Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 9090 ggr
Internettan
0

Lammkött?

Hur är det med lammkött? (Fårkött?) Finns det svenskt eller är det mesta importerat? Hur lever dessa djur - får de också onaturlig föda eller får de beta gräs i större utsträckning? Egentligen gillar jag inte lammkött så värst mycket, men det känns lite som om det är nyttigare än fläsk- och nötkött.

Vad tror ni?

"Every point of view is a view from a point."

[Pennylane1]
0

Visst finns det svenska lamm! Sådant brukar man kunna beställa i affären så här på vårkanten och få ett helt halvt eller kvarts. Styckat och klart.

Internettan
0

#1: Tack för svaret - men hur är det nu med kvaliteten?

Här hittade jag svar själv. Eftersom lamm naturligt föds på våren och får gå ute under sommaren är köttet bra på hösten. (I Sverige) Köper man lammkött på våren, däremot, har djuren varit inne och fått i sig kraftfoder (ev via mamman?) och kvaliteten verkar inte vara bättre än hos nöt- eller fläskött. Den som vill ha lamm-/fårkött från djur som betat ute kan köpa Nya Zeeländskt kött eftersom fåren där går ute året om.

Jag ska kolla efter det sistnämnda i butiken nästa gång.

konichiwa
0

De flesta lamm i Sverige lever på gräsbete på sommaren och hö på vintern, möjligen lite havre också. Jag tror att 90 % av det svenska lammen lever sitt liv på rent foder och utan mediciner. Det lönar sej inte att  'förgifta' dem eftersom fåruppfödning är så olönsamt.

Det är nog det billigaste rena köttet du kan köpa i Sverige utan att köpa dyrt kravkött.

Sen finns det såklart australiskt lammkött att köpa också, vet inte om de får kemikalier i sej.

Internettan
1

#3: Okej, så du tror att även vår-lamm kanske är bättre än nöt- och fläskkött? Hoppas det… (Om jag nu gillar det. Jag köpte gräsbetes-fårkött en gång - och det var inget vidare…)

Bengt-Olov
0

Uppgifter från KRAV säger att KRAV-får tillåtas matas med kraftfoder till 30-40 % av deras totala torrfoderintag…

Slår gärna ett slag för Nya Zeeländskt Naturkött, som inte ska matas med något kraftfoder ALLS… Om man tror att växthuseffekten är en fejk, så tar det i alla fall inte emot för MIG att köpa detta…

Jennix
0

Jag har fått för mig att får är bättre behandlade och får bättre mat än grisar och kor. Varför vet jag inte och minns tyvärr inte var jag läst det…

Men det kan ju ha med att göra att det inte är massproduktion på just lammkött.

Kyckling är det sämsta, sen gris, nöt och sen lamm - sen vilt såklart. Men jag borde hitta var jag läste detta…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Internettan
0

#5: Jag trodde att KRAV-kött inte fick alls mycket kraftfoder. Vad (negativt) förvånad jag blir nu!

#6: Jag har också för mig att jag hört att får får bättre mat, det var därför tanken kom upp. Är kyckling värst säger du? Det visste jag inte.

Bengt-Olov
0

Behandlingen kan jag inte uttala mig om, men av naturen så verkar ju i alla fall får och lamm ha bättre Omegakvot, än nöt, och mycket bättre än gris. Något att tänka på inte minst för dem som handlar KONVENTIONELLT "producerat" kött…

[Pennylane1]
0

jag såg billigt nyzeeländskt lammkött på Lidl nu härom dagen, men jag har de där mutiliseringarna eller vad det hette i färskt minne så jag ville inte köpa, vet inte om det har med vartannat att göra…

andreas0
0

Svenskt lammkött är av mycket bra kvalitet. Det har dom ofta på coop här nere. Jag borde köpa det oftare egentligen.

Puhlo
0

Jag rekommenderar Gröna Hagars kött:

www.gronahagarskott.se  :)

kaisakavat
0

Har en kusin som har haft fåruppfödning till relativt nyss, häruppe i norrbotten. De djuren hade det skitbra och hon levererade till handeln, men även privat (till mig via mama).

Hon har inte kvar verksamheten dock - driver en plantskola numera..

nikkebe
0

Nån som vet hur kvaliten är på Qibla Halals lammfärs. Den är ju från Nya Zeeland. Tycker priset är ganska billigt, 60:-/kg, för fruset och kan ju bli lite misstänksam mot billiga matvaror.

mizztlur
2

Får i Nya Zeeland och Australien har ett tufft. när maten tar slut så dör de. Samma gäller vattnet. Ägarna avlivar sällan sina djur med kommentaren "att de kan ju överleva"

Svenskt lamm är bra uppfödda. Lamm som är födda i april skickas som regel till slakt i augusti till november. De har huvudsakligen gått ute och betat. Man tillskottutfodrar under betetssvackor.

Lamm som är födda andra tider och slaktas från januari till juni  lever sitt liv inomhus. Som regel har de fri tillgång på kraftfoder och grovfoder dvs hö eller ensilage under hela uppväxten.

