Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 4389 ggr
puniesia
0

Bedöm min matplan!=)

Hej!

Är helt ny på forumet, och helt ny LCHF-are! Galen diet i mångas ögon=)

26 år gammal, kille. Mäter ca 183 cm, väger 84 kg.

Har sportat största delen av mitt liv; tänkte nu emellertid nu börja ägna mig åt ordentlig, kvalitativ styrketräning. Vill bli av med en del fett som jag tyvärr har kring magen och i trakterna däromkring.

Vad sägs om ett dagligt intag av detta;

240gram Äggröra u mjöl (fin äggröra)
100gram Tonfisk
90gram Majonnäs 80% fett
100gram Olivolja
150gram Camembert vitmögelost 23% fett
240gram Ägg kokt
250gram Oxrulad nöt stekt, eller kycklingfilé.

En del isbergsallad
2 tomater och lite andra grönsaker fattiga på kolhydrater.
1 dl yoghurt med nyttig bakteriekultur.

Prata på!=)

Pasi
0

Kan säkert gå bra!Glad
Personligen skulle jag ju ersätta de lättoxiderade oljorna med mer stabilt fett (äter inte majonäs mer än nån gång i veckan).
Sen skulle ju lite lever sitta fint, innehåller en mängd essentiella näringsämnen + ganska mycket kolesterol (som även ägg gör), som kan ge extra resultat vid styrketräning.

puniesia
0

Tack för svaret och tipsen!

Har en fråga emellertid. Som Du ser inmundigar jag relativt lite animaliskt fett. Hur ska man ställa sig till det?

:=)

mikaelj
0

Hur får du i dig olivoljan? Dricker rent? Vore det inte godare med en sås gjord på smör eller creme fraiche?

(olivolja är förvisso den minst dåliga växtoljan, men den innehåller ändå en del omega-6…)

lollbollen
0

Satsa på animaliskt fett eller kokosfett, och läs boken "istället för doping" så att du inte tränar upp muskelmassan utan att få med dig styrkan.

Om du blir starkare och får större och tyngre muskler ökar inte styrkani förhållande till din vikt

Men om du tränar smart så får du starka muskler utan att gå upp mycket i vikt

Läs boken, den är väldigt bra och inspirierande. handlar mycket om kost också och även det viktigaste: enzymerna som styr vår kropp!

Boken är en billig investering för maximal hälsa och prestation!

Tungan ute

puniesia
0

Tack för svaren.

Mikaelj,

Olivoljan blandar jag faktiskt ofta med någon sås. Händer också att jag adderar en del till tonfisk/ägg-röran.

Hur illa är det egentligen med omega-6? Ska de verklingen undvikas i ljuset av att de av "gemene man" anses som så nyttiga?

Ja, jag ska nog investera in någon kvalitetsbok, som du säger lollbollen. Kravet är att den baseras på vetenskap!=)

mikaelj
0

De fleromättade fetterna omega-3 och omega-6 anses inte vara varken onyttiga eller nyttiga. De är essentiella, livsviktiga. Kroppen kan inte själv syntetisera dem.

Däremot skall man inte få i sig för mycket omega-6, vilket man lätt får med typisk västerländsk kost, särskilt med vegetabiliska oljor som just är rika på omega-6.

lollbollen
0

Det kan du ge dej på att den är! är typ 15-30 fotnoter på varje kapittel, om du går in på jag tror det är här

http://www.lchfrecept.com/Links.aspx?c=2012

så kan du provläsa ett kapittel.

faktan i boken innerhåller en del kemi och Biolog på ungefär gymnasienivå, men det är ingen fara att hänga med :)

Han går igenom mycket om kosten med bra och dåliga fetter, proteiner osv. man kan inte hitta så bra info på internet om man inte läser alla hans källor typ, jag trodde jag visste jättemycket om LCHF men det var förvånadsvärdt mycket mer jag lärde mig i och med denna bok :)

Man skrattar nästan åt hur enkelt det egentligen är och att man varit så dum att tro att nåt annat än LCHF skulle vara optimalt.

omega-6 och omega-3 har motsatt effekt. omega-3 stärker immunförsvaret bl.a och omega-6 gör det svagare kan man säga

och med dagens idealkost får vi i oss mer än 20 ggr omega-6 som omega-3 och man ska ha lika delar av båda för de använder samma enzym till transporten. Lika för att den ena inte ska konkurrera ut den andre typ…

Tro mig boken är bra, jag ska nog läsa den en gång till imon för att den är så bra :) Jag läste ut den på en dag och jag har stora lässvårigheter näst intill dystelexi, men det är något med faktaböcker och doktorsavhndlingar som gör att jag kan läsa hur mycket som helst nästan….intresse kanske…

lycka till med bokköpet:)

Tungan ute

puniesia
0

Tack=)

Har en fråga till. Skrev tidigare att jag har lite oönskat fett kring magtrakterna, är för övrigt relativt tränad. Fettar har kommit under det senaste 2 åren - sedan jag rätt drastiskt minskade på min sportande.

Så, om jag nu får i mig för mycket energi i form av fett och olja (inga kolhydrater över huvud taget i princip), låt säga runt 3200 KCAL per dag, hur blir det med fettet (kring magtrakten)? Kommer det att försvinna?

Frågan kan formuleras om; försvinner det fettet som är ett överskott trots att man äter för mycket fett?

=)

Mvh

mikaelj
0

Det beror på vad du menar med för mycket.

Om du äter så mycket fett i maten att kroppen inte behöver använda sina energireserver kommer de följaktligen inte påverkas.

puniesia
0

Okej, men jag kommer inte att lägga på mig mer fet`?

mikaelj
0

Många säger att de inte lyckas lägga på sig fett genom att överäta fett, om de håller kolhydrater nära noll och inte alltför högt med protein.

Du får prova själv.

puniesia
0

Tack för svaren.

Jag förstår det som att det i alla fall blir svårare att samla på fett försåvitt kolhydraterna fulllödigt elimineras ur menyn.

Vet du hur mekaniserma bakom ser ut? Hur fungerar egentligen de kolhydrater som man inmundigar i kroppen?