OT Ska barfa vovsingen
Nu har maken och jag bestämt oss. Vi ska börja barfa vår hund. Han är snart sex år och har allergi (kvalster och loppsaliv). Just nu är han inte alls bra på magen/benen. Så, vi har börjat fylla frysen sakta men säkert (behöver en till frys btw). Vaccineringen fungerade inte och det enda veterinären föreslagit är typ hyperallergenic torrfoder och kortisonsalva. Känns som om barf är enda vägen att gå (vilket vi skulle gjort för länge sedan, men men, man lär så länge man lever).
För ett tag sedan (lite efter att vi själva hittat LCHF) bytte vi från torrfoder till färskfruset. I alla fall något, men nu känner vi att vi måste gå hela vägen. Bort med spannmål och massa skit.
Jag har skrivit ett inlägg på barf.ifokus.se men vll skriva här också.
Har läst på lite olika sidor på nätet om BARF och undrar (då jag sett olika barfmenyer)…hade ni gett er hund frukt? Eller, är det nödvändigt? Kan man täcka behovet med grönsaker?
Vi äter nämligen inte frukt här hemma. Kommer självklart köpa hem det om han nu behöver det, men då jag är gammal sockerberoende så känns det inte som ngn bra idé (om jag inte måste).
Någon här som fått rätsida på symtom av allergi på sin hund m.h.a barf?

Är inte frukten enbart i hundens natur för att lägga på sig ett fettlager inför vintern? Alltså borde det vara helt onödigt för hundar inomhus.
Hur många hunddjur kommer åt och äter frukt i naturen? Har aldrig sett en varg klättra i träd för att komma åt frukter. Äter de fallfrukt? De flesta frukter vi får tag i nu för tiden är ju dessutom förädlade, hur naturligt är det?
Min JR-valp äter däremot smultron och blåbär direkt från planta när han kommer åt, och det gör vargar också. Jag vet hundar som grävt upp morötter och andra grönsaker ur trädgårdslandet på eget bevåg.
Så spontant skulle jag hellre ge grönsaker och möjligen bär än frukt.
Jag har inte börjat barfa valpen än, han äter Orijen valpfoder med tillskott av kött och fisk (som för det mesta är rester och därmed tillagade), men jag tänkte börja i vår när han fyller året.
**Surface of Velvet
**Core of Steel

#0 Lycka till önskar jag verkligen. Jag har haft en allergisk vovve. Ingenting hjälpte, (opererade bort tonsiller, mediciner, osv,osv) men kosten visste jag inte så mycket om då. Så han fick royal canin. Lite tendens till övervikt hade han också. Läkarens allergimat vi provade var köttfärs och ris. Det är klart han inte blev bättre. Hur naturligt är ris?
Ett tips att kolla sköldkörteln. För oss sade de att det var lågt, men nästan normal. (på den tiden trodde jag på det också) Sedan dog han innan han ens blev 6 år, förstorad hjärta, hjärtsvikt.
Troligen så berodde allergin hela tiden på att han hade problem med sköldkörtel/hjärta, så huden prioriterades bort av kroppen.
Nu har jag en ny hund, som är 'halvbarfad' dvs lite orijen på morgon, men till kvällen Bravo oxbiffar, kycklingvingar, lever, ister, ägg. Hans päls är superblank, han är smal hur mycket mat jag än ger honom, och frisk.

#2 Har faktiskt haft tre hundar som klättrar halvt upp i träden eller hoppar i luften för att plocka äpplen. Så helt ovanligt är det inte.
Plommon verkar dock godast när de fått ligga ett tag…
"You just have to belive…"
# 1 o 2 Nej, ni har nog rätt. Grönsaker och bär bör funka förutom köttet och benen.
Min lille kille är också av märket JR 
#3 Tack!
Hans besvär med symtomen (kliar sig, röd i huden mm) kom när han flyttade till oss
Vi är färde hemmet. Vi fattade inte detta med torrfoder/barf då så han fick torrfoder hos oss då förra hunden också fick det. Antar att han fick billig burkmat tidigare. Som sagt, hoppas att barf kan hjälpa.
Det med sköldkörteln/hjärtat var intressant.
Hur ofta bör man ge inälvsmat? Har frusit in mixat kycklinghjärta nu och ska köpa på mig mer inälvor.
Har fattat att han ska ha 3-4% av sin kroppsvikt mat/dag. Hur mycket bör vara grönsaker de dagar han får ett sådant mål?
Hittade denna barf-sidan och har skrivit ner veckomatsedeln som fingervisning. Vad tror ni om det? Kommer få vänja honom vid rå kyckling. En rå kycklingvinge ville han iaf INTE ha. Slickade lite men gick sen iväg. Griskött/ben slinker ner i ett huj.