Slaktvikten är oftast >42 kg för tacka och >45 kg för bagge och då kommer slaktkroppen väga runt 20 kg slaktad. Det är den bäst betalda vikten på slakteriet. Man får då runt 500 kr på hösten och det dubbla på våren per lamm. Inte ens en god vän till mig som har 500 tackor kan leva på dem. Rynkar på näsan det är en tuff branch!

Reglerna från KRAV säger att man inte får avmaska förebyggande. Det gör att KRAV-bönderna ser till att släppa sina lamm på "rena" beten. Konventionella lamm avmsakas som regel inför betessläpp. Lamm dör mycket lätt av parasiter.

Kraftfoderandelen i KRAVfoderstaten är max 30 % vilket gör att de äter runt max 5 hg kraftfoder per dag och 1,0 kg ts grovfoder vilket är omräknat i kg foder ungefär 1,2 kg hö eller 3 kg ensilage.

Ett lamm vill ha mycket spätt grovfoder eller bete. de ratar det grova fodret och skulle kunna "dö" när det är för grovt bete som man släpper ut dom på. De vill ha max 6 cm långt spätt bete. Detta växer de bra på men gör dem samtidigt känsliga.

Det finns olika sorters får. De delas in i fyra grupper: 1 tyngre köttfår, 2 Finull 3. Pälsfår och 4 X-gruppen. De bästa köttkropparna kommer ur X-gruppen eller de Tyngre köttfåren.

Internettan
0

#14: Det var mycket information. Tack för det! När det gäller de lamm som går inne - skulle du säga att de får mindre mängd kraftfoder än t ex nötdjur eller blir det ungefär samma? Det känns som att det är det som är den stora frågan.

mizztlur
0

Om man ser till kraftfodermängd så kan man dela in djuren i olika kategorier av de mjölkraskalvarna som blir eller rättare sagt de tjurarna som föds årligen. Det föds ung 200 000 mjölkrastjurar per år.

1. Gödkalv - slaktad vikt ca 100-120 kg, ca 3 månader gamla vid slakt -dricker mjölk ca 10-15 kg per dag, fri tillgång på kraftfoder och grovfoder. Kräver mycket god omvårdnad och köttet är underbart gott.
  2. Mellankalv - 140-150 kg slaktad vikt, ca 6-7 månader gamla vid slakt. efter 2 månaders ålder så fr de fri tillgång på kraftfoder och mycket fint grovfoder. Behöver ochså mycket fin omvårdnad.
  3. intensivuppfödd mjölkrastjur på stall - slaktad vikt på ca 275-325 kg, ålder ca 14-16 månader. Fri tillgång på grov och kraftfoder. Är grovfodre bra kommer de äta något mer kraftfoder än grovfoder under sin levnad. är grovfodret av sämre kvalitet så blir kraftfoderandelen större. Men kraftfoder är dyrare än grovfoder vilket gör att man strävar efter så bra grovfoder som möjligt.
  4. Stut (kastrerad tjur)- 320-350 kg slaktad vikt (650-700 kg levande vikt), 22-24 månaders ålder- dessa får ett grövre kött än tjurarna. De föds upp på huvudsakligen grovfoder och bete på sommaren. fin smak men grövre kött.
  5. + några varianter till men principen är denna.

Skulle jag personligen undvika att äta kött från djur som ätit spannmål så skulle jag äta från KRAV-godkända stutar eller kvigor ( en del går till slakt). De har betet så lång tid som möjligt ute (från april till oktober) och begränsad (max 30 % av tsintaget) andel spannmål. Godast kött kommer fårån gödkalven eller från köttrasdjur, särskilt KRAV-godkänd gödkalv är helt underbart.. Tungan ute

Anledningen till att man inte har tjurar på bete är att de helt enkelt är för farliga!

Konventionellt lamm född inne äter nog kraftfoder som motsvarande en intensivuppfödd mjölkrastjur, skulle jag tro. Vårfödda KRAVlamm som slaktas ute på betet är nog helt optimalt. Dessutom är dessa billigast!

Lena123
0

intressant tråd men då jag först läste rubriken fick jag andra assosiationer Flört var det bara jag som tänkte på annat lammkött??

http://www.winthers-skafferi.se/

[Pennylane1]
0

nja… hade det varit någon annanstans hade jag kanske det men inte härinne Flört

kaffemoster
0

#13 Har du satt dig in i vad halalslakt innebär? Djurets pulsåder skärs av och hjärtat får pumpa ut blodet ur djuret. I Sverige är det förbjudet att slakta halal utan att först bedöva djuret, men vad vet vi om hur det går till på Nya Zeeland.

Internettan
0

#17: Skrattande

Bengt-Olov
0

Tack för infon Mizztlur! Konventionellt uppfödda lamm i Sverige som är född på våren och slaktas på hösten, kan alltså antas ha bättre Omega-kvot än KRAV-uppfödda, om dessa är födda under annan tidpunkt under året!?

