Hur säger jag emot detta?
Fick en artikel av en vän som tycker jag borde börja käka kolhydrater igen. Är sjuk just nu och han tror det har med detta att göra:
Ät rätt
Immunförsvaret behöver kolhydrater för att ligga på topp, precis som övriga kroppen är detta det bästa bränslet för att underhålla viktiga funktioner. Se till att hålla blodsockret på en stabil nivå och att äta varierat. Frossa i frukt och grönt för att förse kroppen med antioxidanter, eftersom brist på dessa ökar mottagligheten för virus och bakterier. Vitamin C och E, betakaroten och flavonoider är exempel på ämnen och vitaminer som ger en antioxidanteffekt. Äpplen, lök, broccoli, spenat, apelsinjuice är bra exempel.
Har någon en bra comeback? Vet inte vad jag ska säga…

Det måste finnas socker i blodet, ja, men det betyder inte att man måste stoppa in det genom munnen utan levern kan tillverka det av fett och protein. Hjärnan funkar till största delen bättre på ketoner än på socker.
Broccoli är mycket riktigt en ypperlig källa till C-vitamin, mycket bättre än apelsinjuice som innehåller lite c-vitamin men även lika mycket socker som Coca-Cola. Och äter man inte så mycket oxiderande socker och omega 6-oljor så behöver man inte lika mycket antioxidanter för att städa upp efter sockrets härjningar.
Varför säga emot? Det är nog inte värt besväret.

Kan någon lägga in den där c-vitamintabeller som visar hur uselt just bl.a. äpple egentligen ligger till?

Ett stabilt blodsocker får man om man INTE äter socker = kolhydrater.
Antioxidanter behövs mestadels om vi äter mat som oxiderar i kroppen det vill säga "vanlig" mat. Spannmål och kolhydrater och den "nyttiga" frukten.
Frukt består mest av socker och vatten. En del gifter också om man inte köper ekologisk frukt eller odlar egen.
De enda vitaminer jag äter som tillskott är D och B. Har inte ätit en C-vitamin på två år nu. Och jag mår toppen.

Enklaste sättet att hålla stabil nivå på blodsockert är att inte äta sånt som höjer det hela tiden.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Säg som det är: allt din kompis läst och lärt är fel. Han eller hon bör sätta sig ner och läsa på lite, och sen kan ni diskutera för- och nackdelar med olika dieter.
Det finns ju inget att diskutera vad det gäller högt kolhydratintag. Det är helt enkelt livsfarligt, särskilt kombinerat med fruktos och fett och brist på träning.
// Manne
Att proppa i sig antioxidanter utan att man äter oxidanter över huvud taget är som att äta hostmedicin när man inte är förkyld.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

#7: Det finns en annan aspekt också, om man proppar i sig antioxidanter utan att äta oxidanter kan man få brist på fria radikaler! Dom fria radikalerna behövs också för vissa funktioner, t.ex. fortplantningen. Det är inte bra med för mycket av dom men för lite är inte heller nyttigt
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Kostdoktorn om saken

Frukt innehåller inte så mycket antioxidanter heller.
Skär ett äpple mitt itu och det mörknar efter nån minut.
Hur ska äpplet kunna ha antioxidanter nog för att skydda din kropp när det inte ens kan skydda sig själv? 
När man äter en naturlig kost så skapar kroppen själv antioxidanter i erfoderlig omfattning.
Vill man späda på nån gång kan man dricka en kopp kaffe te eller ett glas vin som har orac-värden som är hundratals ggr större än det i äpplet. 

Jag har förstått att kroppen kan skapa socker själv. Men räcker detta för att hålla immunförsvaret igång??

