Hungrig av LCHF
Hej, har nån några ideer om vad man bör göra när man blir hungrig av LCHFmat…. Jag äter numera LCHF och har lagat fetare mat (mest fett, en viss mängd protein och lite kolhydrater), men blir hungrig 30-60 min efter maten. Vad kan man göra? Tack för svar.
Ät mer, t.ex. fett kött!
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Nr. 1, Tack för svar, men tycker dock att det blir mycket mat alla redan och kanske till och med för mycket kött/protein.

Hur mycket mat äter du. Jag hade samma problem när jag började och tyckte ändå att jag käkade tillräckligt. De förslag jag fick var att jag skulle äta mer fett. La på lite mer och började dricka kokosfett i teet och då kom mättnadskänslan. Du kan registrera på minmat.net så ser du exakt vilka nivåer du är i.
Nr 3, Äter "alla dagens mål", ca 3 gånger (och ibland mellanmål pga hunger) med fett och proteiner. Mycket fett (köpte en halv kilo ost idag med 27% fetthalt) men äter kanske mer protein än fett. Typ till midda blev det griskött med en sås med nästan en halv riven ost i (ovanbeskrivna osten). Annars kan det vara kyckling (eller nått) med en sås av creme fraich, hela burken.

Mjölkprodukter alltså både cf och ost kan trigga hunger för en del.
Prova äta mer feta köttbitar och komplettera med smör om det behövs istället.
dufva, vet du varför det är så? Pga kolhydraterna (finns ju inte många i ost, men…)? Vore bra att känna till isf.

kan du prova att uppskatta mängderna mat du äter under en dag. Ibland kan det kännas som man äter mer än man egentligen gör.
Prova att mät upp under en dag och posta det här, så kan de andra fixa det i minmat.se och se hur det ligger i balansen. Blir enklare då att se om du äter för lite eller inte.
Nr 7, Iiiih vad svårt, men ska försöka. Ska räkna lite redan nu. Bra ide…

det är jätte svårt, speciellt om man itne har en våg och väger allt. =)
Men så nära verkligheten är bättre än ingenting om man inte har något annat val 

jag har haft samma problem det finns i nån annan tråd här nånstans men det är nog en kombination av många olika faktorer först å främst så tror jag att det är kolhydratssuget som sitter kvar så hjärnan känner sig "hungrig" fast man nyss har ätit sig mätt sen och för det andra så är det magsäcken som är lite för stor å för det tredje så är det fett å protein balansen som kanske behöver justeras men det är ju bara att prova sig fram
Nr. 10, Du skriver om fett/proteinbalans, är det nån speciell andel man bör tänka på? Eller "bara" mer fett än protein pr serving, liksom?
Försöker förklara lite… Andra får komplettera/rätta om jag tjorvar. 
Känner du till sajten www.minmat.net ? Om du väger din mat och sedan registerar där (registrera en egen användare först) så får du uträknat av programmet hur mkt du får i dig av allt.
Vi brukar prata energiprocent och värdena ska helst ligga enligt följande:
Fett ca 75 E%
Protein ca 20 E%
Kolhydrater under 5 E%
Fettet är ju mycket energitätare än protein och kolhydrater, så även om 75 % ser mkt ut, så är det inte så mkt alls. Här blir du hjälpt av minmat, så använd gärna det.
Räknat i gram kan man tänka såhär (rätta mig nån om jag är ute och cyklar):
Utgå från att du behöver äta minst 1 g protein per kg normalkroppsvikt. I mitt fall kunde det då handla om minst 65 g protein. (obs att en proteinkälla inte bara innehåller protein, t ex kött innehåller ca 20 % protein)
Sedan ska man ju äta även fett och ett "mått" är att tänka att fettet i gram ska vara minst som proteinet plus de gram kh man äter. Gärna mycket mer fett än så.
man talar om 75 E% fett, 20 E% protein och 5 E% kolhydrater.
Glömde skriva: Även jag var jättehungrig i början. Kunde minska portionerna rejält efter en tid.
Nr. 12 och 13, bra inlägg, intressant det där med att fett i gram bör vara minst som proteinet. Tack för info.
Kaisakavat, så bra att du skrev det!! Blev lugnad av det. Då kanske det inte gör så mycket att vara hungrig ofta och fort i början.

Första tiden med LCHF:n, så befinner man sig i en omställningperiod. Det talas mycket om att det finns mycket att reparera, och att kroppen - när den plötsligt får en massa näringsik mat - verkligen passar på att på olika sätt KOMPENSERA för den "svältföda" den säkert tycker sig ha fått ända sedan "tutten". Öka fett-procenten, ha i is i magen, och bara INVÄNTA alla hälsovinster, är mitt råd… Gissar att kroppen din helt enkelt VILL HA så mycket näring nu, som du förser den, och om möjligt lite till… Upplevde nog själv något liknande som dig. Hungern kan nog sägas långsamt ha tynat bort. Största förändringen skedde nog dock när jag plötsligt gav upp min sista (!) större motionsaktivitet. Tror betydelsen av motion är lika överdrivet som betydelsen av genanpassad föda är underskattad…
#2 Väldigt få kan överäta med LCHF, det har hänt en eller två personer som jag vet av hundratals som jag gett råd…
Jag tvivlar starkt på att du äter för mycket, speciellt om du är nybörjare så behöver du äta mycket.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Mitt tips.
Drick en stor kopp te med kokosfett i, vill du så hyvla ost och ät till.
Av detta känner iallafall jag mej mätt och varm i magen.
Så här gör jag på kvällarna när jag känner att jag inte är mätt eller är sugen på något att stoppa i munnen.