Min vovve är barfad sen hon kom hem til mig. Hennes kennel ger hundarna Magnussons torrfoder + rått kött + grönsaker.
Banan är den enda frukt hon äter och jag tycker inte det är någon större mening med att köpa hem bananer till hunden, så hon får grönsaker.
Frukt och grönsaker är helt onödigt. Kött, ben och inälvor innehåller allt din hund behöver. Jag rekommenderar boken "Work Wonders Feed Your Dog Raw Meaty Bones" av veterinären Tom Lonsdale. Skriven på lätt engelska och min bibel när jag la om hundarna till rått för några år sen. Kostar 99 kr på Bokus just nu, fraktfritt. Gäller även för katt och iller!
I boken förklarar han ALLT du behöver veta och avfärdar många envisa myter om råutfodring. Var gång jag känner mej tveksam läser jag hans bok och andas ut! :-)
Vägrar hunden prova t ex kyckling, ta bort maten och låt hunden vara hungrig till nästa måltid. Erbjud då köttet igen. Du kan lugnt fasta din hund en dag för att öka intresset för maten! Valpar, gamla hundar, sjuka individer eller mycket små hundar bör dock inte fastas.

#8 Skulle aldrig fungera på min hund. Hon svälter sig tills hon blir sjuk om det är mat hon inte gillar. Men har man en relativt matglad hund så kan det gå.
"You just have to belive…"

Klokt beslut att övergå till BARF.
I naturen äter ju hunddjur lite frukt om de kommer åt, men jag tror knappast det är essentiellt utan käkas nog främst för den söta smaken (= godis).
En optimal kost för hund torde ligga mycket nära vargens kost.
#7 Den boken vill jag läsa. Bra tips.
Jag hålle rmed Ruska, bara onödigt arbete att stå och mixa grönsaker. Jag tror det kan vara nödvänigt om man går på Billinghurst "nästan bara ben" diet för annars blir hundarna väldigt hårda i magen. Men jag kör också på Lonsdale med mer kött.
Appropå frukt så äter min ena hund massor med äpplen just nu när dom ligger överallt på marken och hund har blivit smällfet. Får snart sätta munkorg på henne när hon är ute lös.

Enligt min erfarenhet så funkar magen på hunden när den får kött med ben. Får hon däremot kött utan ben eller köttfärs, så behövs grönsakerna för att hon inte ska bli hård i magen.
En av mina vänner barfar sina hundar - pma mig om du vill ha kontakt med henne och goda råd. Lycka till
Kul med så många svar!
Känner mig väldigt peppad nu. 
Behöver mer pepp. Var i en liten butik på landet för en stund sen där jag vet att de styckar allt själv, har ganska stort utbud och är bra i priserna. Jag sa till killen i charken att jag ska börja ge min hund kött/ben osv.
Han hajade till och började predika om vad jag INTE ska ge min hund. Först handlade det om allt som börjar på F. Enligt honom (när jag sa att det väl bara gäller tillagade ben) spelade det ingen roll om det var kokt eller rått, de ska INTE ha F-ben. (har läst argumentet att hundarna inte har koll på vilka bokstäver köttet de skulle ätit i naturen börjar på, men finns det någon sanning i detta?) Han sa att "jaja, vill du ta risken att benen splittrar sig så var så god."
Visste inte vad jag skulle säga eller tro. Sen fick jag absolut inte ge rått fläskkött pga risken för mask. Jag var tvungen att tillaga köttet först då, meeeeen…då får han ju inte i sig alla vitaminer osv tänker jag då ju.
Jag sa att hunden är allergiker och att detta känns som sista utvägen att prova och då kom det gamla vanliga upp "jo, men det finns ju ett bra foder med lamm och ris" (vilket jag INTE tänker ge och gick inte heller in i någon diskussion om det) Sen sa han att min hund kommer börja bajsa löst på mattan (han gick väldigt in i situationen) ;) om jag bara ger kött/ben och att det är därför det finns spannmål i hundmat". Jag sa att jag vill ge honom maten han skulle ätit om han var "vild" och då sa han "ja, då blir det bara kött, men de hundarna levde inte lika länge…" Jag sa att jag vill att min hund ska må bra så länge han lever, oavsett hur länge…
Haha, ALLT blev fel. Jag var inte beredd på att han skulle komma med all "info" på det sättet. Allt slutade med att jag blev stressad och köpte en liten bit ben av vilt.
Känner mig så osäker nu. Någon som kan hjälpa mig att bena ut lite av detta? Hur stor är risken att de råa benen splittras? Ska jag undvika allt som börjar på F så kommer han ju missa massor av näringsämnen (antar jag?) Varifrån kommer detta påstående med F-ben från början?
Och hur är det med maskrisken i rått griskött?
En fråga till. Min lille vovve ska ha ca 200g mat/dag. Hur gör ni med dessa köttben? Har ni så ni kan dela själva hemma? Köttbenet jag fick nu väger över 300 g. Då blir det ju för mycket? (om jag nu desutom vill ge lite grönsaker mm). Letar ni upp lagom stora bitar hela tiden eller hur gör ni?
Sen är jag nyfiken på hur man får tag i hela fiskar, med inälvor osv. Vilken typ av fisk skulle vara bäst för min lille kille på 6 kg? Ska han ha en hel fisk så får det ju bli en liten. 

