Hur gör ni bacon i micro?
Era bästa tips tack!

Lägger skivor på hushållspapper och sen kör jag på full effekt tills jag tycker att de är klara. Enkelt! 
"You just have to belive…"
Steker inte bacon i mikron -tycker att smaken försvinner.
Ugnen 250 grader- lägger bacon/stekfläsk mellan 2 ark bakplåtspapper. låter det puttra tills det är så knaprigt som jag vill ha dem… då slipper man stekoset i köket…
Monica
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Nu gör jag inte längre bacon i micro, men på den tiden jag gjorde det gjorde jag väl ungefär som flikkan: svepte in skivan i hushållspapper och full effekt - var det en minut/skiva, eller en halv? Har glömt. Micron fungerar mest som timer numera.
Vi diskuterade frågan på jobbet häromdagen, förresten - hur skulle man göra för att få knaprigt stekt bacon, men ändå ha kvar fettet; det som i beskrivningen ovan sugs upp av hushållspappret. Någon form av galler, i en skål, och papper över skålen för att undvida stänk kanske. Har inte testat.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Steker baconet i smör förstås!
Effie
när jag steker i ugnen så blir ju flottet kvar. jag häller av det o använder flottet när jag gör fläskpannkaka .. yummi 
Monica
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Nej!

Klart bäst att tillaga på stekpanna men i tidbrist gör jag bland så här. Klipp ett paket bacon i strimlor. Lägg det på en stor tallrik med locket over. Kör 8 minuter på 700W. Passande tid att steka ett par ägg samtidigt.
#5 Det verkar vara en bra idé - men problemet jag tog upp handlade om att knapersteka bacon i micron, utan stänk och utan att få allt fettet i hushållspappret. Fast det är inget direkt problem för mig, eftersom jag inte använder micron längre. Vanlig ugn, däremot, har jag faktiskt aldrig testat för bacon; det räcker än så länge med stekpanna.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Frågan var ju enbart hur vi stekar i mikron. Inte att vi är duktiga och stekar på pannan. Jag måste iövrigt säga att jag beundrar morronpersonalen på hoteller som kan ladda upp jättefat med bacon till frokosten. Det tar ändå en bra stund pr portion.

Jag lägger ut ett lager smör på en tallrik , sen brukar ett paket bacon täcka en tallrik ganska exakt , detta kör jag i ca 3 minuter . Sen knäcker jag 2 ägg över baconet och rör lite i äggen , sen in i micron igen i 2 minuter . Till sist täcker jag tallriken med ost och stoppar tillbaka den i micron i 1 minut . Så värst knaperstekt blir det inte men gott är det iaf .
Det enda jag värmer i mikron är vatten.

Bacon steker man lättast i stekpannan. Bacon får inte komma i närheten av hushållspapper.
Den som har hushållspapper till bacon är FETTSKRÄMND.

Låter gubben steka i stekpannan på morgonen!!! Jätte bra knep
Det finns många delade meningar om microns användbarhet och farligheten med att lag mat i den.
Själv blev jag skraj o använder den mycket sällan, men den är behändig då det blir stress!!

#12: Bra skrivet!
Inte ens på den tiden då jag använde Micro körde jag bacon där, bacon hör hemma i stekpannan eller ugnen. Ett av skälen till att jag inte micrar längre är smaken, eller snarare brist på den, i micrat käk
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Allt som micras tappar dessutom näring. Jag micrar inte ens vatten numer.
tack för tipsen. Blir till att använda micro vissa dagar när tiden inte finns.

Använder micron till baconet ibland när jag är luktkänslig och inte fixar att steka det. Blir inte riktigt lika gott men det går. 
jag är verkligen inte fettskrämd men för att baconet ska bli knaprigt är det bra med hushållspper!