Hur menar du med fåren i Nya Zeeland och Australien. "När maten tar slut så dör de. Samma gäller vattnet. Ägarna avlivar sällan sina djur med kommentaren "att de kan ju överleva". Tolkar detta som att du menar att en del får som säljs från dessa länder dött av svält och uttorkning. Detta låter väl lite som skräckpropaganda från gissningsvis den svenska fårnäringen!?

kaisakavat
0

#17 Det var nog inte bara du… Flört

nikkebe
0

#19 Visste att det var nån form av speciell religiös prägel på slakten men inte hur det gick till. Det lät ju inte alls så skonsamt. Om dom är bedövade är det ju bättre, får bara hoppas att det inte bara är i Sverige dom bedövas.

mizztlur
0

#21 Vad gäller betande lamm s kan man dra den slutsatsen ja. Det är ju fint att köpa hem lamm för året under hösten när det är billigt!

Va gäller de självdöda djuren så äter man naturligtvis inte de självdöda djuren men många djur självdör där för att det helt enkelt saknas både vatten och mat. I både Australien och Nya Zeeland är ullen det som inbringar pengar. Man vill nödvändigtvis inte ha lamm varje år och  baggarna kastreras eftersom det är ullen de är ute efter.

"Propagandan" kommer från min fårklippare som jobbat som klippare i Australien. Han har sett det hända. Han värnar naturligtvis svenska lamm men han är realist på alla sätt.

Sen gillar jag lammkött jag med……….Tungan ute

Internettan
0

I helgen gjorde jag lammköttbullar. Tänkte att en sådan blandning med lök, salt, peppar, ägg och grädde borde bli som vanliga köttbullar. Men nej, de smakade inte så jättegott. Kanske inte illa heller direkt men jag måste nog vänja mig. Idag värmde jag upp en del av köttbullarna på jobbet och nu var de lite godare än i söndags. Jag kanske kan blanda lammfärsen med eko-nötfärs så blir smaken lite utspädd. Det kan nog funka.

mizztlur
0

Blanda in rosmarin och färska örter så blir det jättegott. Lammfärs smakar verkligen inte som alla andra köttbullar och man ska var lite försiktig m,ed det feta för lammfettet stelnar inte på samma sätt som fettet i nöt och svin som smälter bort. Det är ju som bekant att smaken sitter i fettet..Tungan ute Det är väl därför som man är så gooooooooo..

Internettan
0

Det ska jag testa. Menar du att fettet är annorlunda? Hmm,.. Är det bra eller dåligt, tro?

Solange
0

Varje gång jag ser den här tråden så tror jag först den handlar om nåt annat. Tungan ute

Internettan
0

Nämen usch! Skrikandes Bäää på dig!

konichiwa
0

Jag tänker bara på kött när jag ser rubriken! Mums!

skogs-tolva
0

Och själv kommer jag ha min andra generation med förstföderskor här på min gård (lammande tackor alltså…) till april. Slakt blir det först i september.

Jag lovar, jag ska rapportera om exakt hur gott det är Flört

nikkebe
0

Såg att det går att köpa ett halvt lamm på min lokala affär nu i hösttider. Priset var 70kr/kg.

Är det nån som vet hur priset  brukar sättas? Innan eller efter styckning?

Om priset sätts innan styckningen så försvinner ju ganska mycket i form av ben och brosk och det egentliga priset blir ju mycket högre.

Sindri
0

#32 Fråga i affären, det kan nog vara olika.

Personligen anser jag att lamm från Nya Zeeland är av bäst kvalitet. Vet att det inte är klimatsmart mat, men gott.

Har på senare tid provat sådant som lammrostbiff och lammentrecote, vilket är väldigt gott. Köp så små bitar som möjligt, större är segare. Marinera i lite sherry eller rödvin, en aning soja, rosmarin, timjan, vitlök.
Bryn runtom och stek färdigt med köttermometer i ugn, i låg temperatur, 125 grader. Det tar ca 1 timme för små bitar. När köttet är 60 grader ta ur ugnen, låt det vila i folie i ca 15 minuter innan du skär upp, då är det fint rosa inuti.

Servera gärna med svampsås eller annan gräddig sås.

Halvdansken
0

mizztlur, vad är det för skräckpropaganda? Att baggarna karstreras är naturligt, annars blir det för mycker bråk. Man behåller avelsdjur, precis som man gör med tjurar osv.

I NZ där jag bott i 4 år (och känner fåravlare) så kan man inte låta sina djur självdö. Man lever ju av att föda upp dem till mat. Fåren klipps varje år, och lammen slaktas. Även vuxna får slaktas, det kötet kallas "mutton" och jag tycker det är gott, vissa tycker det smakar kofta.

Möjligtvis är det annorlunda i Australien, med torka och helt enorma arealer. I NZ regnar det massor, och markerna är mindre så man har koll på vartenda djur.

Hatar cancer och älskar vårlökar.