Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 6023 ggr
lollbollen
0

En viktig fundering!

hej.

Jag satt här om dan och tänkte på de hälsorekommenderationer vi får i dagsläget… lågfetthögkolhydrat kost… och samtidigt ramarna för "normalviktighet" som BMI och fettprocent i kroppen.

Dessa ramar, stämmer de även för oss LCHF:are eller är de anpassade för kolhydratätaren?

Om vi på LCHF blir av med överflödiga fettdepåer borde inte våran gräns för ex. normalviktig i fettprocent, gå ner till närmre underviktig enligt dagens ramar?

Jag vet inte riktigt hur det är med BMI men mindre fett=mindre vikt… men man får ju mer muskler också..

BMI är nog bra som riktmärke om man är väldigt stor, men låt mig ta ett exempel där det tryter lite : en hockyspelare är ju bra tränad, inte tjock och ser inte ohälsosam ut….men många hockyspelare är enligt BMI mer än överviktiga, ibland gräns till "fetma" fast deras fettprocent är väldigt låg.

Är dagens "ramar" bara anpassade för kolhydratätaren?

Borde vi inte som naturligt normalviktiga vara underviktiga enligt dessa ramar?

Reflektera gärna över detta!

Magica1970
0

Det har vi reflekterat över i många trådar :) BMI-skalan kan du med fördel förpassa till det runda arkivet.

Är dagens "ramar" bara anpassade för kolhydratätaren?

Ja, så är det. Jämför gärna med BVC:s viktkurvor för (späd)barn. De baseras på att barnet får mjölkersättning.

lollbollen
0

Om en kolhydratätare (med mer fett i fettdepåerna) är normalviktig enl. BMI så borde kanse en LCHF:are med samma andel/procent muskler  som kolhydratätaren vara underviktig….fast det i själva verket ät LCHF:aren som har bäst hälsa.

Om detta stämmer så borde det inte vara så farligt att gå utanför dessa ramar lite ?

Vad ska vi gå efter?

Det kanske är bäst att känna efter själv vilken vikt kroppen vill ha, det kanske inte är så farligt att gå under strecket bara man äter naturligt och håller hälsan i schack….

Vad säger ni?

Kom gärna med andra hypoteser!

lollbollen
0

De där med spädbarnen är lite sjukt, de måste väl skilja mellan bröstmjölk och mjölkersättning?

Magica1970
0

Muskler väger mer än fett och huvudsyfter är, precis som du skriver, att må bra och ha hälsan. Däremot så kanske du hänger upp dig lite för mycket på själva vikten och BMI-skalan.

Hur ser det ut för dig? Är du nöjd med din vikt som den är nu (vad den nu kan vara)?

Mooniq
0

Jag har aldrig förstått vitsen med BMI. Jag är 43 år gammal/ ung och när jag gick i skolan så följde vi en annan skala ( tror jag..)

Man mätte din längd i cm ex. jag e178 cm lång , sen drog man bort 100 - 110 och där emellan bör din normalvikt ligga.. Jag väger idag 78kg. Själv önskar jag mig ner 10 kg till men min kropp har bestämt sig att stå still här..även måttbandsmässigt….

Även måttbandet är en bättre måttstock än BMI tycker jag. Bestäm 6-7 punkter på kroppen som du mäter 1 eller 2 gånger / månad och se att du krymper…

Monica

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Magica1970
0

#3 Vad de på BVC är ute efter är en kurva som går i jämn takt uppåt. Det kan du i princip bara få med mjölkersättning eftersom du som förälder hela tiden har koll på hur mycket barnet får i sig och sammansättningen är hela tiden densamma. Naturen låter barnet växa och gå upp i vikt lite hur som helst. Den lägger krutet där det behövs. Skulle inte förvåna mig om det är Nestlé som levererade kurvorna till BVC.

Viktkurvan hör den moderna tiden till för att vi har blivit alldeles för intelligenta för att kunna lyssna till våra naturliga behov. Allt ska förpassas in i ramar.

