Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 750 ggr
Airam1
0

Mytkampanj på turné

Becel säger följande på sin hemsida:"Fett har stor betydelse för vår hälsa. Många av oss äter för mycket fett, vilket kan leda till förhöjda blodfetter, övervikt, ledbesvär och ökad risk för diabetes och högt Blodtryck. Därför är det viktigt att inte äta för mycket fett"

Samtidigt som de åker runt i landet, med en slags glaskupa som placeras strategiskt mitt i värsta passagen, och där kolesterolprover erbjuds befolkningen. I min stad ringlade kön sig som en orm. Feta och smala om vartannat och jag utgår kallt ifrån att samtliga stirrades djupt i ögonen när de fick veta att det var förenat med livsfara att ligga över 5 i totalkolesterol. Och kanske ffa att det är fettet som är boven.

Till sockerindustrins stora lycka, antar jag…

magma
0

Läste nu imorse lördagens Nerikes Allehanda, där de hade ett stort reportage där de jämförde lättmargariner. Orkar inte ens gå igenom vad som sades (det vet alla antagligen redan- "mättat fett faaaarligt, omättat fett braaaaa….") men tydligen ansågs bl.a Becel vara bra och skulle kunna sänka kolesterolet. Ändå avråddes små barn och gravida att äta det, hur bra och naturligt är då Becel… Ju mer onaturligt, desto skadligare för människokroppen!

En professor vid instutionen för folkhälso- och vårdevetenskap samt nutrionist på Livsmedelsverket (*puh*) säger "VI rekommenderar ett nyckelhålsmärkt lättmargarin som innehåller lite mättat fett". Först slå i huvudet med titlar för att få tyngd, sedan brassa på med hjärntvätten.

Skaldeman
0

Var professorn en kvinna? Damen som sa till mig att jag skulle dö inom tre månader om jag fortsatte med min kost hade nämligen just dessa titlar…

Sten Sture

PS Det var några år sen och jag lever fortfarande.

magma
0

Nej, det var en man som hette "Wulf Becker"…

precis
0

det är ju sånt catchy mantra, som är lätt för folk att komma ihåg o upprepa: "av fett blir man fet"… :( det kan vara det som är problemet… :(

Karin20
0

Jag har så svårt att förstå!

När mina barn var nyfödda och det gäller väl alla andra mammor också, skulle man naturligtvis amma, eller hur. Och vad är det man ger sina nyfödda då om inte animaliskt fett i stora mängder, plus lite annat också. Men ingen skulle väl påstå annat än att detta är rätt och ingen skulle väl säga att man skulle ta minimjölk och smälta margarin i och ge sina barn, eller?

Jag förstår alltså inte? Varför ska man äta bakvänt när man blivit stor och hur kan det komma sig att det man rekommenderas som baby plötsligt blivit farligt. Vid vilken ålder, var går gränsen när det blir farligt?

//Karin

lillajag
0

Vi ska tydligen äta bakvänt "mitt i livet" för mina föräldrar 84 och 87 år gamla har blivit rekomenderade att använda smör och grädde.

AnnaLundgren
0

Fortfarande en aktuell fråga - så nu puttar jag tråden. Jag blir fortfarande arg över becel reklamen på tv.

raphanus
0

Becel kör med en ny affischkampanj nu. Slagordet lyder:

DET SMAKAR INTE BÄTTRE ÄN ANDRA.
MEN DET SÄNKER DITT KOLESTEROL.

Man skulle kunna hitta på många lika klyftiga slagord. En drajv för giljotinen skulle kunna låta:

DEN GÖR DIG INTE SMARTARE.
MEN DU MINSKAR LITE I VIKT.

HerrKaos
0

Haha…klockren. Som min svåger brukar säga…om det bara är vikten som ska justeras ner, så hugg av dej en arm.