Hur gör jag nu? Hjälp!!!
Har framgångsrikt gått ner 27 kilo med Cambridgekuren, ätit pulver i tre månader. Har ca 5 kg kvar, som jag tänker hantera med LCHF mat och det tänker jag fortsätta med.
Har någon några handfasta tips hur jag fixar övergången från pulver till LCHF?
Kan det vara lämpligt att köra sk Fakir som mellanläge, vill ju inte chocka kroppen och inte gå upp heller.
Alla tips och förslag mottages!!

Räkna med att du går upp lite. Det är bl.a. en massa muskler som ska återställas. Använd gärna måttbandet isf vågen den närmaste tiden.
Jag tror att fakir är onödigt hårt steg (jag har själv fakirat de senaste 5 veckorna och tappat 6 kg). Försök i stället med UFO, dvs under 5 gram kolhydrater totalt per dag. Där brukar man hamna om man äter endast lite grönt och utesluter så mycket mjölkprodukter som möjligt.
Lycka till, och rapportera gärna hur det går. 
Bertil
Tack för ditt svar! Förstår att det blir en viss uppgång, men det avgörande är ju vad jag väger om några månader och i framtiden. Har lite svårt att smälta att jag skall äta så mycket fett. Men å andra sidan, min tidigare livsföring har ju inte varit så där våldsamt framgångsrik, så varför inte. Tycker ju dessutom att creme fraiche är godare än minimjölk!

Vet inte om det är så vetenskpligt men jag skulle förslå att du trappar in LCHF.. dvs byter ett mål mot LCHF tillobörja med helst frukost och inte blandar de bägge koncepten.. antar att det är en hel del kolisar i Cambridge.. så om du tar en massa fett i samma måltid kan detta istället lagras, antar jag?
Man skall inte "äta en massa fett", man skall ersätta energin från kolhydraterna med energi från fett.. och äta normalt med protein!
Ser man till energiinnehållet så är kvantiteten fett rätt liten.. det är andelen fett av energin som skall vara hög.. inte mängden på tallriken!
100 gram potatis ersätts med 10 gram smör.. det är samma energimängd om man nu prompt skall räkna kalorier!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Hej Gladaclara!
Jag är i samma sits! Har tappat 48 kg men har 4 kg kvar.
Nu har jag för sista gången i mitt liv (jo, så är det, jag har bestämt mig) använt Cambridge.
Jag är 43 år, 174 cm lång och har tappat 48 kg med Cambridge (den här gången). 4 kg till vill jag gå ner, jag trivs runt 74 kg.
Som många andra i min ålder har jag provat allt. Nu vill jag hitta en mathållning som fungerar för mig resten av livet.
Så här tänker jag:
Zepp har lite rätt i det han säger, vi måste fasa in LCHF och fasa ut Cambridge. Blanda koncepten kommer vi att göra oavsett vad vi äter. Nu gäller det först att vänja mage och kropp vid fast föda (jag har kört ren kur) och fortsätta jobba mentalt med inställningen till mat. Det blir till att börja "nibbla" ost, skinka etc och försöka fasa in det fint.
Det vore jättekul med lite sällskap på resan om du har lust.

Vad ni än gör, ge inte upp det första taget ni kommer nog att gå upp men kroppen kommer att reglera det senare, så ha tålamod :)
En del har erfarenheter att gå upp allt de gått ner på svältkost, men ni har gått ner så mycket så det händer nog inte.
När kroppen får den nya maten så kanske ni lägger på er för att kroppen förbereder sig för nästa svält/ bantning… men när den märker att det inte kommer någon svält ( kan ta sin tid) så gör den sig av med överflödet :)
Lycka till och allt tålamod till er. . . upprätthåll oss gärna om hur det går :)

Hej Lollbollen,
Tack för peppingen! Den behövde jag!
Jag tänkte att jag kunde vara så fräck att jag startar en egen tråd om ett par veckor när det är dags att fasa över. Det är inte riktigt "rumsrent" men man måste börja skaffa sig information någonstans och KiF och Kostdoktorn.se är toppen.
Efter att provat alla slags dieter då o då så säger ju sunda förnuftet att något är gravt åt skogen med SLV's riktlinjer. Efter att läst in mig på olika sighter förstår jag varför, ingen fakta/studier är underbyggt sedan 1800-frös-ihjäl! Skrämande!
Håll igång!

en tanke - kan man inte byta ut ett cambridge-mål mot en ägg-mjölk- drink om dagen? Sedan långsamt gå över till LCHF?

Jo, det är en bra idé!
Vi går ju givetvis upp 2 kg (eller nå't) i ren vätska också när kroppen återställer sig till fast föda.
Risken med att ha gått länge på svältdiet är att man är så sugen på smaker….. "oj, nu kan jag äta fast föda: nybakt som är så gott, å choklad etc….." Här kommer den mentala inställningen in i bilden.
Jag kan ju inte annat än prova och inte vänja sig in med de värsta bovarna bröd, pasta, choklad osv. Sött får bli lika med grönsak/frukt. Och se till att äta sig mätt av det som är rätt!
Jag åt herbalife efter graviditet -13 kilo sedan stannade det. Med herbalife åt jag en måltid om dagen och två pulver. Gick över till LCHF över natten. Åt som jag aldrig sett mat förut . (och det hade jag ju nästan inte).
Vägrade väga mig första veckan för jag tänkte att då ger jag upp. Men vart överakad över att jag gått ner två kilo när jag väl vägde mig.. Gick sedan ner 3 kilo till. Ätit LCHF i ett år nu. De var bara 5 kilo kvar till målvikt när jag bytte till LCHF. Kroppen gick i värsta platån med Herbalife men de släpte med LCHF. Så var de för mig. Hoppas de fungerar för er också.