pannkakssmet
Detta är ett recept som jag älskar, jag gör det gärna flera gånger i veckan men då jag är helt ny på lchf så är jag inte 100% säker om det är et lchf vänlig recept (min variant är fettsnål, jag vet), men det är godt, med lite kolhydrater och kan varieras i oendliga!
1 ägg
3 egg vitor (eller totalt två-tre ägg blir bättre lchf?)
1 dl pofiber
1-2 msk psylliumfrön
1msk fiberhusk
2 dl vatten
1 dl minimjöl (kanske grädde iställe?)
1 gnutta salt
1 ts bakpulver
vispa ägg med salt o minimjölken o 1 dl vatten länge med elvisp. Koka upp 1dl vatten med psylliumfröna så de blir "slaimiga". blanda i röna i smetan o tillsätt pofiber, bakpulver o fiberhusk.
Nu finns det hur många varianter som hälst:
* bre ut på plåt i ugnen som små pannkakor (240C i 5-8 minutter
* stek i små toppar(blir som bullar) (210 C i 8-13 minutter
*blanda i bär o stek
*använd som pajskal
*pizzabotten
*ha i bacon/fläsk o gör ungspankaka ca 190C i 15-25 minutter
*i våffeljärnet
*två av bullarna som hamburgerbröd
Jag har testat alla varianter men tycker mäst om "pannkakor", serverar dåmed massa keso o hallon/björnbär. Har oxo testat med olikakryddor.
*saffran/vanilj - nästan som lussebullar
*ingefära, neljika, kardemumma och vanilj blev nästa pepparkaka:) lite brie på toppen var såå godt!
Mums!
varför använder du minimjölk!? Ta du grädde istället, minimjölk finns absolut ingen anledning att använda som LCHF:are!
Byter man ut minimjölken (som jag för övrigt anser vara en hädisk och grotesk vara) mot grädde blir nog detta ett bra recept! Tack för det, jag bokmärker!

JA, ni har självklart helt rätt. man som sagt så är detta ett kcalfattigt recept från början då jag tidligare försökte banta på det viset med lite kcal(men misslyckades kan man säga ..)
Man kanske även kan tilsätta en klick smör?
Eller ha lite smör på sän?
Om jag vågar, känns fel att äta fett när man vill bli av med fett(ffast jag kan teorin,, bara svårt i praksis. Man jag lär mig och är riktigt motiverat att prova lchf på riktigt.

Men smör är gott så ta du det både i och på pannkakan!
som sagt, annars var det ett intressant rece*t som jag ska testa, med både smör och grädde förstås!! 
Om du kör LCHF är det viktigt att du får i dig ordentligt med fett! Kolla *å min mat att du får i dig runt 75 E% fett !
Jag brukar göra med cocosmjölk och riven cocos. Fem ägg också givetvis. Det är dynamit det.
Detta låter jättegott men med grädde och smör naturligtvis, jag älskar pannkakor så jag hoppas verkligen på detta
bäst är att man sli**er kokossmaken! Jag är inte så glad i den och detta bör smaka rätt neutralt! Kanske kan lura i kontaktbarnet dessa också!
Mina cocospannkakor smakar faktiskt lite cocos… Så då är det bättre med det andra receptet…
#3 -
Du blir inte fet av fett
Du blir inte söt av socker
Du blir inte grön av vegetarisk kost
Du blir inte sur av citron…
Så våga på!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Minimjölk-blä! Då kan man lika väl ta vatten, billigare och deffinitivt godare…
Men jag förstår med anledning av tidigare bantning…
måste prova detta, mina killar ratar både på kokos och på nötmjöl så alla andra neutrala recept mottages tacksamt 

Ja, prova på. Min son på 5 år tycke jättemycke om detta recept. smakar veldigt nöjtralt.
Ska testa i morgon med grädde o smör, det måste ju bli kanon mums!
Nu har jag provat också.
Jag gjorde dem i en vanligt plättlagg. Det blev faktiskt riktigt gott. Inte den smak som "gamla hederliga" plättar dock.
Jag duttade faktiskt på en aning (ca 1 tsk allt som allt) nygjord plommonsylt, samt en skvätt grädde.
Undra hur de smakar kalla? Tänkte ta med mig till skogen, kanske med en god svamtstuvning till.
/Ullabritt
Finns fröna, fiber husk och pofiber i en vanlig ica affär?
om man har tur, iallafall finns dom i mitt coop extra
HAr hittat pofiber och fröna, bara husken kvar att hitta
Om du vill köpa den på nätet så hittar du den här
Men e fiber husk d samma som dem här fröna?
om du med de här fröna menar psylliumfrön så är husk och fiberehusk de mer eller mindre finfördelade skalen av desamma
#14 soderen Hur gjorde du med äggen?
Blev verkligen nyfiken på att testa det här receptet. Brukar göra kokosvåfflor, men det skulle vara bra med pannkakor som inte smakar kokos.
PiteCarina
Jag vispade dem en liten stund med elvispen. Sedan hällde jag på allt det blöta och vispade en liten stund till. Sedan blandade jag i resten och lät det stå och svälla en stund.
Det var ganska praktiskt att göra dem i plättlaggen för smeten var väldigt tjock, så jag tog en knapp matsked smet till varje plätt. Och jag fick försöka "dra ut" smeten med skeden. (låter lite mysko men du fattar vad jag menar när du provar.)
Glöm bara inte att ha medel ned mot svag värme. Tar ett tag innan de blir genomgräddade.
/Ullabritt
Tack sodaren för beskrivningen av hur du gjorde och tipsen!
Använde du 1 ägg + 3 äggvitor, eller använde du 2-3 ägg?
PiteCarina,
Lite sent svar. Jag tog 2-3 hela ägg.
Har dock blivit överkänslig mot ägg, så jag får äta det mycket sällan.
½ ägg ett par gånger i veckan brukar gå bra.
/Ullabritt