Nötter på ICA
Jag vet inte om någon har uppmärksammat detta redan. Om inte, så har jag efter min flytt till Sverige letat och letat efter nötter med lite kolhydrater. Av någon anledning så har nötterna här innehållt mycket mer än de ag köpt i England och USA tidigare.
Macadamia, som är min favorit, har innehållit 13gr här, mot 4gr i England t ex. När jag var på ICA senast så hittade jag nötter från Nutisal med 4gr i macadamia. Stor skillnad mot 13gr som jag inte åt pga av det.
Ville bara tipsa om detta ifall det inte var vida känt redan.

När de skriver 13g i makadamianötter så har de glömt räkna bort fibrer.

Verkar finnas en uppsjö av olika näringsinnehåll, bara att välja vilket som passar bäst
http://www.testwebben.se/2193/exoticsnacksprodukter.html?product=20128#modCatalog

#2 Det är troligen felaktiga uppgifter…. 2% fibrer låter väldigt lågt.
ja för hasselnötter har dryga 17 % fibrer, borde väl vara nåt liknande?
Det som gör mig mest sur är att lösvikts-macadamianötter oftast är friterade i jordnötsolja.
Varför förstöra en bra nöt på det viset? 
Kanske för att det "kokar in" jordnötsolja i dem och de väger mer.. alltså tjänar man pengar.. Eller är det bara "av farten" man gör det - utan att fundera närmare på det?
Jag testade macadamia cheese. De var inte dumma… Det står 13gr på den påsen också. Kan jag vara säker på att fibrerna inte är borträknade på dem?
"Ingredienser: KRAV-certifierade ekologiska macadamianötter, salt.
Näringsdeklaration
Energi 3106 kJ/754 kcal
Protein 9,3g
Kolhydrater 4,5g
av vilka sockerarter 3,8g
Fett 77g
omättat fett 66g
Fiber 8g
Natrium 0,5g
"
Tyvärr har jag inte lyckats hitta dessa i någon butik. Blir väl tvungen att be dem ta in dem.

#7 Rent logiskt räknat så borde du kunna vara ganska säker på att de missat att räkna bort fibrer (om det nu inte sitter ett kolhydratstint lager utanpå nöten. Har ju själv aldrig ätit macadamia cheese).
Räkneexempel:
Fett+protein = runt 85%….kvarstår alltså max 15% av vikten till fibrer, vitaminer, mineraler och smältbara kolhydrater.
Fibrer ligger troligen på mellan 5 och 10%, mineraler etc på kanske 1%.
Kvar blir bara 4-9% till smältbara kolhydrater.
Tittar vi på denna makadamianöt så inser man att de som säljer och märker nötpåsarna inte har gjort sin matte riktigt - 100g nötter innehåller mer än 100g makronäringsämnen+fibrer.
jag brukar köpa sötmandel på konsum, det står 4,5 gr kolhydrater/100 gram Men kollar jag livsmedelsverkets databas så står det 13…
Monica
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Jag litar mer på innehållsdeklarationen på produkten än på allmänna databaser, för det varierar så mycket beroende på märke när det kommer till nötter.

SLV har inte gjort sin matteläxa på sötmandel…de har räknat sockret 2 ggr (både som disackarid och som sackaros).