Zepp
0

BMI är en utmärkt metod att studera vikten på hela befolkningsgrupper i statistiska samanhang och har inget med individuella vikter och hälsa att göra!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

lollbollen
0

Själv tycker jag BMI är undermåligt… bättre med måttband och sånt i så fall.

Men jag läser på många trådar där folk rättar sig efter dessa "ramar"

I min frågeställning #0 ville jag väcka uppmärksamhet hos folk och få dem att fundera. en Tankeställare helt enkelt :)

Sen ville jag kanske ha kritik om det var helt åt skogen också :)

kolhydrater i fokus ÄGER!

lollbollen
0

Väldigt bra sagt :)

lollbollen
0

Jag är väldigt normalviktig enligt BMI

169 cm och 60 kg till en ålder på 19 år.

Men haken är att jag inte mår lika bra av som när jag vägde 55 kg. Då åt jag också LCHF utan att gå upp i vikt, så det var inget som kroppen inte godkände… höll faktiskt på att pendla lite neråt men blev skrämd av det dumma BMI:t, nu vet jag bättre :)

Vikten är inte det viktigaste men det är det tillstånd som jag då var i och vikten är det ända som jag kom ihåg…

Jag har börjat med LCHF igen sedan en och en halv månad… Anledningen till att jag slutade förra gånen var att jag blev sjuk och var tvungen att göra som läkaren sa, och det var inte LCHF som han sa! Utan: laxeringsmedel X5 och dagens kostrekommenderationer!

Så gick jag i dryga sex månader o ch sedan så togs medeln bort i tron på att allt skulle bli okej. trodde han det själv eller att en för kroppen ersatt funktion skall fungera som vanligt sen!

Arg och ännu sjukare blev jag, sterss i skolan, håglöshet… i somras tog jag tag i mitt liv och började för ett tag sen igen på LCHF.

Bästa valet någonsin och jag och min otrygga kropp är väntansfulla :)

Men tålamod… det här kommer att ta tid eller?

PS. jag hade en himla snygg kropp då också Tungan ute

Mooniq
0

lollbollen

Jäkla trist att läsa din historia på sätt o vis, men jättelyft att du vågar gå tvärt emot läkaren och "ta tag" i dig själv med LCHF igen.

Bättre att må bra mentalt än att vara trådsmal, tycker jag..

Jag hoppas att du ska må bättre framöver, och tid har du massor av - eller hur - du e ju bara i början av startfältet "livet" Glad

Monica

lollbollen
0

Japp, det hoppas jag i alla fall :) tack så mycket :)

Och när jag vet att kroppen "godkänner" den låga vikten så kan jag kämpa mej till topp utan att skada min kropp :)

Jag har alltid varit lite utseendefixerad. . .fast det kanske är fler än jag som är det?

Är det fel om man vill vara slankare (mindre hull och skit i vikten) så länge man mår bra och har hälsan i behåll?

Mooniq
0

Lollbollen

Ja. om jag ser till mig själv så har jag ALDRIG varig nöjd med mig själv..Men nu har jag tagit fram andra fördelar med  mig själv + att mina vänner har poängterat saker hos mig som jag inte själv har tänkt på tidigare..

Mina vänner säger att mitt humör är helt underbart numera - alltid glad!

Jag har haft massa problem med mage/tarm som jag har försökt att dölja för alla.. + att jag har haft svåra sömnstörningar i väldigt många år..för att inte tala om vinterdepressionerna.. brrrrRynkar på näsan

Nu så tycker jag om mig själv därför att jag mår så himla bra mentalt. Jag tycker att min kropp är okej när jag ser mig i spegeln fastän det finns lite för mycket på den.Glad

Så jag tycker att du ska skita i vågen - kasta ut den - och känn efter hur du mår… Om du vill ha en snygg kropp så börja träna eller simma.. Då kan det inte bli fel… eller hur?

