Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 16897 ggr
ettfriskarejag44
10

Protein i ägggula?

Hallå alla kunniga lchf-vänner!

Jag undrar hur mycket protein en äggula innehåller - ett helt ägg innehåller ca 14 gram om jag har fattat rätt, men om jag bara tar gulan, hur mycket innehåller den?

Pasi
0

No, ett ägg innehåller 7-8g protein, varav ca 3-3,5 kommer från gulan…om jag nu inte minns fel (för lat för att kolla uppFlört).

matsmurfen
2

Äggula på Fineli.fi

Äggvita på Fineli.fi

[Pennylane1]
0

det beror på äggets vikt, 100 gram ägg har enligt fineli ca 12 gram protein (om man tillar på ägg, vägd utan skal) Det blir ungefär 8 på ett normalägg. Äggvita har ungefär 10 gram protein på 100 gram och äggula 15,5 på 100 gram

en gula kanske väger 25 gram? då blir det väl ca 4 gram i den?

ettfriskarejag44
0

Oj - då har jag räknat lite galet när jag har räknat ihop mitt proteinintag per dag. Jag har räknat med ca 14 per ägg, då det ska vara ca 8.

Då ska jag sätta mig ned och fundera igen… tack för snabb info - snabb som vanligt!

Ca 8 per ägg alltså och omkring 4 i gulan.

JAUS
0

Äggulan innehåller ca 50% mer protein än vitan för samma mängd, men eftersom ägget bara innehåller en tredjedel gula så kommer majoriteten (ca 70%) av proteinet från vitan ändå.

chilisalsa
0

För de som ligger och gränsar med låg proteinmängd kan det vara värt att tänka på att det är knäckta ägg i tabellerna. Cirkus 15% är skal, så ett helt ägg på 55g innehåller ca 0.85 * 55 g.

Medarbeterare på Kost

Pasi
0

chili - har du vägt ett skal?Flört

chilisalsa
0

Har säkert gjort det nån gång när man gjort något dessertaktigt där det kan vara ganska noga med proportionerna om man gör bara liten sats. Ska man vara riktigt petig så verkar det vara 12.5% skal i genomsnitt Flört

http://www.alsbo.nu/aggfakta.html

Fast det är ju äggets dag på fredag och då är det ju "mest vinner" som gäller !

Medarbeterare på Kost

Pasi
0

#8 Jag passade på att väga ett skal från ett 55g ägg. Vägde 7,2g…men då satt det äggvita kvar på insidan, kanske närmare några gram.
Då var det alltså kvar ca 48g användart ägg, gula 15-20g och vita ca 28-33g. Djupanalys av äggfrågan.Flört

Andina
0

Oj, ja, det här verkar djupt…
En riktigt djuptråd…
Djupdykning…
Men inspirerande o intressant kunskap för den som vill veta mera!
Jag måste nog väga skal snart - okokt - ursköljt med vatten…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing