Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 5249 ggr
illernettan
0

Fundersam om D-vitamin.....

Jag har fått några brustabletter som innehåller kalcium, magnesium och d-vitamin. Det innehåller också sorbitol och natriumsackarinat och det är det som gör mig fundersam. Eftersom jag försöker undvika saker med socker i så känns det lite b att äta dessa. Finns det några liknande tabletter fast utan sötningsmedel? Fast det kanske inte spelar så stor roll då det kommer rätt så långt ned på innehålssförteckningen. Får väl kolla om suget dyker upp.

Varje tablett innehåller kalcium: 400 mg, magnesium 50 mg, vitamin d3 2,3 ug (100 IE). Är det en ok sammansättning? Jag tänkte testa med dvitamin då jag har en Depression och även fibro.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

magma
0

Enklaste sättet att undvika sötningsmedel är att undvika brustabletter, och istället köpa det man vill äta "var för sig". T.ex Holistics D-vitamin, enbart magnesium (t.ex Ledins magnesium) eller en kombinerad tablett som ger både magnesium och kalcium, t.ex B-Calm.

LatMask
0

De va ente möcke te innehåll! Jag kollade in min kalcium-magnesium tablett (Cal-Mag från Great Earth): 600 mg calcium och 300 mg magnesium i en tablett, och så min D-vitamin från Holistics: 50 mcg/2 000 IE.

Dr Mats Humble (psykiater) rekommenderar ju D-vitamin mot Depression, minst 2 000 IE /dag, så du är på rätt väg, men öka på dosen rejält!

illernettan
0

Ok, tack för era svar.

Vart köper man dessa dundervitaminer?

Anne-
0

Jag köper mina vitamener på nätet , www.topformula.se men titta runt och jämför priser, det kan löna sig.Tungan ute

Äter dock Kalcium 1000 mg som jag fått på recept och de innehåller också sötningsmedel  som jag egentligen inte vill äta. Rynkar på näsan

LatMask
0

Jag köper på hälsokostaffärer i Stockholm, de kan ha ganska bra priser ibland.

illernettan
0

#4 Har varit inne ock kikat på länken. Vilken/vilka ska jag välja?

Anne-
0

Jag köpte Holistics D-vitamin 2000IE!

Wtn3
0

Jag köper 2000IE D-vitamin från Bättre Hälsa genom shopping4net, samma som Hollistics fast billigare.

mazen
0

Tillkommer några avgifter typ frakt och fakturering eller liknande?

Wtn3
0

Frakt tillkommer, men fakturering kostar inget extra, men deras fraktpriser skiljer sig inte från något annat ställe på nätet direkt.

Andina
0

Jag köper D3-vitamin 50.000IE från www.wlsproducts.nl. Tar en tablett var 14:e dag ca.

40 Euro (411:38 idag) - vet dock inte fraktavgifter eftersom jag får dem levererade av min holländske vän - personlig leverans alltså… 
Om jag förstår det rätt så har andra som köpt via dem beställt via email (eftersom det i beställningsformuläret inte går att beställa med leverans till Sverige).

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

mazen
0

Det verkar vara billigast att köpa på hälsokostbutik. Handlar man på nätet så gör ju frakt och exp att det blir dyrare

LenaM61
0

Jag ahr väldigt svårt att svälja tabletter och kapslar brukar ju behöva sväljas hela. Är de stora?

Tabletter brukar jag dela upp i mindre bitar så går det bra.

illernettan
0

Hm, det blir till att ta ett varv till Hälsokostbutiken nästa gång jag kommer till stan.

#11 Räcker det verkligen med en tablett var 14/dag?

#7 Vad är det för skillnad mellan Holistics och Topformulas egna D-vitamin?

MimLan
0

#14 Hur ofta man väljer att ta en högdoskapsel handlar om hur mycket d-vitamin du behöver/vill ta.

#13 Bryt kapseln och häll pulvret över något fettrikt och ät det istället för att svälja kapseln hel.

illernettan
0

#15 Hur vet jag hur mycket jag behöver? Förlåt alla frågor Skäms. Jag har börjat med LCHF för att i första hand må bättre som alla säger att dom gör. Jag har Fibromyalgi, Depression och lite annat jag behöver få bukt med. Har kollat mitt blodvärde och där låg jag i topp, på ett bra sätt Glad

LatMask
0

Ajdå, LenaM, då kan jag inte rekommendera mina Cal-Mag - de är ENORMA! (Men jag brukar alltid rekommendera att skölja ner tabletter med något med fett i, mjölk t ex. Försöker jag skölja ner tabletter med vatten fastnar de på halva vägen).

Holistics D-vitamin ligger ju i en mjuk kapsel. så då är ju MimLans råd bra.

MimLan
0

#16 Hm. Knepigt. Jag skulle nog rekommendera 4000 IE per dag i sådant fall. Man brukar säga att 2000-4000 IE är "normaldosen" för en vuxen. Med fibro och Depression i bagaget är den övre nivån mer intressant för dig tror jag, kanske mer än så till och med. Det är i vilket fall ingen fara för överdosering, så det är mer en fråga om att du ger dig möjligheten att testa och utvärdera vad som kan fungera i längden för dig.

http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin#tillskott

illernettan
0

#18 Jag tar till mig och testar. Jag har ju inget att förlora, bara vinster som jag ser det. Tack för hjälpen Glad.

mazen
0

Jag tar 2 kapslar Holistcs (4000 IE) och det som fick mej uppmärsam var det här

http://www.dagensmedicin.se/asikter/debatt/2009/08/14/profylax-med-vitamin-d-och/index.xml