Monica

chilisalsa
0

BMI som enda fakta att gå på om man ska titta på en individ är otillräckligt. BMI plus visuell bedömning eller beskrivning är dock  bra. Har man t.ex ett BMI på över 30 och inte säger sig vara muskulös så är det lixom inget snack.

Vill man dock ha ett objektivt mått på individnivå som alltid funkar så är det kroppsfettprocent som gäller. Iaf om man har riktigt bra grejer och alltid gör rätt, så får man en bra uppskattning om sitt tillstånd, och kanske framför allt hur man förändras över tid.

http://traningslara.se/blogg/kroppsfett-hur-mater-man-det/

http://traningslara.se/blogg/hur-vatskeintag-paverkar-bioimpedansmatningar-ny-studie/

Medarbeterare på Kost

lollbollen
0

Ska kasta den :)

Mår du bättre nu då mend LCHF?

Om kroppen och jag mår bra av att bli slankare (bli av med fett) så är väl det okej? kroppen tillåter väl inget annat än det som är okej på den här kosten och levnadssättet? Det är väl det bästa sättet att bli av med fettet att "fråga" kroppen? och sen få r man vara nöjd med det svar man får :) 

Jag tränar lite nu . . . powerwalkar och typ interva/distanstränar. . . ska börja simma när det blir mörkare ute. . . simmma + mat + bastu + spa jag och mamma kan det bli mysigare i höstrusket. En kväll i veckan att skämma bort oss på :)

Har ni läst "istället pför diping" av Frank Nilsson?

Den är jättebra och inte bara för den som satsar på högre nivåer utan också för dem som vill bygga en hälsosam kropp med mat och motion/ träning. . . det bästa av allt är att den är anpassad för LCHF:are :) köp och läs!

lollbollen
0

puff

Tankeställare!

Jennix
0

Jag tror att både BMI och synen vi idag har på smalhet är orimliga och osunda.

Visst, det finns de som är smala av sig själva, naturligt och fortfarande mår bra - men det finns en syn som genomsyrar hela samhället, i västvärlden iallafall, att vi SKA vara smala för smalhet är friskt.

De flesta, dock inte alla, kvinnor är av naturen runda med kurviga former. Det gäller här att skilja på vad som är naturligt för en själv och på det ideal man påvtingas i media och Hollywood-kulturen.

De flesta tror att de ska vara magra och smala, och tillbringar större delen av livet med att tvinga sina kroppar att bli sådana.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Mooniq
0

Lollbollan

Jag mår bättre än vad jag nånsin har gjort…Skrattande

I hela mitt liv har jag trott att jag va frisk o mådde bra men nu är det ännu bättre….

Kroppen har ett normal-läge där den stannar. Det kan hända att man går upp / ner när man börjar denna kosten men sen blir det ett normal-läge…

Monica

Mooniq
0

Jennix

Man borde bojkotta Hollywood TOTALT.. det är ett hemskt kvinnoideal de försöker prånga på oss. Och tyvärr så går vi på även den myten.. suck… Jag såg nån löpsedel för nån vecka sen.. Kvinnor som älskar sina magar… vilken tur då.. att man får vara lite halvrunt …Skrattande

fast jag har väl blitt så gammal att jag helt enkelt inte bryr mig längre

Monica

HerrKaos
0

Johan Oldenmark

Denna killes BMI pekar på att han är fet…eller?

BMI är ett missvisande sätt att mäta fetma på!

lollbollen
0

Spola BMI - Lyssna på kroppen

Vettig eller?

chilisalsa
0

BMI är möjligen berättigat för att visa på undervikt.

Medarbeterare på Kost

Minorca
0

Jag tycker att man kan ha BMI -skalan till grov vägledning när det gäller vikten om man inte är riktigt vältränad och grov benstomme.

För mej personligen stämmer den mycket bra. Innan jag började med LCHF låg jag på över 30, jag var rejält kraftig om jag kollar på foton från den tiden, jag upplevde mej inte  kraftig utom när jag handlade kläder. Nu ligger jag på BMI på 27 och visst är jag övervikig., tyvärr består inte bilringen kring höfter och mage av muskler utan den är en mjukstötdämpare.