Immunförsvaret behöver väl bara energi, varför skulle det behöva komma från socker? fett är mycket energitätare och borde därför vara ett bättre bränsle
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Immunförsvaret funkar enligt mångas uppfattning mycket bättre utan spannmål, margariner och omega 6-oljor. Det finns dock mig veterligen ingen anledning till att undvika grönsaker, åtminstone inte ur hälsoperspektiv (förutsatt att man inte är så känslig för kolhydrater att även små mängder grönsaker hindrar viktminskning), men man kan ju välja smart, man behöver inte sätta i sig de med mest socker. Paprika och broccoli ger hela dagsbehovet av vitamin c till priset av omkring 3 gram kolhydrater, skulle man sätta i sig apelsinjuice eller äpplen för att komma upp i samma mängd c-vitamin skulle det bli en bra bit över 50 gram socker.

Så behöver vi grönsakerna eller inte??
Har väldigt svårt för att se grönsaker som mer eller mindre 'onyttiga'. Men vet inte heller hur mycket jag ska stoppa i mig.
Är ju sjuk nu som sagt och har ingen större lust att äta en riktigt fet måltid. Grönsaker lockar desto mer…

Det finns inga näringsämnen som man måste få genom grönsaker, men det kräver att man äter ordentligt med inälvsmat, särskilt lever, för folsyra och C-vitamin hittar man inte i muskelkött eller mejerier. Man måste komma ihåg att ur ett historiskt perspektiv har grönsaker varit väldigt säsongsbetonade, import och växthusodling är nya fenomen. Så nej, egentligen behöver vi inte grönsaker, men de är ett bra komplement för vissa vitamineraler då inte många av oss äter så mycket inälvsmat.

Att immunförsvaret skulle behöva kolhydrater måste ju vara bullshit! Sen jag la om till LCHF-kost för 1½ år sen har jag knappt varit sjuk alls, jämfört med förkylningar 3-4 ggr/år tidigare.
Så du kan ju hänvisa till många LCHF-are som blivit friskare än nånsin!

Är artikeln skriven på rump-vänligt papper så har du ett användningsområde för den 
Visst kan man äta grönsaker. Det är säkert nyttigt. Men något "frossande" är inte nödvändigt. Ät lagom. Och välj de mest näringsrika i första hand.
Frukt bör man betrakta som godis.

Det skall vara balans mellan antioxidanter och fria radikaler.. varför tror du att vi har mekanismer som tillverkar fria radiakeler.. de som kroppen tillverkar själv är en del av ditt imunförsvar.. de skall ta död på främmande organismer i din kropp.. och även infekterad celler!
Så vid infektionssjukdommar är det kontraproduktiv att inta antioxidanter!!
Som sagt kroppens främsta bränsle är fett.. det är bara vissa delar av hjärnan och röda blodkroppar samt delar av njuren som specefikt behöver glukos.. detta gör kroppen själv ungefär 200 gram om dan i en process kallad för Glukoneogenes!
"Glukoneogenes är en energikrävande process där glukos bildas från andra enklare föreningar som cellen inte kan bryta ner. Exempel på föreningar som genomgår glukoneogenes är laktat, glycerol och alanin. Glukoneogenes sker huvudsakligen i levern under fasta. Främst hjärnan och röda blodkroppar (erytrocyter) är beroende av kontinuerlig tillförsel av glukos eftersom det är deras enda energikälla (hjärnan kan även förbränna ketonkroppar).
Glukoneogenesen är en process som motsvarar en bakvänd glykolys. Startmolekylerna kan vara vilken intermediär som helst i citronsyracykeln eller glykolysen, samt glycerol, laktat och aminosyror."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Glukoneogenes
Sen så kan man alltid titta på vad den vanligaste antioxidanten i blodet som kroppen gör själv!?
"Urinsyra är, liksom askorbinsyra, starkt reducerande (elektrondonator) och därmed också en antioxidant. I människor kommer cirka hälften av den antioxiderande kapaciteten i blodplasmat från urinsyra[1]. Som antioxidant hjälper urinsyra till att skydda kroppen från de skadliga verkningarna hos s.k. reaktiva syreföreningar."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Urinsyra
Urinsyra är en nedbrytningsprodukt utav aminosyror, (protein)!
Det är som sagt inget fel på grönsaker.. de är som regel kolhydratsnåla och innehåller en del vitaminer som vi har svårare att få från animaliska källor.. främst C-vitamin och Folsyra!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.