Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 3779 ggr
vinteralvan
0

Vinteralvan går bara upp i vikt

Jag har ätit LCHF sedan i mars och tycker att jag har haft bra tålamod, men det börjar ta slut. Jag har gått upp 5 kg, mätt mig också och gått upp i cm både runt midja och höfter. Väldigt jobbigt. Jag har haft mycket jojo-bantningar tidigare men efter 6 mån så borde väl kroppen ha blivit trygg. Lite fuskande har det blivit med lite vin eller choklad men inte såna mängder så att det borde bli så här. Gråter

Har dessutom haft ont i huvudet sedan i april, först bara 2-3 ggr/vecka men senaste månaden 5-6 ggr/v. Varit hos läkare naturligtvis men hon hittade inget fel trots massor med prover.

Har någon nåt bra råd?

Mojjan73
0

Några frågor: hur lång är du, har du mkt övervikt??

vinteralvan
0

Jag är 161 cm och väger 69 kg, alltså inte mycket överviktig men vill gå ner till 60 kg.

Jag provade att fakira under 10 dagar i somras men inte heller då gick jag ner något.

Äter en del mjölkprodukter som ost, grädde och CF men inte så mycket att kolhydratnivån är över 20.

Skaldeman
0

Ett problem med hormonellt styrd viktminskning är att den inte är särskilt förlåtande mot fusk. Stänger man fettförbränningen med kolhydrater och fortsätter att ladda in fett så går man inte ner i vikt, en och annan kan faktiskt gå upp.

Jag är en sådan person. Några nävar björnbär om dagen och jag går klockrent upp i vikt. Och allt sätter sig på magen. Detta testades nogsamt under min senaste semester, då det var svart av björnbär i markerna. Nu har jag låtit bli dessa smakrika bär i sju veckor och på en i övrigt oförändrad kost tappat sex, sju kilo. Det är en rejäl utväxling! Det är också ett anekdotiskt exempel på att nyss införskaffade kilon är enklast att göra sig av med.

Sten Sture

Mojjan73
0

Du låter ungefär som jag… jag började som normalviktig för att stötta maken som behövde gå ner.. jag blev av med vattenvikt men gick sedan upp saaaakta i vikt och landade på en viktökning från startviken med strax över 5 kg. Provade UFO & Fakir men det gick inte alls bra för mig.. vikten ökade.

Läste runt lite på Annika Dalhqvist blogg, läste SSS bok: "Ät dig ner i vikt" och lärde mig mer. Hittade metoden 90/60/20 och då äntligen lossnade det för mig. Det är en metod för en stillasittande liten tjej.. ja som jag som är 160 lång. Metoden är alltså att äta 90 g fett/60 g protein och max 20 g kollisar per dag. Jag började ta en promenad innan frukost och vips så hjälpte det. Har nu nått min drömvikt och mår bättre än någonsin.

Med detta vill jag säga att man behöver kanske se över sina alternativ.. allt funkar naturligtvis inte för alla. För mig funkade det inte att äta när jag var hungrig tills jag var ohungrig utan jag var tvungen att dra ner på kalorierna.

vinteralvan
0

Jag får väl börja regga i minmat igen och se hur jag ligger till, det är bara så jobbigt att väga allt.  Mojjan73, hur långa promenader tar du på mornarna?

Jag har lite svårt att hinna då jag ska lämna en tjej i skolan och sen åka tunnelbara och lämna nästa tjej på dagis och sedan rusa till bussen till jobbet. Har ansökt om dagis närmare hemmet så det inte blir lika stressigt, då kanske jag hinner med promenad till bussen istället för tunnelbana.

Skaldeman
0

Där kom en pusselbit till. Du har en måttlig övervikt, med mina mått mätt. Men visst finns det ett antal kilon att ta. Först några enkla och sen några svåra. Pröva en månad utan vin och choklad och se vad som händer…

/SSS

chilisalsa
0

Strunta i morgonpromenad om det är ett stressmoment, säger jag, och se marschen mellan tunnelbanan och bussen som morgonmotion ! Promenera på kvällen istället eller när du kan göra det utan stressmoment. Stress är i sig ett hinder för viktnedgång. Motion minskar dock stress under rätt förutsättningar. Flört

Medarbeterare på Kost

vinteralvan
0

Nja, kvällarna är lika stressiga dom. När man väl har fått ungarna i säng är man själv så trött så man ligger som en klubbad säl i soffan. Men jag har en cross trainer som jag borde damma av och försöka träna en stund på varje kväll.

Tack för alla råd och tips som jag har fått.

Mojjan73
0

Vinteralvan: Jag tar en ca 20-30 min morgonpromenad, mest för att rensa ur huvudet och få frisk luft vilket i mitt fall minskar stressen resten utav dagen.