Jag var åxå mkt hungrig i början, men det la sig efter några veckor. Fortsätter det trotts rätt balans på LCHF så gissar jag på magkatarr. Själv åt jag nog alldeles för lite fett åxå i början.
Lycka till.
Tack för alla jättebra inlägg hittills!
Jag var också jättehungrig första veckan men det gick över. Undertiden körde ja gmed kaffe eller the med grädde och en ostbit mellan målen. Ganska snart försvann behovet av mellanmål.

oj, ser att tråden är gammal.. men passar på att fråga ändå; Hur länge var ni hungriga? Antar att det är olika, men är det ett par, tre veckor eller är det månader innan det ger sig? Hur var det för er? Otålig ;)
Jag var omåttligt hungrig i en månad ungefär. Utan bekymmer slukade jag närmare 3000 kcal per dag. Sedan vände det, nästan från ena dagen till den andra. Och idag är jag mätt på hälften.

Stort :) Låter lyxigt att nöja sig med hälften! :) Jag har sagt att jag ska testa detta i tre månader iaf.. hoppas dock att jag ska bli mindre hungrig innan dess ! :)

kroppen är väl van vid större volymer mat också, tar nog ett bra tag att ställa om så man blir mätt på mindre mängd mat…

Dels så är det som så att magsäcken är van vid större lass och så kommer kolhydraterna snabbt ut i blodet.. och det drar en hel del energi att smälta protein o fett!
Sen så dröjer det längre tid innan fettet och proteinet når blodet.. och var du hungrig innan du började äta så lär hungern fortsätta till energinnivåerna börjar stiga.. kanske en halvtimme till en timme!
Har man väl kommit förbi den tiden iallfall en halvtimme så brukar man inte vara lika sugen längre!
I början när jag experimenterade med prortioner så hade jag alltid reserver att ta till utifall att maten skulle vara för snålt tilltagen.. typ Avocado eller dessertost eller liknande!
Ofta blir man nöjd med en kopp kaffe.. oså går tiden ett tag och man är inte sugen mer!!
Numera så känner jag det på ett annat sätt.. om portionen varit för liten så blir jag bara hungrigare tidigare än planerat!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tack för ditt svar :) Hoppas det är så det ligger till! Ska försöka ha något extra att knapra på efter maten, om jag inte känner mig mätt.
Får väl sen bara hålla ut, vänta och se :)
Hej, jag hoppar in här :)
Vad är det ni blir som mättast på? (måltid, råvara,dryck m.m)
Ibland blir jag hungrig bara efter en stund efter måltiden . . . vill bara behöva äta tre gånger om dagen och känna mig mätt hela tiden. Vad kan jag äta då ?
19 år 169 cm och 60kg . . om det har nån betydelse för mängden :)
tack :)
Jag tror också att det är de mindre volymerna som gör att man känner sig hungrig på den här kosten ibörjan, trots högt kaloriintag. Personligen var jag jättehungrig i början för för mig representerade den stinna, proppfulla (av potatis bla ) magen mättnadskänsla.
Téer med massor med äggmjölk i fyller magen bra och iallafall jag känner mig mätt länge då. Dricker säkert 5 stoora muggar te med äggmjölk per dag.
Jag har ätit lchf sen tionde aug förresten :) har jag fortfarand stor mage, åt inte så jättemycket innan heller, kanske mer ofta dock (smååt). . . tix som sitter kvar kanske?
#29 Fett kött funkar bäst för mig, nötkött eller fläskkött.
Tack jennix :)

Man blir snabbt mätt på kolhydrater.. blodsockret skjuter i höjden.. men faller lika snabbt, protein är det som ger den stadigaste mättnaden.. och fett är det som gör att du står dig över en längre period!
"Hunger är en känsla som uppstår hos människor och djur då magsäcken är tom. Känslan av hunger uppstår genom aktivitet i ett hjärncentrum kallat för hypotalamus, som känner av den låga nivån av glukos i blodet och dessutom tar emot hormoner från magsäcken vilken signalerar att den är tom. Bland de hormoner som styr hunger ingår bland annat:
Motsatsen till hunger är mättnad vilket kan beskrivas utifrån två synvinklar. Dels den upplevda mättnaden som kan inträffa efter en relativt liten mängd mat, dels fyllnadsgrad av magsäcken. Även tiden som olika substanser stannar kvar i magsäcken spelar roll. Atkinsdieten till exempel spelar mycket på insulinets betydelse för mättnaden."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hunger
Det där med blodsocker som åker bergodalbana är det vi vill förändra.. fast i början kan det vara svårt då man väntar sig den där paltkomamättnaden man fick på kolhydraterna.. det lixom saknas nått innan man blir van!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.