För mej är det viktigare att jag med LCHF kan ät gott och må bra, än att ha ett BMI under 25.

sofiecoe
0

Personligen så vet jag att BMI inte är ett speciellt bra redskap att se om man är överviktig eller inte.

När jag var som smalast hade jag ett BMI på 23 och vägde då 60kg och såg ut som ett benrangel. Jag kan tillägga att jag är ganska så kort 160cm men har väldigt breda axlar och var ganska muskulös, så för att inte må skräp eller se ut som något man ser på nyheterna så behöver jag komma upp i minst 26-27 i BMI.

Mitt tips är, skit i BMI och sådant, det är bäst att använda hjärnan och ögonen för att bestämma vad som är rätt för en.

lollbollen
0

Jag håller med jag har tex 21 i BMI men 33% fett i kroppen. . .

Jag bör få lägre fett% av LCHF eftersom man blir av med överflödigt fett eller?

För en LCHF:are borde det väl även vara okej att ligga under de rekommenderade värdena när det gäller fett%

rekommenderationerna är till för kolhydratätare och de går runt med överflödigt fett och därför blir väl det vid LCHF en lägre %?

LindaLee
0

BMI?

Det förpassades till runda arkivet för säkert 20 år sedan för min del! Samma ålder som Mooniq (43) och längd minus 100-110 passar utmärkt för de flesta.

Mitt BMI ligger på gränsen till övervikt, går jag ner mer så benranglar jag fram. Trams! I min värld i alla fall.

Storlekar på kläder har jag också gett upp, kan bära allt från 38 till 46 beroende på vilket märke som tillverkat och var det är tillverkat. Asien där mycket sys har fortfarande (!) inte anpassat till våra kroppshyddor.

Mår du bra så ser du bra ut!

Glad

Magica1970
0

Jepp, hitta vikten där du mår bäst. Jag gick upp några kg när jag började med lchf (troligtvis för att naturen tyckte det). Jag höll inte med. Började styrketräna för 6 månader sedan och har gått ner. Ligger ca 2 kg över min kolhydratvikt, men har fortfarande samma mått som då.

Zepp
0

Även fettandelen på kroppen är individuell.. jag tror att en spegel och ett sunt kroppsideal är bästa bedömningskriteriet!

Gener spelar roll och man kan kika på sina nära släktingar för att bedömma vad som verkar normalt och sunt med en viss genuppsättning.. dumt däremot att titta i tidningar på fotomodeller och lägga ribban på deras nivå!

lollbollen
0

Jag mådde bättre (inte bara mentalt) på en lägre vikt, om det nu var vikten eller andra förutsättningar som ökade mitt välmående. min kropp har accepteerat en vikt av 55kg innan på LCHF och det är då jag sist kunde minnas att jag mådde som bäst. . .

Ska jag skita i att alla säger att det är för lite?
Meningen är väl att man ska må bra, och det är inte ens säker att jag kommer att gå ner i vikt, det för synes skull roligaste för mig är om jag går ner i fett%… har 33%… men man vill ju må bra och trivas. Det gör jag inte riktigt än men det är på bättringsvägar och på vågen går jag inte upp heller kanske något ner men det går sakta, och säkert i samma takt som jag mår bättre och bättre…. så kroppen reglerar väl vad som behövs för att må bra va?  

Tungan ute

chilisalsa
0

Speciellt för personer som jo-jobantat mycket kan det vara missvisande om man har mindre muskler än normalt för sin vikt. Man kan se normalviktig ut i spegeln, men ha en fettprocent som tyder på lite övervikt (i förhållande till muskler)… Man är i det fallet lättare än man borde vara, och skulle må bra av att gå upp i vikt utan att spegelbilden tyder på någon större skillnad… Man kommer dock att se betydligt mer vältrimmad ut Flört

Medarbeterare på Kost

lollbollen
0

På gymmet där jag går sa instruktören som gjorde mätningenatt jag hade  lite över snittet i muskelmassa . . . och det är väl bra eller?

