Ny syn på socker?
Jag har suttit en stund och kikat på det här med socker eftersom jag var nyfiken på hur vitt raffinierat socker blev till. Jag halkade in på lite olika sidor och började läsa om den oraffinierade varianten.
Ett exempel är muscovadosocker som har kvar sina mineraler och vitaminer. Många hävdade att detta gör att insulinnivån inte åker i taket. Kanske behöver man titta över socker och insulinnivå?
En annan variant som jag blev intresserad av var "blackstrap molasses" som är sött och sägs ha lugnande effekt på kroppen. Inte nog med det, det sägs även att det botar: "constipation, diabetes, amenia, anxiety, acne, fibroid tumours, insomnia, arthritic pain, high blood pressure, heart palpitations and symptoms of menopause. Some people have reported grey hair returning to the original colour."
(http://www.mrcabbagehead.com/2008/03/03/molasses-the-healthy-sugar-alternative/)
(http://www.grammasintl.com/html/features/feature_molasses.asp)
(http://www.taichikungsecrets.com/blog/2009/03/amazing-molasses-natural-remedies/)
(http://www.earthclinic.com/Remedies/molasses2.html)
Jag har tyvärr inte hittat någon vetenskaplig anknytning till detta och tänkte höra om fler vill hjälpa till att leta efter information om detta?
Jag tänkte lägga till kokosnötssocker också:
http://affleap.com/blog/coconut-sugar-the-new-wonder-sugar-for-diabetics/
http://www.celebes.com/sugar.html
Det enda vetenskapliga jag hittade var att Okinawabor som lever längst i världen äter mycket sötpotatis och raw sugar":
Okinawan food culture in the Ryukyu island is one of the world's most interesting culture because its consumers have the longest life expectancies and low disability rates. It is a product of cultural synthesis, with a core of Chinese food culture, inputs through food trade with South-East Asia and the Pacific and strong Japanese influences in eating style and presentation. The Satsamu sweet potato provides the largest part of the energy intake (and contributes to self-sufficiency), there is a wide array of plant foods including seaweed (especially konbu) and soy, and of herbaceous plants, accompanied by fish and pork, and by green tea and kohencha tea. Infusing multiple foodstuff and drinking the broth is characteristic. Raw sugar is eaten. The concept that ‘food is medicine' and a high regard accorded medical practice are also intrinsic of Okinawan culture. Again, food-centered and ancestral festivities keeep the health dimensions well-developed. Pork, konbu and tofu (soy bean-curd) are indispensable ingredients in festival menus, and the combination of tofu and seaweed are used everyday. Okinawan food culture is intimately linked with an enduring belief of the system and highly developed social structure and network.
Är det någon som vet något om dessa? jag är iaf nyfiken! 
Inte lätt att hitta något vettigt. Jag hittade den här korta sammanfattningen som verkar anse att kokosnötsprodukter är bra för diabetiker, vad jag förstår 

Socker är inte bra för någon, vare sig det är vitt eller oraffinerat. Trams.
Producenter och försäljare av t.ex. agavesirap trycker hårt på att det knappt påverkar blodsockret. Det är sant och bra, men det som inte är bra är hur det påverkar kroppen i övrigt…
Kokosolja är ett supernyttigt fett, men socker från kokosnötter lär inte vara nyttigt på något sätt.
Finns nog massor att upptäcka vad gäller olika råvaror, dess positiva påverkan på hälsan, kanske också växter med socker i, hur bakvänt det än låter ( vi är ju lowcarbare här) och socker är ju no no..
Om någon sockerväxt har helande egenskaper kanske man då inte behöver äta upp hela så man triggar insulinet/sockersug
kanske lägga den sist i måltiden.
Min favorit är gurkmeja (curcummin longa) Inget socker i det men iaf. Är en kraftig antioxidant som med peppar och saturerat i stabilt mättat fett såsom Ghee eller kallpressat kokosfett är ett utmärkt "piller" att ha i maten. Fettet för att Gurkmeja har både vatten och fettlösliga nyttigheter, vattnet har man ju ändå i maten så då blir upptaget komplett, pepparn blandar man i för att öka kroppens upptag av gurkmeja.
Google på Turmeric så hittar du en massa vetenskapliga artiklar,
Nyttan med Gurkmeja är att det hjälper till att hålla folksjukdomarna
i shack.
Jag köper min Gurkmeja/kokosfett online på Örtapoteket, hittils nöjd med leveranserna.

