TV-Äkta mat eller inte
I går tittade jag på ett mycket intressant program på Kunskapskanalen. Det handlade om mat, tillsatser i mat, marknadsföring - falsk sådan osv. Medverkande var bl.a. Lars-Erik Nilsson som skrivit böckerna "Äkta vara" och "Den hemlige kocken", Marit Paulsen, folk från Livsmedelsverket, ICA, Överviktigas riksförbund. Ett mycket bra program där deltagarna inte skrek i mun på varandra utan alla fick prata till punkt. Missa inte programmet om det går i repris eller det kanske kan ses på något annat sätt (SVTPlay eller nåt sånt)?
Jag tittade på SVTPlay på programmet som Bert Karlsson har om skolmaten. Det går också på måndagar. Det var också intressant och jag kommer att se de kommande programmen.
Här kan ni se programmet på SVT Play!
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Jättebra!
Jag var så glad för Matakuten igår - tänk vad mycket det händer nu som går i vår väg!
Numer pensionär i Nynäshamn

Har inte sett Matakuten, vilken kanal?

Matakuten går på TV4.
Här kan ni se Matakuten
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Programmet i Kunskapskanalen bekräftar bl a att det är ekonomin som styr vilken mat industrin tillhandahåller.
Har du en 'krass' privatekonomi - då måste du räkna med att den mat du äter är av sämre kvalitet och innehåller mer kemikalier och vatten.
Du som har en god ekonomi och är intresserad av att äta bra/gott - du har möjlighet att äta mat som består av högre kvalitet.
Fusk är när livsmedelsverkets och EUs regler - men om det fusket vilseleder konsumenten är det inte fusk…! Då är konsumenten bara oaktsam och kanske 'dum'… (fast konsumenterna är ju inte dumma, hävdas det samtidigt).
Eh??? Vart är vi på väg??? 
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Kan inte någon byta rubrik på denna tråd - så att det framgår att det handlar om "Äkta mat eller inte Äkta mat - på TV" e d?
Så att fler hittar programmet på SVT Play. För intressant är det! tycker jag…
(Om inte trådskaparen har nå't emot det?)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Hej!
Här är trådskaparen som absolut inte har något att invända mot byte av namn på tråden. Jag vet inte hur man gör det, men om du kan, så gör gärna det. Bra om fler hittar tråden, så klart! Här kan vi fortsätta diskutera Matakuten som kommer med flera avsnitt och annat av intresse!
I förra veckans avsnitt av Matakuten intervjuades en rektor och en intendent på en av skolorna. Intendenten sa när kocken visade veckans meny, att det går ju att piffa upp menyn och kalla köttbullar för något annat och att rätten "Pasta a la panna" lät godare än pasta med skinksås vilket det var. "Pasta a la panna" betyder Pasta med grädde om jag kommer i håg rätt! Det var nog inte mycket grädde i den Pasta a la pannan!
Kocken sa sen att det hjälper nog inte att ändra namnet på rätterna. Det är inte där problemet ligger. Rektor och intendent prisade salladsbuffén som kocken inte var imponerad av alls!
Jag bytte namn på tråden
Numer pensionär i Nynäshamn
Vad bra!
(Tack Margareta.)
I ett pressmeddelande från SLV den 21/9 (betr 'ny struktur för myndigheterna inom livsmedelskedjan') säger SLV's Inger Andersson:
"- Det här är ett utmärkt tillfälle att vidareutveckla verksamheten. Vårt uppdrag - att konsumenterna ska ha säker mat, inte bli vilseledda och ha bra matvanor - står fast."
Men när jag tittar på programmet (som länkas till i #1) så tycker jag inte att de står för det alls. Istället försvarar de "vilseledandet" med att människor inte är dumma och förstår nog att äkta inte betyder äkta! Står det "Hemlagat" så förstår ju människor att det inte är hemlagat… Står det smak av mandel - så är det inte mandel i produkten - utan smak av mandel… Att bilderna på förpackningarna inte helt motsvarar innehållet… Det är inte att vilseleda…
Vad är då att vilseleda ?????
_… för fusk det tycker de inte om på SLV! Nej, fy och ajabaja!
(Var går gränsen?)
_
Jag blir så…
!
Repris på programmet i Kunskapskanalen nu kl. 22
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
maxiq; tack för infon, då blir det kunskapskanalen på! (får se bara hur länge man orkar se; 2 timmar långt…!)
Jag får spaaaaaaader!
Som om det där gänget är kompetenta att diskutera världssvälten! Herrejisses!!!
Vilken UUUUUuurspårning!!
#14 Håller med till 1000%!!!!!! Det var ungefär vad jag gick till datorn för att skriva nu! Intressant program; men en hel del dravel också må jag säga! (och ett antal dumskallar…)