Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 1809 ggr
bubblor
0

skillnaden mellan GI och LCHF

Jag började min lågkolhydratbantning utan några ordentliga förberedelser därför är jag ganska osäker på vad det egentligen är jag håller på med.

Under 2,5 veckor har jag i största möjliga mån undvikit kolhydrater, men det finns ju en hel del i grönsaker. Dock har jag inte ätit varken bröd, potatis eller några gryner under den här tiden. Cirka 3 deciliter svartvinbär har jag ätit och kände mig syndig då. Dessutom har jag käkat ur en liten påse halstabletter, eftersom jag varit jätteförkyld. Den var inte sockerfri.

Första veckan gick jag ner 2,4 kilo, den andra endast ett hekto. Nu ser jag med tillförsikt fram emot nästa måndag, som är min vägningsdag. Det är ju lockande att stiga på vågen varja dag, men jag undviker detta.

Jag har bantat i olika omgångar och med olika metoder under flera år, resultaten har varit varierande men inte hållbara. Varje gång jag tappat tråden har jag gått upp i vikt igen.

Under dom här åren har jag haft en liten hjälpreda, i början dagbok, senare en blogg. Adressen dit är http://bubblor.wordpress.com/. Det har varit min tröst när jag tappat tron på mig själv. Kram Bubblor

Zepp
0

Med GI ersätter man snabba kolhydrater med långsamma.. med LCHF ersätter man de mesta kolhydraterna med fett!!

Gi handlar om hur snabbt och hur mycket blodsockret stiger.. med LCHF håller vi ett av kroppen själv reglerat stabilt blodsocker!

LCHF handlar mer om GL.. Glycemic Load.. Glykemisk belastning!

Alla kolhydrater över en viss mängd höjer blodsockret.. varvid inulinet stiger.. insulin ökar lagringen av glukos som glykogen.. den minskar även glykolysen.. och ökar fettinlagringen.. minskar fettförbräningen och minskar Lipolysen.. dvs frisättningen av fetsyror från fettväven!

"Glycaemic load eller glykemisk belastning är ett sätt att korrigera det faktum att olika livsmedel ger olika mängd kolhydrat per normal portion. Med denna metod kan den faktiska blodsockerbelastningen vid normal konsumtion av den aktuella produkten uppskattas.

GL beräknas enligt: GL = (gram kolhydrater i en portion x GI) / 100.

Ett praktiskt problem med GI har också varit att många tror att ett livsmedel med högt glykemiskt index alltid är dåligt att äta. Ett sådant direkt samband existerar inte genom att den massa av livsmedlet du äter har betydelse liksom andelen kolhydrater som livsmedlet innehåller. Innehåller livsmedlet som du äter nästan inga kolhydrater alls saknar det betydelse om glykemiskt index för livsmedlet skulle vara 99. Glykemisk belastning tar hänsyn till detta."

http://sv.wikipedia.org/wiki/GI

Vi ersätter större delen av energin från kolhydrater med energi från fett.. vare sig mer eller mindre!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

0

Broccoli och blomkål har ju mer fibrer än sockerarter (kolhydrater) Sänker detta BS om jag äter ca 200g/måltid?

bör jag kanske tillsätta lite solrosfrön eller nötter för att få upp BS? äter Strikt 200g Smör och ca 300g Kött/dag.

Pasi
0

#2 Nej, något som innehåller kolhydrater sänker aldrig blodsockret, utan kan endast höja det (föutom den sk rekyleffekten, en blodsockertopp följs oftast av en dal).

Vill du öka blodsockret? Varför isåfall?

mikaelj
0

#0, #2 Har ni läst "Vanliga frågor & svar" i vänsterkanten?