om vi då äter potatis och dessutom äter pasta - så blir det negativt. Alltså föreslår jag att vi räknar potatiskolhydraterna MINUS pastakolhydraterna och det borde då mer eller mindra ta ut varandra och försvinna! DETTA innebär att vi med gott samvete kan äta alla goda kladdkakor och godis…. det är bara att räkna negativt (minus) och att äta så mycket så det tar ut varandra.
Det innebär i nästa led att fett som är posetivt räknar vi bara plus på - då behöver vi inte äta så förjordat mycket och ÄNDÅ komma upp i "rätt" mängd. Lite smör och lite grädde ++++
Har jag inte klurat ut en finfin lösning?? 

Jättesmart! 
"You just have to belive…"
Matematiken håller inte - jag är mattelärare…
.
neg potatiskh + neg pastakh blir t.ex.
-10 + (-10) = -10 - 10 = -20
De tar inte ut varandra utan vi hamnar långt, långt på negativa sidan. Så det blir tyvärr väldigt negativt…
Jag beklagar djupt att ditt resonemang inte höll.
Rent matematikst borde ju de negativa kolhydraterna och det positiva fettet ta ut varndra. Empiriskt har dock bevisats att det inte är så.
Det finns alltså någon tillsvidare okänd konstant som rör till det.

Man får inte glömma att ta med den negativa metabolkonstanten i såna där beräkningar! 
Det är den som gör att om man bara äter lite kolhydrater så kan man hamna på plus men ju fler kolhydrater desto mer negativt blir talet i slutändan. Jag är tyvärr inte mattelärare så jag vet inte hur formeln skrivs.

var som min mamma räknade på brieost för längesedan.
om du har en brieost med 40% fetthalt så kan du äta 60% av den, ställa in den i kylen över natten och sen äta 60% av den biten, ställa in i kylen igen osv. osv.

#5 Åh så smart. Det sdka jag börja med då jag ska äta kladdkaka - jag tar bara 5% av den och 5% kolhydrater får jag ju äta