normalvärden på ämnesomsättningen?
Någon som kan ge mig info om vad som är normalvärden på ämnesomsättningen och vad för prover som behövs för att göra en korrekt bedömning?
Det beror på vad du menar…?

3 tycker jag är en ganska normal siffra.
OK, ironi där, men det får du stå ut med ! 
Normalt för vad och vem ställer man sig ju frågande till ?
Och dessutom vad du räknar in i ämnesomsättning….
Du är väl medveten om att din ämnesomsättning ökar om du äter mer än du behöver, samt att den minskar om du äter mindre ?
Medarbeterare på Kost
Jag menar det som tas vid kontroll på vårdcentralen, har faktiskt ingen aning om vad det heter! ……och vad som där anses vara normalt!
…..och jag visste inte att ämnesomsättningen ökar/minskar beroende på vad jag äter! (tror för ovrigt att jag inte har någon ämnesomsättning över huvud taget
)

Jodå din kropp strävar alltid efter den jämvikt den vill ha…. biologiskt. Prover som normalt tas vid en vårdcentral ger dig inte något mått på vad din energiförbrukning är… tyvärr. De kan ge en indikation om avvikelser möjligen men inget annat.
Din vikt, längd ålder och kön ger dock en fingervisning om din basalomsättning +-10% nånting. Basalomsättning är den energi man i snitt förbrukar liggandes och titta i taket 24-timmar om dygnet ungefär.
Medarbeterare på Kost
Proverna du tar på vårdcentralen är TSH, fritt T4 och fritt T3. För TSH är kring 1 normalt, för T4 och T3 beror det på mätmetod.
Dessutom vill du mäta antikroppar för tyreoglobulin (TG-ak) och tyroidperoxidas (anti-TPO). Eventuellt också tyroideareceptor-antikroppar (TRAK), men det är mest intressant om du misstänker överfunktion.

mikaelj har säkert rätt i vilka testvärden du kan vilja ta om du misstänker en ämnesomsättningsstörning, vilket i sig kan vara värdefullt att veta. Däremot är det nog vanskligt att göra direkta kopplingar till hur och om de påverkar ämnesomsättningen, och i så fall vilka och hur man i så fall kan påverka dem…. Kan inte detta i detalj så micke får gärna förklara mer än jag kan … ;)
Medarbeterare på Kost
…åtminstone om vi pratat hypotyreos, så har ju mikaels föreslagna prover inget som helst att göra med hur man egentligen mår! Såvida de inte är helt åt pepparn fel förstås, då är ju diagnosen solklar, sen huruvida man kan få adekvat vård är ju en annan sak.
Går du till vårdcentralen och ber att få ta prover på "ämnesomsättningen" bara så där appropå ingenting, så lär du få frågan om varför - och har du inget helgjutet svar så lär du ha gjort besöket förgäves.
Det skulle vara intressant att veta varför Teodina ställde frågan?
Ja, ämnesomsättning som man brukar diskutera generellt vad gäller viktnedgång har inte så mycket att göra med hypotyreos, dvs kliniskt låg ämnesomsättning.
Brukar ge andra problem, som trötthet och viss viktuppgång (vätska, framförallt).
Jag har redan varit och tagit blodprover, men ej fått svar ännu. Provet är ett av flera som togs pga att mitt hälsotillstånd inte är på topp.
Att jag misstänker att jag har en låg ämnesomsättning är att jag alltid har haft så otroligt lätt att gå upp i vikt, kan inte äta "normalt" utan att det syns på vågen. Så min undran är dels vad som är normala värden och dels om det kan finnas andra ämnesomsättningsrubbningar som inte syns på det "vanliga" provet som tagits på vårdcentralen. Vad jag förstår på MikaelJ så finns det tydligen fler prover man kan kolla på, ska höra med läkaren om dessa när han ringer.