Förkylning o GOTT NYTT 2007
Alltså, jag måste bara få säga det igen: det är ju HELT otroligt att man direkt kan stävja en förkylning-på-väg genom denna kost!!! Två gånger under december har jag fått känningar i halsen, nyst och blivit lite snorig under en dag, båda gånger på grund av kolhydratfusk. Jag har då genast dragit ner på alla kollisar och förkylningen har genast gett med sig. Alla andra höstar och vårar har jag haft minst två rejäla förkylningar - hösten 2006 INGEN!!!
Jag känner för bövelen att detta är helt sensationellt och skulle slå ut hela förkylningsmedelsindustrin om det blev mer vida känt!
Är det någon annan som delar min erfarenhet? Eller blir folk förkylda i "vanlig ordning" (inte möjligt, tänker jag
)
GOTT NYTT 2007!
Helt klart har Du rätt, jag är också mindre ofta förkyld och ser klara samband med slarv. Kräksjukan fick jag en knapp känning av ½ dygn medan kollegorna blev utslagna flera dagar från jobbet.
Numer pensionär i Nynäshamn
kul för dig! Undrar om det är någon mer som har upplevt samma? Själv blev jag av med de flesta småförkylningarna efter jag opererade bort halsmandlarna för ett par år sedan så jag har ingen erfarenhet av det du upplevt. Tänk det vore ju fantastiskt om det är en underbar bieffekt. Kan redan se reklamen på stan "Ät fett och håll dig borta från förkylningen!"
Fast jag undrar om det inte snarare är ät INGA kolhydrater som vore sloganen, för även när jag har kolhydratfuskat har jag ätit mycket fett? Så fanken vet vad som är hönan/ägget här (och jag orkar inte tänka ut det nu :) )
Men fantastiskt är det och måste ha att göra med att low carb dödar infektionstillståndet i kroppen. Tänk den som kunde skriva en lättillgänglig populärvetenskaplig skrift om detta i förhållande till LCHF, det vore något!
Jag har inte heller varit förkyld under min LC-tid, sedan juli 2005. Jag har haft känningar men de försvinner lika fort som de kommit. Folk har varit sjuka runt om mig men jag har klarat mig. Jag tror att det är kolhydraterna som sätter ner immunförsvaret.
Mervi, det tror jag också. Men det jag faktiskt inte fattar, är varför det inte sätts igång värsta jäkla medicinska forskningen kring detta, det är ju helt sensationellt!
AnnK: Man skulle kanske tala om detta för sin doktor nästa gång man skall dit. Jag går ju på kontroll en gång om året och det är snart dags. Jag tror jag skall ta upp det och se vad han har för åsikt om det. Jag kan nog tänka att han pratar bort det helt enkelt, bara något som inträffat av slump och inget med kolisar att göra, eller vad tror du.
Säkert gör de det, Mervi, jag bävar faktiskt lite för att säga till en oinsatt läkare att "ja jag äter bara fett och proteiner nuförtiden och mår jättebra". Det här med det animaliska fettet som dödar sitter ju så djupt! Samtidigt håller jag med dig, man borde verkligen prata med dem, för detta är ju helt otroliga hälsovinster som man får.
Intressant att höra om du tar upp det och vad han då har att säga.