Bara för att knark är gott så betyder det inte att det är nyttigt ;)
Magica, Karinz
Sant, om det mot förmodan är någon sockerväxt som visar sig innehålla nyttigheter får man väl ha som krav att forskning kring detta inte kommer från industrin som Ulf S var inne på, jag skulle nog titta på kanske Weston Price:s websida eller liknande.
Såklart vet man ju inte om alla personer som skrivit in och fått positiva effekter att svartsirap är sanna, men tänk om de är det? Det kanske inte är så enkelt att socker är knark/dåligt?
Karinz, lite så jag tänker också, kruxet är att om vi sockerkänsliga börjar käka sockerkedjor igen kommer ofta suget (och därmed vikten) snabbt tillbaka.
Botte, Jo jag förstår det, så känner jag också.
Jag har visserligen bara höllt på i snart två månader och mitt sockersug är i stort sett borta, men jag tänker att när jag nått målvikt vill jag inte vara den som aldrig mer äter en bit princesstårta eller är livrädd för socker. Jag menar, jag åt socker i 20 år i stort sett utan problem med vare sig högt Blodtryck eller övervikt. Det var först efter en djup Depression som problemen kom.
Lika lite som jag vill vara fettskrämd, vill jag vara sockerskrämd, om ni förstår.

Kolla på Citygross, Gurkmeja för runt 60 kr/kg
Karinz,
Man får testa sig fram hur mycket man tål, jag unnar mej lite öl och en pasta en dag per månad kanske, två eller flera syndardagar så börjar vikten att öka och det blir iom att jag väckt suget svårare att sluta. Men alla är vi olika, vissa tål mera, ibland unnar jag mej lite "förbjudna" saker
en kompromiss, en dag funkar för mej utan att vikten eller suget kommer tillbaka, inte två eller tre för då går det snabbt uppåt i kilon och sug.
Mazen,
Tack för tipset

Agavesirap är en form av fruktos! Inte bra alls. Googla på "agave fructose".

visst är det nyttigt… 
Black strap molasses and wheat germ bread
Makes you live so long you wish you were dead
Add some yogurt and you'll be well fed
With black strap molasses and the wheat germ bread
(Jane Wyman)
My grandpa's older than the old grey mare
He sits rocking in his rocking chair
But now he's got a smile that he can't lose
Grandma's sitting knitting baby shoes
From eating black strap molasses and wheat germ bread
(Jimmy Durante)
I gave up cherry pie and t-bone steak
Chicken fricassee and ice cream cake
I don't need vitamins or pills at all
I even mix it with the Hadacol
I'm eating black strap molasses and wheat germ bread
(Groucho Marx)
My nerves were jumpy and I'd walk the floor
I never got to slep till after four
But since I'm eating right I feel okay
I'm sleeping every night and half the day
(Danny Kaye)
Now I was thinner than a pencil line
Had no muscles and I had no spine
But now I'm friskier than a pup
All you have do is prop me up
Just feed me black strap molasses and wheat germ bread
(JD) I know a fella who is ninety two
(JW) Doctors told the guy that he was through
(DK) But now that the doctor has been proven wrong
(GM) He got more hop in him than Hopalong
Karinz, vi är nog några stycken här som inte är "rädda" för socker, vi är snarare ointresserade.
Har man aldrig varit sockerberoende, och vet med sig att en tårtbit eller dyl inte medför t ex magproblem eller hetsätning, så ser jag inget problem i att äta sådant då och då.
För min del blir det kanske en gång i månaden, det är det dagliga fikandet jag undviker.
LatMask, bra att veta 
felixfokus, hehe jag lyssnade på den där, najs