Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 20879 ggr
nyppa
0

Vad händer om jag fuskar?

Hej!

Jag är nu inne på min tredje vecka på lchf kost. Jag kör strikt efter Skaldemans bok och äter enligt 50+. Jag checkar av då och då på min mat så att jag får i mig rätt mängd. Jag har fortfarande inte enligt vågen gått ner ett ända gram. Jag hoppas det släpper snart. 

Sug efter godis och skräpmat är helt bort och det är jag väldigt tacksam över.

Men nu till min fråga, som jag förstått så tar det ett tag för kroppen att ställa om sig till fettdrift och det kan även ta ett tag innan man börjar förlora fett. Vad skulle hända om jag fuskade en dag nu? Tex frossade i massa nybakta kanelbullar med några kalla glas mjölk till och sedan fortsatta att äta lchf kost som vanligt. Om nu min kropp behöver en måndad för att ställa om sig och jag fuskar börjar det om från början då med omställningsprocessen?

Är det värre att fuska i början än om man har käkat lchf i ett halvår tex?

alicia80
1

Jag tror det är individuellt. Men en kmpis till mig fick börja om efter att hon fuskat. Hon mådde dessutom jätte dåligt. Alla omställningsbesvär började om. Om din fettförbränning inte kommit i gång ska du nog inte fuska. De ska du inte göra ändå i början, åtminstonde inte med bullar. Fuska kan man göra med mer grönt, frukt, nötter och mörk choklad om man måste.

Flört.

Har du mätt dig? Du kanske minskat på måttbandet?

hennessommar
0

Min erfarenhet är att det är hjärnan som börjar krångla efter tre veckor. Som du säger så är du inte sugen utan behovet som hjärnan vet om spelas ut och det är då det är så lätt att halka dit av gammal vana. Speciellt om det inte händer något på vågen. Mitt tips är att verkligen köra likadant. Tänk bara på måltiden som du ska äta. Planera och förbered så att det inte finns utrymme för kolhydratsinfall. Och tänk en dag i taget. 

När jag halkade dit var det svårt att helhjärtat komma tillbaka. Därför hejar jag att du klarar dig utan valda återgångar! =)

willas
0

Jag kan nog inte svara på din fråga, men vill kommentera i alla fall.

Om man är på en lågkalori-diet innebär en "synd" endast de extra kalorier man får i sig.

Om man "syndar" på LCHF-diet så handlar det inte om de kolhydrater man får i sig. Hela idén med LCHF är ju att hålla koll på insulinet (även för oss som inte är diabetiker). Om man äter en massa kolhydrater så rusar insulinet i väg. Det upplever jag som en mycket större nackdel än de extra kalorierna för en kalori-bantare.

Detta tänkesätt har hjälpt mig att stå emot de få gånger jag har känt mig frestad.

Mina enda extra kolhydrater på två månader har varit en bit bröllopstårta förra lördagen. Och det var något jag redan före bröllopet hade tänkt att jag ämnar tillåta mig om jag vill ha.

Inga problem efteråt.

nyppa
0

Tack för svaren. Jag har mätt mig med en kabel so mjag hade hemma som jag sedan checkade av mot tummstocken men jag får olika mått varenda gång haha.

Varför jag klurar på det här med fuska är för att jag fyller år om en vecka och jag funderar på om jag ska fuska lite då. Men är det så att det kan förstöra hela processen och ta ytterligare en månad innan kroppen har ställt om sig så känns det in värt det.

Men om det nu är så blir det likadant om man har gått en längre tid på lchf kost?

vinteralvan
0

Du kan väl baka en LCHF-tårta. Kolla på recepttrådarna. De flesta innehåller ju kollisar men väldigt lite i jämförelse med vanlig tårta.

alicia80
0

eller en pankakstårta på kesoplättar, grädde och hallon Tungan ute

nyppa
2

Ja det är klart det är ju också ett alternativ, såg en riktigt smarrig lchf smörgåstårta jag funderar på. Men det skulle ändå vara intressant att få veta hur det skulle funka med kroppen om jag fuskar ordentligt

nyppa
0

Någon fler får gärna svara

alicia80
0

finns visst igen som fuskar…Tungan ute

Var riktigt nära i går efter 3 glas vin på tjejmiddan. Massa godis och choklad framfr mig som alla snaskade på. Tack och lov höll jag mig. Vin är en riktig trigger.

Mervi
0

Jag rekommenderar inte något fuskande i början. Kroppen har inte kommit igång med LCHF riktigt ordentligt och vecka tre/fyra brukar vara ganska jobbig. Om man fuskar i början kommer man till noll igen och får börja om och så kommer ofta de övergångsproblem man hade.

Baka en LCHF tårta, det finns smarriga tårtor att göra. Och annat smått och gott. med lite planering kan det bli riktigt lyckat.

Ha en trevlig födelsedag.

nyppa
0

Tack :)   Jag ska försöka låta bli att fuska, jag börjar känna att det inte riktigt är värt det. Så det blir nog en smaskig lchf smörgåstårta på min födelsedag. Skulle ju inte kännas nå vidare om hela processen började om.

Jag är nu inne på slutet av min tredje vecka och lite jobbigare har det faktiskt varit dom två sista dagarna. Ja har varit lite sugen och hungrig vilket ja inte upplevt förut. Ändå äter jag likadant som förut. Så jag köper det att det kan vara lite jobbigare.

Mervi
0

Ät mer om du är hungrig och minskar risken för avsteg samtidigt och så kommer du må bättre.