Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1551 ggr
[turnipcris]
0

Nagra dietister har...?

…eller ar det en dum fraga? ;)

Jag har klurat pa dietistutbildningen. Ar det nagon har som vet hur pass mycket frihet man har i sitt utovande som dietist? Ar det till att ga i SLVs ledband till punkt och pricka eller beror det pa var/hur man arbetar? Blir det till att snallt rekommendera fiberberikade havregryn till hoger och vanster tills de officiella rekommendationerna har andrats? Ar det nagon har som vet?

"Nutritionist" kanns lite TV4 sadar ;) - har jag forstatt det ratt sa ar det ingen "skyddad titel" vilket innebar att vem som helst kan kalla sig nutritionist. Visserligen ar man ju da fri att rekommendera vad man vill, men det har ju inte samma tyngd direkt.

Vore jatteintressant att fa hora era asikter och erfarenheter om detta!

[Stefan91]
0

Om en dietist över huvud taget har ett eget yrkesansvar, som t.ex. en Leg. Naprapat eller Leg. Läkare så borde han/hon få arbeta och ge råd utifrån eget bedömmande av vad som vore bäst för passienten.

Det tycker iallafall jag och så borde det vara då även en dietist kan söka legitimation hos socialstrelsen. Sen anser ju Christian Berne, professor vid sektionen för endokrinologi och diabetesvård vid Akademiska sjukhuset i Uppsala att LCHF -"kan anses vara i överensstämmelse men vetenskap och beprövad erfarenhet" efter Annika Dahlqvists anmälan till socialstyrelsen. Det borde betyda att man som dietist får ge sina passienter råd om att äta en "low carb-high fat" kost, då det verkar vara i överensstämmelse men vetenskap och beprövad erfarenhet.

Det är så jag ser det.

Mvh Stefan Sandberg

[Stefan91]
0

Här kan du läsa om du vill veta mer om dietisternas ansvar osv:

Enligt Andreas Eenfeldt, ST-läkare så -"Skyldigheten är väl att jobba enligt vetenskap och beprövad erfarenhet som dietist. Det borde utesluta SLV:s råd, men tyvärr är det väl inte precis så."

Mvh Stefan Sandberg