Förvånad över smaklökarna
Hade fuskardagar söndag och måndag eftersom jag var på dop och födelsedagskalas och helt enkelt kände att jag ville äta allt det goda som bjöds.
Då när jag var på väg hem ifrån Borås stannade jag i Laxå och tog chicken nuggets med hot cheese samt sour creme-dipp och en hot chocolate cupcake med glass…fy för den lede vad det inte var gott! Blev så himla besviken för så vitt jag kan minnas har det alltid varit gott förut…men men, då har man lärt sig det.
Har det inte varit gott förut? Har jag bara intalat mig detta? Konstigt är det…men lika bra egentligen!
Tårtan som bjöds på kalaset var i alla fall sjukt god; vaniljcreme, blåbärssylt och citronmousse med vit marsipan till. Och rödvin till maten (har aldrig gillat rödvin men gud så gott det var!)
Kanske börjar mina smaklökar bli vuxna, ut med marängswissen och in med rödvin och 99% choklad!
Ja smaklökarna ändras rätt rejält med den här kosten. Iaf har mina gjort det.. tårta kan jag inte äta längre eftersom det antingen är för sött eller så smakar tårtbotten som sågspån. 

haha, ja. Man har blivit kräsen! Förut räckte det att det var sött för mig så var det gott liksom..

Ja, det är samma med mig - inget är så gott längre, som jag minns det. Åt en gobit nyligen, typ dammsugare fast inte en grön. Höll på att ramla av stolen av den fruktansvärda sötma som fullkomligt överväldigade mig. Den var god, men så vidrigt söt.. äckligt!
Helt plötsligt förtår jag folk som inte gillar sötsaker!!

Nej, jag vet! Det som irriterar mig lite är ju dock att det luktar så gott när man kommer in på ställen som man brukade äta på och så…sen är det inte gott alls, man bygger liksom upp en bild av hur fantastiskt det kommer smaka!
#4 - Vad är det för fel på att nöja sig med att lukta? Jag går ofta på luktshopping som andra går på fönstershopping. Det är ljuuuuvligt!
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

Jag har känt på senare tid när jag ätit nåt sött, att jag kommer längre och längre ifrån det, så att säja. Men OM jag är sugen då äter jag, helt klart, fast för varje gång så känner jag att nääää, det var inge gott!

Det är godare att lukta än att äta, helt klart! Tror jag ska köpa hem lite doftljus….så härligt med dom som luktar äpple och kanel, eller kanelbulle!
Så sant, såå sant
Dofterna är fortfarande ljuvliga men smaklökarna har gått på helt nya banor. Jag satt på jobbet för ett tag sen och fullkomligen drömde om pizza i långa banor.. Har inte ätit en pizza på 9 månader. Så när arb.dagen var slut så gick jag o köpte en. Väl hemma så högg jag in - första tuggan spottade jag ut och tittade misstänkt på pizzan! -hur fan smakade detta, va min tanke. 5 tuggor senare så kastade jag alltsammans. Jag kunde inte få ner det.
Några veckor efter Pizza-incidenten så fick hjärnan spel och ville ha chips. Hittade en liten burk med pringles och köpte den. Väl på jobbet så smakade jag på 3-4 stycken. DOM SMAKADE MJÖL…..vafan…??? Jag kastade resten av den burken direkt.
Kontentan är: Sockermonstret försöker lura mig ibland - jag provar spottar ut o blir äcklad av det jag provsmakat och sockermonstret får gå i ide igen..
Jag kan äta en ½ kanelbulle om det skulle vara kalas men i övrigt så vill jag bara ha lite grädde eller mjölk till/ i kaffet. Då e jag nöjd.
Monica
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Jag var väldigt förtjust i Festis tidigare. Köpte en för några månader sedan och den smakade outspädd saft, var tvungen att blanda den med vatten men då blev det gott. 
Jag tycker att luktsinnet också har ändrat sig - smågodis luktar otäckt av alla kemikalierna, det märkte jag inte förut!
Och barnbarnets lördagsgodisburk körde jag två gånger i diskmaskinen, men den stank ändå.

Jag är samma lika vad gäller det söta, tycker fortfarande det är jättegott. Däremot klarar jag inte av lika salt mat längre, jag som var världsmästare på att salta mat förut!
Märkte det när jag gjorde pastasås med vänner, jag smakade av och tyckte det var oätligt salt medans de andra tyckte det var helt menlöst och ville salta mera…
pringles är enl. hemlige kocken de absolut värsta chipsen ur otäcka tillsatser-synpunkt, han rekommenderade OLW:s vanliga saltade, (kan ha varit Estrella men det ska stå enbart potatis, olja och salt) om man nu "måste" ha några alls.
Sött är inga problem för mig, det är lika gott fortfarande! (Eller kanske är det just ett problem det är då…
) Däremot mjöl känner jag av på en gång, allt som innehåller minsta lilla känns uttorkande och "sandigt" i munnen, om det så bara är en sås redd med mjöl. (Men om det är mycket sött och kladdigt, typ som dammsugare som nån nämnde här ovanför, så märks det inte lika mycket av nån anledning.) Läskigt hur man kunnat sätta i sig den sörjan egentligen.
Jag tycker också att de gånger jag fuskat med nåt sött så smakar det förfärdligt sött…Men det är ju inget problem i sig.
Däremot så har jag blivit väldigt känslig för salt, precis som några här ovan. När jag lagat mat tycker de övriga att det är nästan smaklöst medan jag tycker att det smakar bra. Det är ju bra att man använder mindre salt iofs
problem blir det när man nångång är bortbjuden på middag, då vill jag ju inte klaga på att maten är för salt.

Håller också med om saltet… Idag åt jag saltströmming men jag fick inte ner så mycket pga att det blev olidligt salt och jag ser att jag kräver väldigt lite salt i matlagningen i övrigt. På nåt vis så vill jag känna hur MATEN smakar och inte enbart salt och kryddor.
Min man har fått ge upp likören till kaffet, han tycker inte att det är gott längre. Tyvärr går fortfarande glass i.