Supergoda laxbiffar!
Detta är ett recept som jag höftade ihop härom dagen och som blev riktigt lyckat! Alla i familjen åt med god aptit och speciellt min 2-åriga dotter håvade in maten i munnen med extra frenesi.
Jag har inte hunnit experimentera och lagt till/dragit från ingredienserna något, men det blev så pass lyckat redan vid första tillagningen att jag vill dela med mig av receptet till er direkt! Sedan räknar jag förstås med vissa modifieringar av alla engagerade medlemmar här i forumet.
Ingredienser:
3 laxfilébitar, a´ 125 g (vilket råkade vara vad jag hade hemma just då)
2 ägg
3-4 msk majonnäs
½ liten burk creme fraiche
Citronsaft
Salt, peppar, citronpeppar och gärna lite hummerfond som smaksättning
ev dill
Jag gjorde såhär:
Laxbitarna hade jag tinat i kylen under dagen och när jag kom hem från jobbet körde jag lax, ägg, majonnäs och creme fraiche i matberedaren till en jämn och klumpfri smet. Jag smaksatte sedan med citronsaft (på flaska), citronpeppar, hummerfond (ganska mycket) samt salt och peppar. Lite hackad dill hade jag också tänkt att ha i, men det glömde jag…
Sedan stekte jag biffar av smeten (i smör).
Verkligen toppengott! Påminde lite om laxpaté i smak och (inner)konistens. Snabblagat var det också.
Prova dessa biffar! Jag ser fram emot er respons och era eventuella modifieringar och förbättringar!

Låter smaskens!
Jag har ingen matberedare - tror du det funkar med en stavmixer?
Ja, om du skär laxen i mindre bitar först borde det nog gå alldeles utmärkt det också! (I matberedaren slängde jag ju i laxfiléerna hela som de var direkt ur förpackningen, lat som jag är. Och det gick jättebra.)

Jättesmarrigt recept…det rinner till ordentligt.
Mitt tips från läktaren är att köpa hel eller redan filéad lax istället. Mycket billigare och bättre för miljön än dessa frysta bitar de säljer för 170:- kr/kg ibland…om inte mer
Var inte så bekväm hela tiden…eller va det. Om det är så jobbigt att handla så be någon annan göra det åt dig när de ändå handlar åt sig själva.
Låter gott, bokmärks!
Ska pröva snart!
Tack för tipset Jensan1! :-)
Laxfärsbiffar är riktigt gott faktiskt! Jag ska testa din variant nästa gång…
Jag kör på en liten enklare variant men som jag tycker är riktigt klockren.
ca 500g laxfilé
1 ägg
3dl grädde
~1krm svartpeppar
~1tsk salt
Mixa till en röra och stek i smör, det blir fantastiskt gott! Till detta brukar jag steka lök blandat med tomat, vilket gör sig riktigt bra till biffarna.
Jag kommer nog att prova på din variant någon gång också. Ännu snabbare och enklare än mitt recept! Låter smaskens!
Triffix! Jag gjorde dina "laxfärsbiffar" igår. Alla 3 gillade dem. 2½-åringen åt med mycket god aptit!

supergott! åt till middag, fick ihop till 2 matlådor också.. puh! skönt..
gott med keso och avokado till + stekt vitkål.. =)
dock blev mina ganska lösa i smeten.. körde i lite cremebonjour vitlök också.. gott!.. hade tänkt mig lite sambal olek också, men de glömde jag.. =)
gott blev det dock, skönt att hitta en variation på laxen.. rent stekt eller ugnsstekt blir ju lite lite tradigt ibland!..
tack!!!
Mängden räckte till middag åt mig, min sambo och vår 2-åriga dotter samt varsin matlåda åt mig och min sambo dagen därpå.
Tackar för detta recept, provade igår och det blev riktigt smarrigt. Ett tips är att ta lite kapris, hacka grovt och tryck in i biffarna innan de steks. Gillar man kapris så blir det kanon!
Min smet blev dock i lösaste laget vilket gjorde själva stekningen lite lurig.
Jensan 1 !
Vad innehåller hummerfonden
Den enklare varianten ovan har jag varait bjuden på och det var jättegott.
Denna goda tonfiskröra gjorde jag till smörgåstårtan förut och alla tyckte så mycket om den. Jag skall göra den imorgon och sätta emellan min lchf smörgåsjag gjorde i dag.

#14 Tonfiskröra?
uuppps den hade visst hoppat lite ….
nej inte laxbiffar i smörgåstårtan
#10 och alla andra, kan rekommendera en jättegod kall röra till den ugnsbakade laxen, även torsk.
50g Creme Bonjour Naturell (philadelphia blev inte lika bra)
50g vispgrädde
färsk basilika efter smak (enl recept 1/2 kruka)
(Även enl recept 0,25dl vitt vin, men går lika bra utan)
Mixa med stavmixer till det blir geggigt o krämigt. Ät!
Denna röra tillhörde ett recept med spätta o laxrulader och in i ugnen en gång. Men röran var Mycket godare kall.
Testa!

Åh herregud så gott det lät med laxbiffar! Det ska jag definitivt prova nästa gång jag får råd att köpa lax ;p

Vilket supergott recept. Provade igår och det blev helt suveränt, perfekt konsistens, jättegod smak och min vänninna som jag bjöd var helt lyrisk. Gjorde romsås på creme fraiche, stenbitsrom, citron och lite citronpeppar till, helt suveränt gott. Tack för det goa receptet!

Gjorde denna rätt idag och den får betyget högst rekommendabel! 
Biffarna klickade jag i pannan med slev, eftersom smeten var ganska lös i konsistensen. Stekte ett tag innan jag vände biffarna just med tanke på konsistensen. Funkade bra! Goda biffar som nog faktiskt hade blivit ännu godare med lite djärvare kryddning. Liiite mer salt och - som #10 rekommenderar - en gnutta sambal oelek…hade nog gjort susen.
Gjorde vidare #17 pillerbagges sås till, med ett par modifikationer. Dubblade satsen och det var precis lagom för två vuxna och en femåring. Bättrade också på den med typ 1/2 tsk salt och lite svartpeppar. Kanon!
Till sist hade vi #7 Triffix' tillbehör till alltsammans…och det var bannemej nästan godast i hela snurren! Hackade tomat, finstrimlade gul lök - och lade till hackad färsk basilika (som jag ju hade hemma i och med pillerbagges sås). Stekte i rikligt med smör på svag värme under hela rättens tillagningstid (dvs cirka en halvtimme). Kryddade generöst med citronpeppar. Helt VANSINNIGT gott tillbehör som smakade otroligt mycket och otroligt delikat! Det låter ju lite banalt, sådär…tomat och lök…men attans så gott, och perfekt till rätten!
Visst kan man ha broccolibuketter el.dyl. till, men vi hade faktiskt inget annat än ovanstående. Tog en extra laxbiff och sen var jag nöjdare än nöjd. Magnifico!! 
Ååå så goda dom var:)TACK för att du delade med dej av detta
Toppen kommer göra dessa flera gånger MUMS

jag har gjort gäddbullar på samma vis men utan fonden för det använder jag inte i..fiskbullar kan man väl enklare säga..ska göra med lax idag..mums..