Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 4309 ggr
goldcamilla
0

Hjälp, det går åt skogen..

För ca 4 månader sedan så började jag med LCHF och gick ner ca 8 kilo de första veckorna, sedan blev det stopp och den sista månaden så har jag gått upp fastän jag inte har förändrat något.Mitt fettintag har enl MinMat legat på 75% och kolhydrater på 3-5% ändå har det varit stört omöjligt. De sista 4 dagarna så har jag gett upp och nu har jag ätit både bröd och potatis och det har jag inte mått bra av. Ändå så kan jag inte sluta, det är precis som om jävulen har flugit i mig. Det enda jag kan tänka på är att äta något annat. Jag har ändå mått så bra av att äta LCHF men när jag nu gick upp i vikt igen så slog det slint i huvudet på mig. I början så åt jag mycket grädde, smör och ost. Jag drog sedan ner drastiskt på grädden och osten när jag märkte att jag gick upp i vikt men ändå så fortsatte jag att gå upp i vikt. Det enda jag kan tänka på just nu är att nu har det gått åt fanders igen!!

Jag gjorde en VBG operation(magoperation) för ca 15 år sedan som inte fungerade i längden utan jag gick upp allt och lite till och sedan har jag provat både det ena och det andra precis som de flesta. men nu gäller det att jag måste komma tillbaka på något sätt.

Hjälp!!

Gunnell
0

Kan du inte bara koncentrera dig på att du mår bra av LCHF? Jag har ätit enl LCHF i över 1½ år nu men har inte gått ner så mkt i vikt. Däremot mår jag så bra av kosten att jag aldrig vill gå tillbaka till att äta en massa kolhydrater igen. Inte "straffar" jag mig själv heller för att jag inte går ner.

LCHF är ju faktiskt ingen bantningskur, det är mer ett sätt att leva.

Adur
0

Det är inte sällsynt att man går vilse i kolhydratträsket igen. Antagligen är du sockerberoende och då är det ingen walk in the park att undvika kolhydraterna.

Försök fokusera på att du ska äta bra, energirik mat som ger din kropp vad den behöver. Om du halkar av banan - gräm dig inte, utan fortsätt bara på rätt spår. Se på maten som nyttig näring och bra byggstenar.

Jag vet att det finns ett inlägg här om att man går på gatan och ser ett hål i vägen. Ändå fortsätter man att gå dit - och trillar ner. Detta händer gång på gång, men lycligtvis lär man sig mer för varje gång och tillslut undviker man klokt nog hålet.

Tyvärr hittar jag inte det nu, men det var väldigt bra beskrivet. Nån annan vet säkert vilket jag menar.

Kämpa på! Glad

Anders-S
0

Hungern styrs inte enbart av energiintaget. Jämför t.ex. när en kvinna blivit gravid.  Inte ökar energibehovet drastiskt i början?

En konsekvens av operationen var att du fick i dig mindre näring, vitaminer, mineraler, spårämnen, än tidigare.  Hungrig? Fanns en artikel som varnade för näringsbrist efter fetma-operationer i somras.

När du nu provat att banta på olika sätt har du kanske fått i dig ännu mindre med näring. Fortfarande hungrig?

Vore kanske inte fel att prova att komplettera kosten med vitaminer, mineraler och spårämnen. Tror det är viktigt att lyssna på det signaler man får.

sofiecoe
0

Hej

Jag har också hållt på med LCHF i cirka 4 månader och för ca. 1 månad sen så stod jag också stilla i vikt under flera veckor, men nu har det börjat gå neråt igen i en väldig fart utan att jag har ändrat något. De sista 3 veckorna har jag gått 4kg.

Jag tror att det är ganska viktigt att man får dessa "platåerna" för att kroppen ska kunna återhämta sig. Man vill ju inte få en sladdrig kostym så att säga. Visst blir man ivrig för att gå ner i vikt så fort som möjligt, men hur lång tid tog det att lägga på sig den extra vikten?

Jag tror att det kan vara lite farligt att köra fakir för tidigt med LCHF. Man har ju nyligen redan gjort en enorm förändring i sitt leverne, och jag tror att man kan tappa sugen lite om man måste "ge upp" ännu fler saker.

Om jag var dig så skulle jag börja om från början med att äta allt som faller inom LCHF  ramarna och inte stressa för mycket med att viktminskningen ska gå fort, utan njuta av att sakta men säkert gå ner lite i taget utan att må dåligt eller gå hungrig igen.

Gunnell
0

Här är ett bra inlägg om just problemet med att man inte går ner i vikt!

Anders-S
0

Här är länken till artikeln som varnade för näringsbrist efter överviktskirurgi.

goldcamilla
0

Tack så mycket för råd och länkarna, jag vet ju allt det där om att det inte är en bantningskur utan ett sätt att leva, jag har sagt det själv någonstans. Jag vet också att man kan komma till platåer. Jag har läst flera böcker och jättemycket här inne men när man har 40 kilos övervikt så vill man inte gå upp ännu mer. Gått upp i vikt det har jag ju gjort hela tiden innan. När jag började gå upp i vikt så kände jag helt plötsligt att allt fett som jag åt inte var bra för mig. Kände att ju mer fett jag åt desto mer lade jag på mig. Detta finns ju i hjärnan på mig eftersom jag är uppväxt med den tanken. Allt kändes bara hopplöst men eftersom jag är här och skriver så har jag ju inte gett upp utan det är bara motivationen som måste komma tillbaka.