Mat tjat!
Mina barn och vänner har börjat ledsna på mitt dagliga mat snack så idag gjorde jag en sammanställning med egna tankegångar och bloggar men framför allt från Dr Annikas blogg. Sitter nu och väntar på svar för att se hur många barn och vänner jag har kvar efter detta! Så här blev det:
Om ni lovar att läsa denna sammanfattning jag nu gjort, ja då lovar jag att sluta prata mat med er i framtiden för då anser jag att jag gjort det jag kan göra och sedan får ni skylla er själva.
Swedish Nutrition Foundation är den svenska livsmedelsindustrins lobbyorganisation. Medlemmarna i denna organisation kan du se sist nedan.
VD är Fil dr Susanne Bryngelsson, chefredaktör och ansvarig utgivare för tidskriften Nordisk Nutrition. Ny vetenskaplig företrädare är professor Ingvar Bosaeus. Han är en av dem som har varit mest aktiv i framtagandet av Nordic Nutrition Foundation, Nordiska Näringsrekommendationer.
Ingvar är gift med Elisabeth Rothenberg, ordförande för Svenska Dietistförbundet. Det var hon som mailade ut till alla dietister i Sverige, i jan 2008, efter Socialstyrelsens godkännande av Dr Annika Dahlqvists kostråd till diabetiker, att rådgivning till lågkolhydratkost endast får ske inom ramen för vetenskapliga studier. Ledningen för Sveriges kostrådgivning är tydligen en familjeangelägenhet, i livsmedelsindustrins intresse.
Det sjuka i allt detta är att när regeringen ber Livsmedelsverket att ta fram nya kostråd (pågår just nu) till svenskarna och därmed till skolor, sjukhus, äldrevården och alla andra av oss stackare som är naiva nog att tro att livsmedelsverket vill oss väl, ja då ger livsmedelsverket denna förening (SNF) uppdraget att utforma dessa kostråd. Detta är ingen hemlighet på något sätt och då är det ännu märkligare att socialministern mm ansvariga låter detta pågå! Snart kan ni höra i nyheterna och läsa i tidningar att "Livsmedelsverket har idag kommit ut med de nya kostråd som skall gälla för" o.s.v….. De kommer inte att meddela att det är E-nummerproducenterna själva som tagit fram "kostråden"!
Detta är ingen konspirationsteori, man kan läsa allt på respektive inblandades hemsidor.
En kul (sjuk) grej är att "ViktVäktarna AB" är medlem och därmed sponsor till verksamheten.
Så, med detta som grund frågar jag er om ni tror att kostråden blir utformade till vårt bästa med dessa företag som medlemmar i den förening som utformar kostråden?
Aarhuskarlshamn Sweden AB
Abba Seafood AB
Arla Foods AB
Axfood Sverige AB
Bergendahlsgruppen AB
Campbell Soup Sweden AB
Coca-Cola Nordic Services
Coop Sverige AB
Danone Group
Fazer Bageri AB
Findus Sverige AB
ICA AB
KPL Good Food Practice AB
Kraft Foods Sverige AB
Lantmännen Food R&D
Livsmedelsföretagen (Li)
Mars Scandinavia
Nestlé Sverige AB
Nordic Sugar A/S
Nordisk Kellogg's A/S
Nutricia Nordica AB
Oatly AB
Polarbröd AB
Probi AB
Procordia Food AB
Pågen AB
Semper AB
Skånemejerier
Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Köttinformation AB
Svensk Mjölk AB
Svenska Kvarnföreningen
Svenska McDonald's AB
Sveriges Bagare & Konditorer AB
Unilever Sverige AB
**ViktVäktarna AB.
**Wasabröd AB
Nå, vad tror ni?
Bra skrivet. Visar att du värnar om dina närmaste så inte skall de säga upp bekantskapen, speciellt med tanke på att efter detta så håller du inne med informationen.
Bra skrivet!
Får man själa?

Jajamensan!