Musklerna kommer från 10 års fotbollsträning andar jag, har nämligen lätt att få muskler men om de är lika starka som deras okning i volym efter träning är jag knappast säker på.
Jag sväller och blir nämnvärt inte starkare.

det bästa är väl att bibehålla min muskelmassa samtidigt som fettet minskar för då blir andelen muskler i kroppen högre ?

Jag jojo-bantade när jag gick i skolan, eller mer att jag skulle äta mindre godis och mer grönsaker och frukt och fibrer. . . så åt jag även under min period på laxeringsmedel pga läkarens rekommenderationer.

LCHF är så logiskt korrekt och jag som har biologi/kemi som favoritänme tycker att det är en revolutionerande livsstil även fast vi levt i den den mesta delen av människans tid på jorden… mycket intressant :)

Tungan ute

chilisalsa
0

Klart det är bra ! Flört

En person som går ner mycket i vikt kommer alltid att förlora muskelmassa. Man kan minimera den minskningen med framförallt styrketräning och adekvat mängd protein. Men även en person som går ner bara 5-6 kilo kommer att förlora muskelmassa… kanske 5-6 hg trots träning och protein. Men andelen muskler i förhållande till fett blir ju högre i ett sådant fall.

Medarbeterare på Kost

Jennix
0

Jag har dessutom märkt många som eftersöker den kropp de hade då de var 18-25.

Det är inte realistiskt att tro eller sträva efter att vi har vår ungdoms kroppar och utseende för resten av livet.

Vare sig vi är män eller kvinnor så kommer kroppen att åldras och förutsättningarna förändras. Tyngdlagen och rynkor… Flört

Att sätta orealistiska och för höga mål leder bara till besvikelse och deppighet.  Bättre då att acceptera att man är som man är i NUET men att man kan försöka att må lite bättre. Sätta låga mål och se till att man når dem, det leder till positiva tankar och lycka. Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

lollbollen
0

Som tur är så är jag bara 19 och jag är inte arg på tyngdlagen än i alla fall :P

Om man går ned långsamt ( 0,5 -1 kg/månad eller mindre) och slutar träna innan man kommer in i den katabola fasen (efter typ 40 min) så borde man väl mista minsta möjliga muskelmassa? Nåt mer tips?

chilisalsa
0

45 minuter är en bra gräns som du säger. Själv bryter jag vid 60 min även om jag inte gjort det jag ska. Långsam viktminskning ökar såklart förutsättningen att behålla muskelmassa.

Det andra man bör tänka på är att se till att man har en positiv proteinbalans. Mat + kanske ett litet tillskott av de proteiner vi inte själv kan tillverka (syntetisera) kan vara ett sätt. Essential Amino Acids (EAA) kallas dom om man vill köpa det. Behövs väldigt lite egentligen, typ 6-12 gram eller så direkt före träning. (800g kostar nånstans 250kr men räcker å andra sidan 1/2 år eller mer beroende på hur ofta man tränar.

Medarbeterare på Kost

lollbollen
0

Har du läst "istället för doping" det är en jättebra bok om påde träning och kost särskillt om man är intresserad i en fördjupning av människokroppens funktioner :)

Jag äter nåt som heter L-glutamin, det är en aminosyra som kan omvandlas till vilken annan aminosyra som helst och är livsnödvändig. jah fick den eller fick snarare köpa den pga blev "diagnosisterad" med fibrinnätsförsvagning=svårt att ta upp näring i tunntarmen, hormonsystemet saknar transportproteiner. detta skedde genom blodanalys och jag hade massa andra skavanke också ex:

fria radikalers frätning på cellmembranen - vitamintabletter

blodtox = avgiftnigen fungerar ej tillfredsställande - hepamax

centrumkrackelering = njuranas reningsförmåga nedsatt eller återför inte närsalter till blodet korrekt - uvimax

lindrig autoimunitet = kroppen angripersin egen vävnad - inget tillskott

B12 brist= oförmåga att ta upp B12 - B12tabletter

Allt som allt blir det

frukost : 6 tabl.att svälja, 1 tsk L-glutamin och 1 sugtabl.

middag: 3 tabl. att svälja

kväll: 6 tabl.att svälja, 1 tsk L-glutamin och 1 sugtabl.

