Hur kommer vi vidare?
Jag och min man började med LCHF-kost 1/11-07, snart 2 år sen.
Jag hade en jobbig tid de 3 första månaderna, men min man klagade aldrig på någonting. Vi gick ner första halvåret ca 5 kg var, det kändes skönt. Vi slutade i princip med bröd, potatis, pasta och ris. Det blev mer grönsaker än tidigare.
När sommaren kom så fick vi lite problem eftersom vi åker MC, är ute med kompisar och fikar och äter ute. Det blev lite fusk. Jag kände att jag mådde ändå bra under förra sommaren och hösten.
Hösten, vintern, våren var det bröllopsplanering för min dotter som skulle gifta sig i USA. Jul, födelsedagar, visum klart mm, det fanns alltid något att fira.
Jag är en sådan som har ett enormt sötbegär, har svårt att motstå speciellt kaffebröd.
Vi skulle ju på bröllop till Californien så det var ingen ide att skärpa sig före det.
När vi kom hem var det åter MC-säsong och ca 4 kg mer än sommaren före, för oss bägge.
Nu har andra hösten kommit och motivationen finns inte riktigt. Vi har ca 1-2 kg mindre än för 2 år sedan.
Vi äter smör, fetmjölk, grädde o kött mest älg/gris. Potatis har det blivit allt mer nu. Ris, pasta och matbröd finns mycket sällan i vår kost. Vi undviker frukt. Sen har vi blivit så otroligt trött på allt vad grönsaker heter, just nu vill vi inte ha något grönt.
Jag känner att jag är mycket tröttare i höst, har mer problem med yrsel och blir lättare deppig. Går också hemma, är arbetslös, blir lätt isolerad har inget umgänge med någon. Min man jobbar.
Hur hittar jag motivationen? Skulle vilja hitta någon slags jämnvikt med LCHF-kost som är "lite lagom" med en trivselvikt och bra hälsa.