#18: Prova med saltflingor istället, det smakar likadant och innehåller inte lika mycket cancerogena ämnen

Jag gör bacon i micron såhär:
Har en djup skål, särar på skivorna i ett helt paket (140 gram) och lägger dem i små ringlar bredvid varann, försöker att inte lägga dem ovanpå varann för strimlorna kan kleta ihop om de ligger i klump. Som stänkskydd har jag en bit hushållspapper ovanpå skålen, det berör inte alls baconet.
Micrar ca 4 minuter (full effekt, varierar kanske från olika microugnar, man får prova sig fram), rör om med gaffel, micrar 30 sekunder, rör om igen, 30 sek igen tills rätt konsistens är uppnådd, dvs lite seg-knapriga bacon med allt fett kvar i botten. Rör alltså om efter varje 30-sek period för att skivorna inte ska fastna i varandra.
Brukar totalt ta ca 6 min i min micro (efter 4 min så kör jag som sagt 30-sek intervaller, provade att micra 6 min direkt en gång=bränd oätlig bacon).
Känner ingen skillnad smakmässigt jämfört med stekt bacon, Tycker det blir gott "segt" krispigt jämfört med att steka i panna, slipper fettstänk över hela spisen och mig och om man som sagt rör om med jämna mellanrum i slutet av microtiden så går det inte att bränna baconen som jag ibland gör när jag steker och lämnar på eftervärme.
Observera att skålen blir riktigt varm så jag brukar ha grytlapp när jag tar ut ur micron.
# 19… hmmm saltflingor smakar lika som husshållspaper? Vad menar du med det? Och extra salt på baconet vill jag inte ha, det är tillräckligt salt ändå.
eller menar du att saltflingor smakar likadant som bacon? Kan jag INTE hålla med om heller…

#22: Knaperstekt (fusk)bacon smakar bara salt och flingsalt borde ju vara lite knaprigt, en kockkompis föreslog spisbröd med salt på men det blir ju rätt mycke fibrer vilket inte är så nyttigt. men det är ju alternativ till det knaperstekte som är bemängt med en massa cancerogena ämnen

#23 Du menar alltså att man ska äta rent salt istället för baconet?
# 23 har du aldrig stekt bacon knaprigt? Det behöver inte alls innebära att det är bränt på något sätt, men just genom att låta det droppa av på hushållspapper blir det knaprigt ändå! Sen smakar bacon som sagt betydligt mycket mer än bara salt. Du dillar persilja!! 
fibrer är ju inte huvudproblemet som jag ser det, med knäckebröd, utan kolhydraterna…

#24: Om man nu trängtar efter knaperstekt vore det ju ett nyttigare alternativ
#25: Nä jag har aldrig knaperstekt nåt bacon, däremot har jag ätit knaperstekt bacon som andra har lagat, det smakar salt!
#26: Vad jag kommer ihåg så är det inte särskilt mycke kolhydrater i knäckebröd, mest fibrer

Allting är ju relativt, men 50- 80g kh per 100g knäcke kan man nog anse är för mycket

#27 Fast även om bacon smakar salt så finns det inget salt som smakar bacon… Så det faller liksom på det.

#28: Ujdå! var det så mycket, då måtte jag ha råkat ut för en "skönskrivning" (jmf skönstaxering, man hittar på lite ord ibland) Det stod i princip att det bestod av huvudsakligen fibrer med en och annan kolhydrat
#29: OK för tydlighetens skull, när jag steker bacon, så att det fortfarande är mjukt, smakar det både bacon och salt. När jag någon gång käkat knaperstekt smakar det enbart salt.

#30 Smaken är väl olika. Min knaperstekta bacon smakar helt enkelt bara bacon. Sen är ju bacon alltid ganska salt, men det tycker jag är likadant hur man än steker den.
ja och som sagt, om man låter den rinna av på hushållspapper blir den knaprig även om man inte hårdsteker den… *förklarar tålmodigt ännu en gång*

#32: Jag håller med Cowboy det låter fettskrämt!
men så TRÖTT jag blir! Jag har ju förklarat att jag inte är fettskrämd det minsta! Kan dricka stekflott för att jag tycker det är gott, men jag gillar även knaprig bacon och det är lättaste sättet att få den knaprig om man inte vill ha den förkolnad…

Håller med Pennylane! 
Det lilla fettet man går miste om i baconet när det torkat på hushållspapper tror jag inte betyder så mycket i det stora hela… Känns som att sila mygg och svälja kameler.