Aniara skärper sig
Näe vet ni vad, nu får jag ta och skärpa mig lite!
För nytillkomna lyssnare gick jag gradvis över till LCHF från februari 2008. Sommaren innan hade jag varit uppe på 110+ kilo, men jag hade börjat minska några kilo genom att sluta med godis, kakor och glass, vilket inte var lätt med mitt sockerberoende.
Förutom övervikten har jag ME/CFS (orkar inte förklara igen här, googla om du undrar) som försämras av fysisk aktivitet, allergier, migrän och ledproblem bl.a. Med LCHF har migränen och ledinflammationerna blivit drastiskt bättre.
I början av det här året vägde jag knappt 90 kilo, och där har jag sedan stått stilla hela året. Till en början kändes det helt ok, och jag har nog omformat mig lite grann i alla fall från fett till muskler, så vågen säger som vanligt inte hela sanningen.
Men sedan några månader har jag varit lite less och oinspirerad, har inte orkat registrera som jag gjorde förut (det var förstås aldrig meningen att jag skulle göra det hela tiden) och jag har blivit lite slarvigare och gjort ett par små men tydliga avsteg. För ett par veckor sedan låg jag mellan 88 och 89 kilo 10 dagar i sträck och kände mig lite hoppfull, men nu är jag uppe över 90 igen och känner mig tung och svullen. Ja, jag VET att det är för små skillnader för att det verkligen ska vara märkbart, men i alla fall…
Nu har jag i alla fall bestämt mig för att skärpa till mig när det gäller kosten. Förhoppningsvis får det även fettet att börja röra på sig igen, för även om jag mår oändligt mycket bättre nu än för 20 kilo sen så är jag fortfarande rejält överviktig, har svårt att hitta kläder, och har lite mer att kånka runt på än jag riktigt orkar.
Så, åter till Minmat! Målsättning: Under 20g kh, ca 100g protein, och fett så att jag blir mätt - 150-200g ungefär. Och inte under 2000kcal, för då blir jag trött och grinig. Jag började igår och landade på 2391 kcal, 96g protein, 15g kh och 219g fett, så so far so good.
Och så ska jag sluta okynnesdricka grädde direkt ur paketet…
Bravo tjejen!
Rooooligt att du nystartar med ny tråd och allt! Har du satt upp nåt delmål med vikten den här gången, eller har du ätmålen helt i fokus?
Grädde direkt ur paketet.. gott, men kanske inte såååå bra.. 
(Jag har också "skärpt till mig".. Åt en massa grönsaker en period.. resultat: upp 1,5 kg och konstant ont i magen. Grönsaker = ondska!)

Nej, jag tror ju inte på viktmål eftersom det inte är något man har direkt kontroll över utan bara (i bästa fall) indirekt. Vad jag stoppar i munnen bestämmer däremot jag och ingen annan, så det är lätt att utvärdera varje dag och se om jag når mina mål eller inte. Men det är klart att jag hoppas på att vågen ska visa nåt annat vid jul än den gör nu, men huvudsaken är att det känns bra och att kläderna inte stramar. Efter 9 månaders stillastående har jag inga förväntningar alls längre faktiskt. Möjligen får jag omvärdera vad jag äter om jag efter att par månaders strikt följande av nuvarande mål inte märker nån skillnad. Men än så länge tror jag mina riktlinjer är rätt, det är bara det att jag inte följer dem…
Kanske ska jag strypa kolhydraterna mer än 20g också, får se hur jag gör.
Mycket bra tänkt! 

Sen kombinerar jag kostskärpningen med en allmän ansträngning att må bättre. Jag jobbade ganska mycket över sommaren, och i augusti blev det helt galet mycket med för mycket jobb, en stor fest (där jag ordnade det mesta), och till slut att vi reste bort på spa och förlovade oss, vilket förstås var enormt kul men också påfrestande, inte minst för att jag tål alkohol så dåligt nuförtiden att jag blev pruttfull på sammanlagt ungefär 2/3 flaska vin under hela kvällen, mådde dåligt och kräktes på natten…
Så nu är jag ganska trött och sliten och behöver ta hand om mig. Ska äta bra, ta det lugnt, planera tillvaron bättre, sova middag oftare och njuta mer. Jag har också hittat en billig och empatisk massör som jag börjat gå till varje vecka.
Och så mera smör!!!

Hej Aniara! Grattis till din nya tråd. Bra med så konkreta mål. Håller med om att det inte alltid är så optimalt att ställa upp viktmål - särskilt inte med en tidsgräns. Lycka till med det nya strikta!
Lycka till med nystart och nya tag och tråden.

Hejjar på dig Aniara!
Lycka till med dina mål och grattis till förlovningen! 
"You just have to belive…"

Stort grattis till förlovningen!

Äh, registreringen funkar inget vidare, men jag äter i alla fall bra nu. Jag VET ju vad jag kan och inte kan äta, och var mina fallgropar finns. Nuförtiden har jag inte samma problem att komma upp i tillräckligt med protein som i början, nu ser jag till att äta helt kött (med tillbehör) så blir det bra.
Den stora faran för mig är att jag äter för lite och för sällan. Jag kan hamna i lägen när jag är för hungrig för att orka laga mat - det gjorde jag förut också, men då tog jag en kaka eller nåt sånt som bara ligger där färdigt, och så fick jag energi till att laga mat, men nu är det svårare.
Nu ska jag jobba natt och sen åka direkt till svärmor, så helgen kan bli lite knepig, men jag ska verkligen göra mitt bästa för att äta bra och inte trilla dit på nåt dumt!

Och tack för gratulationerna förresten! 

Precis det där du beskriver om att man blir så trött att man inte orkar känner jag igen, och att man förr tog en kaka och fick energi med. Just den lilla energikicken kan jag sakna. Det är svårt att få den med lchf och ibland känner jag att jag hade behövt det.
Energin kommer ju nu med när man äter men det tar liksom längre tid.
"You just have to belive…"
Hm.. Jag hade inte kakor som nödmat. Macka hellre (inte bättre) och om jag ska vara ärlig - ibland t o m lösgodis. Jisses så äckligt!
Du verkar ju hålla dig bra på banan. Hoppas helgen funkar också!
Det där med att väga och registrera, det kräver ju extra.. Minmatutmaningen var ju helt suverän, men tror inte jag heller skulle få till det med väga-rega nu.
Hursomhelst är du jätteduktig!
Bra inställning!