Visst låter det mycket! Är det nån annan som gjort blodanalys?

Det är jobbigt att äta alla tabl. men det är naturläkemedel och blir nog inte farligt för kroppen…

åsikter?

Zepp
0

Blodanalys gjord av vem.. den som sålde naturläkemedlen??

Naturläkemedel har visst biverkningar.. såvida de inte är verkningslösa!

Allt som har en medecinskt verkan i kroppen har oxå biverkningar!

lollbollen
0

okej, hon som jag gjorde det hos var osteopat och två andra saker hade pluggat i 19 år typ

Det var hon som sålde läkemedeln, jag tror att hon också äter LCHF så det är väl nåt man inte kan ändra med kosten för då borde hon rekommenderat det till mig eller? eller så ville hon tjäna pengar bara… jag ska i alla fall ät upp dem, smålänning som jag är så har jag ju betalat för dem och det var inte så billigt.

läkarna kunde inte hjälpa mig de sa att jag var frisk och jag mådde skit så jag gick till henne, ett sista hopp. hon är homoeopat också men gjorde aldrig någon undersökning….

är jag dum eller vad ska jag göra?

Tungan ute

chilisalsa
0

Undrar som Zepp ?!?

För friska personer behövs inte glutamin förutsatt att man äter rikligt med mat som innehåller det. Kroppen kan dock tillverka glutamin av andra aminosyror så det är inte essentiellt att äta just glutamin. Glutamin är förvisso en av de viktigaste för musklerna. Mer än 50% av fria aminosyror i en muskel utgörs av glutamin. Är precis som du säger väldigt viktig för tarmfunktionen där brist kan ge näringsbrist och avmagring.

Som tillskott om man är frisk är det dock inte belagt att det gör skillnad annat än vid hård träning om man inte är riktigt kurant, eller egentligen extrem stress för kroppen.

Har inte läst Franks bok än, men väl många andra som handlar om samma saker, såsom Natural Hormonal Enhancement av Rob Faigin.
http://www.hormonalfitness.com/hormonal-fitness.htm

Kap 21 av NHE finns fritt att läsa: 
http://www.hormonalfitness.com/pdfs/NHE-Chapter-21.pdf

Medarbeterare på Kost

lollbollen
0

Känner mig lite lurad men jag åt ju inte LCHF då jag gjorde analysen och jag är absolut inte avmagrad men jag hade näringsbrist då fria radikaler fräter på mina cellmembran?

kan sådana här åkommor göra att kroppenkänner sig otrygg och inte Kill släppa på överflödet än?

Men jag borde väl äta det som är kvar i burkarna? det är inte så lätt att känna om njurarna fungerar eller inte :/

Hon har ju lågn utbildning och erfarenhet, jag kanske ska konfrontera henne?

Vad säger ni??

Tungan ute

lollbollen
0

Tack för länken förresten  Glad

Zepp
0

Mnja.. hon kan ha rekomenderat det i all välmening.. ingen har sagt något annat.. det borde vara lätt o kolla om det har någon verkan.. ät tills det är slut och sen när du slutar kanske du märker om det gör någon skillnad!

Jag reagerade mest på din långa symptomlista.. hade jag de symptomen så skulle jag istället konfrontera en riktig läkare och höra huruvida denne har några synpunkter, eller om denne kan falsifiera påståendena om din ohälsa!

Jamenar.. hur har man faställt de diagnoserna.. finns det några labbrapporter att sticka under näsan på doctorn?