Hej Ann K!
Jag har känt precis som du, lite ont i halsen och tänkt, nu jkla åker jag på en förkylning. Men nej fast jag också varit i stora folkmängder där folk nyser har jag inte drabbats.
Förut var jag så känslig och åkte nästan alltid på en förkylning.
LCHF är underbart.
Min bror blev så imponerad av att jag fallit så mycket på ett halvår(han besökte mig i somras och nu fick han se några bilder på mig sedan dess -25 kg) så han skall börja sin lchf resa imorgon tillsammans med sin fru. Han har diabetes och har slutat och röka och har kraftig övervikt. Jag har skickat lite menyförslag till honom och har önskat honom och hans fru lycka till.
Härlig läsningen i den här tråden…
Jag hoppas också på mer litteratur i ämnet men det kan nog dröja…
Bakterier och virusar gillar uppenbart socker…
Hm, jag har sedan före jul och till i förrgår haft rejält ont i halsen. Mest på kvällar och nätter, så det har varit ett helsike att sova (en av anledningarna till mina nattliga inlägg på detta forum
). Det konstiga är bara att jag har inte har haft feber och inte varit dålig i övrigt heller! Med tanke på hur ont halsen har gjort måste det bara ha varit en riktig halsfluss jag hade, men uppenbarligen en feberfri sådan. Kan det ha berott på avsaknaden av kolisar månne? Tänk om jag hade sluppit även halsontet om jag hade varit ännu striktare?! Jag ska absolut prova det nästa gång jag börjar känna mig det minsta krasslig!
AnnK: Det fattar jag! Det är ju ingen som tjänar pengar på att folk börjar bota sina förkylningar och andra krämpor på egen hand. Hemska tanke…
Anna AP, det du skriver kanske kan innehålla mer sanning än man först tror. Jag kan inte ett enda dugg om bakterier eller virus men de måste naturligtvis inhämta sin näring någonstans för att kunna överleva, kanske drivs de i huvudsak av socker och då är det klart att de överlever dåligt hos en ketondriven individ… Det lär väl inte finnas nån forskning att få tag på i det ärendet heller förstås. :)
Kolhydrater "slår ut" de vita blodkropparna om man ska tro vissa studier. Stärkelse i mindre grad än andra sockerarter.
Jag var inte förkyld förra vintern och hittills har jag inte varit det den här vintern heller (båda på LC). Å andra sidan var jag inte förkyld vinten innan LC heller. 
Normalt för mig är en förkylning per vinter.
Jag har läst någonstans att cancerceller förökas i sockerlösning och bryts ner i äggula. Det kan vara tänkvärt i sammanhanget.
intressant läsning. Man kan ju bara spekulera men allt får ju sin näring nånstansifrån och socker är ju väldigt lätt att ta upp…
Även jag vill ha socker när jag har dåligt med energi, känner mig låg och skakig i kroppen. Ska bli ändring på det, hoppas jag…
#15 läste alldeles nyss om en amerikansk cancerläkare som praktiserade lowcarb-lowfat med sina patienter och hans devis var att fighta "cancer's sweet tooth". Känns otroligt spännande det här tycker jag, det kanske är så att hälsovinsterna är oöverskådliga!! Cancer har väl på allvar brytit ut under 1900-talet, vilket då också skulle sammanfalla med de drastiska förändringar i vår kost som gjorts.
#12, just det, det har du rätt i, det är febern som har saknats! och därmed kanske den "riktiga" förkylningen. spännande!

Jag har bara känt mig förkyld en enda gång sedan jag började med LCHF i somras… och det var efter att ha gjort ett avsteg och ätit en portion pasta! Före LCHF tyckte jag att jag var förkyld eller hade influensa jämt och ständigt!
"still lost in space and time"
Är du diabatiker eller prediabetiker? Jag hade en period precis när min sockervärden började bli för höga med ständiga luftvägsinfektioner. Det lär vara vanligt.

Hej!
Jag har hållit på med LCHF sedan den 5 Januari 2006. Under den tiden har jag inte varit förkyld alls. Det som jag har märkt är att när barnen har varit sjuka har jag haft lös mage nån dag, sedan har det varit bra med det.
Vikten sjönk ganska mycket i början för att senare pendla kring 102,5. Mitt HBA1C ligger nu på 5,2 i princip utan behandling förutom Metformin (850mg *2 på morgonen) och (850mg + 500mg på kvällen)
Dock, min doktor är inte nöjd med mitt Kolesterol.

Anders_E - Be honom läsa "Kolesterolmyten" av U Ravnskov!