Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 5042 ggr
anispanis
0

Saftigt Supergott bröd!!!

Bakade detta igår och idag tog jag min första tugga med keso på. Gisses vad gott detta är!!!1kg morötter

2dl solroskärnor

2dl pumpakärnor

1dl krossade linfrön

1 dl sesamfrö (plus lite för dekoration)

4 ägg

Sätt ugnen på 175 grader. Skala och riv morötterna fint och lägg i en skål. Mixa alla frön tillsammans med 3dl av de rivna morötterna. Blanda ner allt i skålen med morötter. Knäck och vispa äggen i en annan skål. Tillsätt sedan äggen i skålen med morötter och frön och blanda ihop.

Forma degen till bullar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Strö över sesamfrön och grädda i ca 60 minuter i mitten av ugnen.

DesK
0

Låter jättegott Glad

Blir till att köpa morötter idag och testbaka.

Tack för receptet!

/Désirée

Sheena
0

Låter gott, men hur många bröd ungefär blir det? Låter lite mycket med 1 kg morötter, då morot är en rätt kolh.rik grönsak..

lizaohman
0

Detta är säkert gott, men inte vad jag skulle vilja kalla ett LCHF-bröd, där tänker vi olika. Men att bjuda på… så tack för receptet!Skrattande

Maia
0

Kokta morötter har ett kolhydratvärde på 5,7 g/100 gram och det är ganska hyfsat. Nötter som den här typen av bröd brukar vara baserade på är relativt kolhydratrika också.

Skulle tro att den som inte genast förfaller till att stoppa i sig en väldig massa av det här brödet, och som inte äter fakir eller UFO kan ta en skiva emellanåt. Skulle nog vara bra med en rejäl klick med smör tillsammans med eller istället för keson, dock.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

anispanis
0

Denna sats ger ca 17 bullar. Har inte ätit ngt godare bröd :o)

anispanis
0

Tips är att skala morötterna och riv dem sedan i en matberedare. Swish så är det klart. Sedan tar ni stavmixer och mixar nötterna till mindre bitar/smulor. Bullarna sväller inte ut, så det är ingen fara att placera dem nära varandra på plåten. Försök att få alla på samma plåt - då de skall vara inne en timma i ugnen.

Valfritt pålägg!

ca 8g kolisar i varje bulle.

chilisalsa
0

Helt okej att ta en för mig isf… Ska testa nu ikväll…

Har rökt några kilo skinka i helgen som jag gärna skulle vilja testa med något bröd. Nötbröd och liknande passar inget bra då…

terkommer med recension Flört

Skare inte va nå bakpulver i eller ???

Medarbeterare på Kost

piri-piri
0

Har gjort detta bröd, jätte gott med mkt smör och ost på.

Hittade receptet i Ulrika Davidssons bok Detox.

lc-solkatt
0

Ooooo…det ska jag prova! Jag har börjat med lunchmackor

anispanis
0

Nope, inget bakpulver eftersom det inte finns ngt gluten i brödet.

Lovar dig att detta kommer bli ett av det godaste bröd du ätit :o) Är så jäkla glad och nöjd att jag fann detta recept!

[Sias]
0

Tack för receptet! Har provbakat, utan sesamfrön (missade köpa). 

Gjorde en stor kaka = smetade ut smeten på bakplåtspapper i en stor ugnsplåt med kant, gräddade tills kakan var brun. Lät svalna, skar sen i bitar.

Ska prova att göra på 1/2 sats = en tunnare kaka, skära i bitar som Fin crisp. Går kanske att torka brödet i ugn på svag värme, så det blir som härt bröd ?

Ska också prova att lägga de malda fröna i blöt i vatten i 30 minuter. Ska visst vara bra att blötlägga alla frön ? Blir kanske mildare för matsmältningen?

Nygräddat tycker jag brödet bara smakar mörötter & frön, men inte när det är  kallt - då smakar det bröd. Riktigt gott!

[Pennylane1]
0

# 10 undrar lite vad du menare med inget bakulver eftersom det inte finns någon gluten?  Jag bakar aldrig bröd med gluten i nuförtiden men nog gör bakpulvret skillnad?

anispanis
0

#12 Förlåt, menade att det inte jäser, eftersom det inte finns ngt gluten :o)

[Pennylane1]
0

jo det var det jag förstod och som jag undrade vad du menade med, jag tycker alltså att det jäser även fast jag itne har gluten i brödet.

[Pennylane1]
0

dessutom när man bakar glutenfritt bröd, (ej LCHF) som jag gjort en del , har man alltid jäsmedel i, och jäser gör det ju.

[tililili]
0

gluten har inget med jäsningen att göra, jästen jäser ändå, men glutentrådarna som bildas i bröd binder gaserna som jästen avger och håller kvar dem och ger ett lufftigt bröd

bakade det här, jättegott, lite sött kanske, provade att  frysa det och då blev det jättesött

funderar på att prova med vitkål..

[ngupa]
0

#16 har du provat vitkål?

[tililili]
0

inte än, och det lär nog tyvärr dröja innan jag får ändan ur. Men jag hör gärna resultatet om ngn annan vill vara provhare:P