Det var väl inte levandeblodanalys?

http://en.wikipedia.org/wiki/Live_blood_analysis

lollbollen
0

Det kan tyvärr ha varit så. . . hon stak hål på mitt finger och kollade sedan i ett microskåp, jag fick själv se och det såg inte normalt ut…

Blodkroppar är oftast runda och ligger i en jämn vätska, i mitt blod fans svarta små "spindlar" och blodplättarna låg inte intill varandra, utan det bildades sprickor mellan dem, påminde lite om en pannkaka faktiskt….

Hur ska jag göra, ska jag gå till sjukhuset och säga att jag tror att jag har dessa åkommor, de kommer bara att skicka hem mig och tycka att jag är dum eller?

Men det var ju pga att de inte kunde göra nåt åt att jag mådde dåligt alla gånger jag varit dåär med samma symptom så har de tkollat mina blodvärden och sagt att jag var frisk.

sist fick jag ordinationen :laxeringsmedel X5 och att jag skulle äta LFHC altså inte LCHF. jag mådde dåligt och efter 6mån skulle jag sluta och doktorn sa att allt skulle fungera normalt,

Jag blev sämre än innan, bleb bättre med pillerna och nu ser jag fram emot att slippa dem med LCHF. . .

Kronglig historia. . . vad jag har misshandlat min kropp plus att jag i 4:an fick matfobi och gick från mullig till spinkis med påföljd av att försöka äta hälsosamt  under hela min senare skoltid dock ingen svält,kanske en halv gång men det var inte värdt det,. vad jag har misshandlat min kropp och jag är bara 19 år än så länge!

Kommer min kropp att återhämta sig?

Tungan ute

lollbollen
0

Oops, flöt iväg lite hehe det gick utav bara farten :P

chilisalsa
0

Vitaminer, B12 och glutamin kan du såklart fortsätta att äta, det är inga konstigheter med det. Uvimax och Hepamax verkar vara maskros resp. maskrosrot… vad det har för effekt har jag ingen aning om.

Om du äter riktig mat har kroppen en väldigt bra förmåga att läka sig alldeles på egen hand så det behöver du nog inte oroa dig för ! Flört

Träna och ät bra bara så kommer du att få den vikt som är optimal för just dig.

Medarbeterare på Kost

lollbollen
0

Jag läste så mycket jag kunde av kapittel 21, finns boken översatt till svenska? det var svårt för mig att förstå. . . jag kan det där med hormonerna rätt bra , men jag fattade alldrig hur mn enligt honom skulle styrketräna (hårt och typ inte längre än 40 min men vad mer, reps återstälningspauser och sånt?) som jag fattade det var återhämtnigstiden upp till 48 timmar men han skrev själv att man kunde utöva hård intervallträning dagen efter ett styrketräningspass.

Jag vill ha maximal fettförbränning av min träning, hur ofta ska jag träna och vad, helst som han sa styrketräning, men utan att gå upp i volym. . . vilka övningar är bra, typ kombinationsövningar? vilka intervller är bäst för max utbyte?

Boken verkade väldigt bra men var för komplicerad i språket :( jag är sjukt intresserad av sånt här men det engelska språket är ett hinder:( och google translate är inte så bra hehe;)

Kan du inte hjälpa mig med tips, du som läst boken?

Tack än en gång för länken :)

Tungan ute

lollbollen
0

Vilken bok av hans böcker rekommenderar du mig, jag kvinna 19 år somm vill bli med "toned" utan biffiga muskler :)

Tungan ute

Zepp
0

Jag tror att alla blodprover sedda genom ett microskop ser onormala ut för en lekman.. hur ser det ut när det e normalt???

lollbollen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet inte men det såg inte ut som när man fick kolla på sitt eget blod i skolan… jag kan se om jag hittar nån bild eller något…

Tungan ute

lollbollen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här såg mitt prov ut fast med svarta prickar typ, men jag vet inte är man desperat så är man…