Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 5521 ggr
alicia80
0

Får ni förkylningar på LCHF??

Undra lite ifall ni som äter lchf utan att fuska aldrig blir förkylda? Och hur länge har ni ätit lchf?

nomorecarb
0

3 1/2 år inte en förkylning, det sved lite i halsen en gång, men det gick över efter en halv dag.

JAUS
0

Jag fick en förkylning en vecka efter mitt D-vitamin tog slut när jag var i Finland. När jag började ta det igen så försvann den. Det är enda gången på ett år vilket är bättre än innan kostomställningen.

magma
0

Hmm. Nej, tror faktiskt att de enda gångerna jag blivit förkyld är de gånger jag varit mer liberal med kolhydraterna. Tex om jag varit på semester envecka och ätit både det ena och andra som jag annars normalt inte äter alls, då har jag oftast ont i halsen när jag kommer hem. Hade flunsan en sväng i aug/sept men det kanske inte kan klassas som en vanlig förkylning;)

Gunnell
0

För mig har det blivit radikal förändring med förkylningarna sen jag la om till LCHF. Tidigare blev jag förkyld flera ggr om året med påföljande luftvägsinfektion varenda gång, riktigt jobbigt. Det har varit så i många år förut.

Har på senaste två åren haft släng av flunsa vid jultid när så många var sjuka och för ca en månad sen när flunsan började härja. Men inte på långa vägar lika illa som tidigare. Ingen luftvägsinfektion, helt underbart. Lite feber bara och lite hängig, men inte direkt sjuk.

Zepp
0

Jodå nog blir vi förkylda.. det brukar vara i tre dar sen e det öve, för min del!

Det är väl folk med dåligt imunförsvar som blir hjälpta av en bättre kost!

Vi invaderas ju jämnt av basilusker, skillnaden är väl hur lindrigt man kommer igenom det hela!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Margareta
0

På fem år har jag bara blivit förkyld efter fusk. Enda gången med feber var efter ett "kafferep" med sådant jag normalt aldrig äter.

Numer pensionär i Nynäshamn

dufva
0

Det händer men väldigt sällan.

2-3 ggr de senaste 5 åren och då alltid i samband med större avsteg från kosten.

Som många andra rapporterar händer det nån gång att man får en "känning" som är över efter en god natts sömn men det räknar jag inte som riktiga förkylningar.

Jag har alltså fått ett riktigt elakt och alert immunförsvar. Glad

Wtn3
0

Ätit det nästan exakt ett år, ingen skillnad på förkylningsfronten, får ett par om året som vanligt.

Mervi
0

Jag brukar inte heller vara förkyld som förr, men dessa två senaste veckorna har jag varit lite halvsjuk och trött. Det är många som är sjuka runt om mig. Det verkar som kroppen kämpar mot och inte riktigt vinner utan förkylningen finns där men bryter inte ut helt fullt.

Jag har inte avvikit från kosten om jag inte räknar yoghurten. Den har jag festat på lite grann.

Adur
0

Jag ska inte säga att jag är immun mot förkylningar, men det har blivit en otrolig förbättring. Förr gick jag och var ständigt småförkyld, tyckte jag. Infektionerna drog ut på tiden och den ena snuvan avlöste den andra, ofta med bara några veckors mellanrum. Det var sällan jag kände mig helt frisk och pigg. Vintrarna var värst, med halsont och nästäppa var och varannan vecka.

Precis i början av min LCHF-karriär blev jag nästan mer förkyld än vanligt, men efter ett halvår började jag märka att immunförsvaret hade blivit mycket bättre. Jag får knappt någon förkylning längre, och de enstaka jag har råkat ut för det senaste året har gått över på någon dag. Nu är jag frisk 99% av tiden!

Mojjan73
0

Näe jag verkar inte bli sjuk på samma sätt som förr trots att barnen varit sjuka ett par gånger. I vanliga fall så släpar dom hem allt från skolan & jag brukar vara den första som får det. Det som händer nu för tiden är att det känns som om man börjar bli sjuk men det bryter aldrig ut.. vet faktiskt inte vad som är värst… att bli rejält sjuk och sen är det över eller att man känner sig sjuk i kroppen men det aldrig bryter ut..Obestämd

HerrKaos
0

Jodå, förra veckan var jag sjuk…hemma 5 dar. Feber men väääldigt iite. Ont i hals och bröst. Kanske fågelinfluensan…..hade en kråka i näsan.

starhawk
0

Jag har knappast blivit immun mot förkylning men det är en väldig skillnad i antalet förkylningar, förr hade jag ungefär 4-5 förkylningar på våren och sen lika många på hösten, numera är man nästan alltid frisk, en eller ett par förkylningar per år på sin höjd. Det kanske är inbillning, men jag upplever att när jag blir sjuk så blir jag inte lika dålig som jag blev förr

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[godisboll]
0

Jag har varit mycket förkyld sedan jag började med LCHF för snart ett år sedan. Tror jag haft sju, åtta förkylningar plus en lunginflammation och tre omgångar bihåleinflammation.

rylandes
0

Jag blir snorig en dag eller två, lindrigt. Sen är det över. Händer nån gång per år.

raphanus
0

Jag har ätit LCHF i 2 1/2 år. Jag får snuvor ibland, men de bryter så gott som aldrig ut, utan "går tillbaka".

Icegirl
0

Jag kan få snuva ibland och litet ont i halsen ibland - men det går om efter ett par dagar. Får inte feber och riktig förkylning.

PerH
0

Det avgörande steget till att stoppa de årliga  virusangreppen, togs 1992 genom att avsluta 25 års tobaksanvändning, 20 cigg/dygn. Virusangreppen och bihåleinflammationer som följde i slutskedet av förkylningarna minskade drastiskt.

2007 övergick jag till LCHF, nu blir förkylningarna försumbara, endast en några dagars rinnande näsa.

pepparpepparFlört

Cheesus
0

För mig är det en stor skillnad. Jag blir väldigt sällan förkyld nu och då är det lindriga förkylningar. Och då har jag ändå barn som är förkylda flera gånger om året.