Enligt experterna kan man skita i på vilken bokstav djurnamnet börjar, alternativt byta språk.
Tror inte hundar får mask speciellt lätt, asätare av naturen = mkt stark magsyra som tom löser ben och prioner….fast jag är ju ingen expert. Tror heller inte att det är så vanligt med mask i griskött.
Ev bör man inte ge belastade ben, typ lårben, eftersom de har lite annan struktur för att tåla enorma belastningar och därför kan ge mkt vassa flisor.
Bästa sättet att få fisk är med nät, men i brist på nät så gåt det ju med metspö. Känner en uppfödare som köper frysta laxskrov för 10-13:-/kg (vet tyvärr inte hur el var)…bra hundmat trots att fisk börjar på 'f'.
Jag ger min hund bravo färskfoder, hon mår mycket bättre nu.
gav kycklingvingar ett tag, men tyvärr så verkade det som hon inte riktigt han smälta benen för hon blev dålig i magen med blodig avföring.
kan bero på annat då hon historiskt har haft problem med mage/tarmar när hon har ätit torrfoder.
Det där med F-ben är en seglivad myt. Alla RÅA ben (utom viktbärande från stora djur som t ex nöt och älg) funkar super! KOKTA ben splittras lätt, oavsett sort. Kokta ben är ajjabajja!
Vilda hundar och vargar äter både ben, kött och inälvor från sina byten.
"Mask" i griskött, det måste vara trikiner han menade. Svenskt griskött är kontrollerat och helt ok att ge din hund! :-)
Du hade oturen att träffa på en negativ typ som trodde sej veta vad han talade om fast han uppenbarligen inte har en aaaning! Strunta du i honom och fortsätt ge din hund det bästa du kan: Rått kött, ben och inälvor! :-)
I fiskaffärer eller av fiskbilen kan du köpa hel fisk med allt kvar. Även i invandrarbutiker etc.
Lycka till!

Grisar kan bära på sjukdomen psuedorabies, som är dödlig för hundar. Det finns kontrollprogram mot sjukdomen i Sverige, så jag ger faktiskt min hund fläskkött med ben. Några maskar har jag aldrig hört talas om.
Är inte de viktbärande benen ganska kraftiga och därmed svåra att tugga i sig för hunden. Ger man en hund ett märgben t ex, så äter den ju ur innehållet och själva benet blir kvar.
Jag tror inte det spelar så stor roll om vovve får lite för mycket mat någon dag, om maten råkar väga för mycket. Fungerar hundar som med människor så blir de feta av kolhydrater och inte av kött. Alt kan du ju fasta eller ge mindre nästa dag.
Många hundar lider av sk välfärdssjukdomar som beror på att de får industrifoder. Det är min övertygelse.
Kolla med fiskdisken eller fiskbilen om de kan ta hem frysta laxskrov eller någon annan hel fisk och kolla om det finns någon fiskodlare i närheten där du bor.
Kanin ska vara bra också, om man känner någon som håller på med köttraser, typ fransk wädur, vit land, blå wiener. Min hund vill men får inte äta hoppstammad dvärgvädur.
Men förutom kött och ben, måste man inte ge fett också?! Tex beasås eller vitlökssmör!?
Eller iallafall essentiella fetter typ oljor och sånt, kanske tom smör?!
aswedishsmorgasbord.com

Min får slicka feta såser och grädde eller får en klick ister ovanpå maten. Får hon själv välja så tar hon fett före kött. Grönsaker är något hon äter av ren snålhet.
Pasi, vad tror du om olika oljor och sådant till hund?
Funderar på hur det är med vitlök, om det kan vara farligt för hundar i större mängder? Men ger man bara av sitt vanliga kryddsmör så tror jag inte det kan vara farligt.
Lök är giftig för hundar. Fett finns naturligt i köttet, t ex i fläsk och lamm.

#23 Lite lax, eller fisk-/laxolja kan ju vara bra med tanke på att de sällan får vilt med naturliga halter av omega3…men annars tror jag inte att de behöver överflöd av fett (bättre förmåga än oss att ta vara på olika slags proteiner för energiproduktion).
Tack för alla svar!! 
Läste på "Lilla barfsidan" att vitlök var ok, men inte annan lök. Man måste dock pressa vitlöken får då bildades ngt nytt ämne som hunden kunde ta upp (?)
Jag har också funderat angående fettet (utöver det som finns på benen/i köttet) Vilket fett månne vara det bästa? Om man nu SKA tillsätta det?
Kyckling är rätt fett så något extra behövs inte. Men jag brukar ge en skvätt fiskolja de dagar hundarna inte får fisk.
Kille som predikade har inte rätt någonstans. Mina hundar äter alla ben utom viktbärande och mår utmärkt. Om du ger 300 g en dag kan du ge 150 g per dag de 2 efterföljande dagarna. Det bästa med BARF är att man inte behöver ge exakt mängd varje ag utan kan variera efter behov.
Tänkte på det…jisses vad de förlorade på att ha denna kille där i charken idag. Jag hade tänkt handla mycket kött, men det fick bli en liten bit ben med kött på, för 21 kr.
Fast han tyckte väl att han gjorde mig en tjänst. Man har väl olika uppfattningar helt enkelt.