Aj!!!! Magont
Har ätit Lchf i ca en vecka nu. Magen har blivit bättre, efter problem med magen från och till. Innan jag började har jag haft ständiga diarreér och magknip i ca två månader. Jag är sedan tidigare glutenintolerant, men har ätit mycket havre… Sökte till sist läkare, men dom hittade inget fel.
Det var då jag bestämde mig för att sluta äta "fågelmat". Jag käkade enligt LCHF för flera år sedan och hade inga som helst problem med magen, men slutade för jag tyckte jag gick ner för mycket i vikt. Har förstått att det troligen berodde på att jag åt för lite och framförallt för lite protein.
Så till min fråga. Eftersom jag hade blivit så mycket bättre, firade jag detta med att vräka i mej en påse med potatischips i fredags
…. Ja, vi hade lite fredagsmys….
Dagen efter var det lite oroligt i magen och jag kände mig lite "bakis". Men på kvällen började jag att få så ont i magen. Det blev bara värre och värre tills jag trodde jag skulle dö. Det kändes som jag hade hur mycket luft i magen som helst, och det gjorde så himla ont!!! Det värsta varade nog i ca 4 timmar, och hade jag inte haft så ont hade jag banne mej åkt in akut…
Såg framför mig rubrikerna på aftonbladets löpsedel: Kvinna dog- exploderade av chips.
Fortfarande är inte magen ok. Jag har inte gjort några fler avtramp. Aldrig, aldrig mer chips! Men fortfarande har jag lite knip och magen är något uppblåst. Kan det verkligen bero på chipsen?!?
Potatis har den inverkan på mig med, så du är i gott sällskap… 
Skulle även kunna vara glutamat (smakförstärkare) om du åt chips med sådant. Min mage är superkänslig men jag fixar att göra ett avsteg på chips; bara det inte är glutamat i!
Hej på dig
När du skriver om detta så läser jag om mig själv.. känns det som.
Jag har inga kända allergier överhuvudtaget, men har haft en fruktansvärd IBS i hela mitt vuxna liv.
Just potatis blir som cement i hela "systemet" och friterad mat som jag HAR älskat gör min mage helt galen….. bara att ge upp..sånt, helt enkelt 
Jag har ätit LCHF i snart ett år och för 2 månader sen så fick jag ett återfall - en hel dag satt jag på jobbet och drömde om pizza… - så på kvällen gick jag o köpte en…Första tuggan spottade jag ut och undrade vad som var fel.. efter 5 tuggan gav jag upp och kastade alltsammans..Det smakade äckligt…
Vad det gäller glutamat smakförsärkare så är min teori att det är beroendeframkallande… när jag rensade mina skåp i köket inför LCHF så hittade jag E 620 - E 625 på nästan alla innehållsförteckningar… brrrr
I mitt fall märker jag att smaklökarna "tycker" en massa saker men att mitt smakminne kan lura mig att tro annat.. Numera får smaklökarna bestämma helt o hållet.
Jag hoppas att du slipper fler såna här mag-problem framöver och du får fredagsmysa med annat … kanske lite grönsaker o dipp eller skaldjur eller nåt annat som kan kännas lite små-lyxigt i vardagen..
(Glöm inte att tända några små värmeljus i mörkret - det är vardagslyx för mig).
Ha det gott
Monica
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Tack alla!
Glutamat har jag också slängt ut, faktiskt för flera år sedan. Och sedan dess märker jag direkt om jag råkat få i mej något som innehåller det. Jag får alltid mer eller mindre huvudvärk, ibland till och med migrän. Chipsen som jag åt var vanliga potaischips bara kryddade med salt…
Och Monica:
Träffande att du skrev om cement i systemet… Det var precis så det kändes, som om det var helstopp…!
Frågan är varför man reagerar så starkt när man varit i från ett födoämne ett tag? Förut hade jag ju också problem men inte så akuta. Så är det ju även med glutamat för min del. När jag åt det hade jag ju huvudvärk/migrän från och till, jag kunde inte sätta det i sämband med något som jag åt. Men nu när jag utesluter det, får jag alltid en reaktion ca ett dygn efter. Det stämmer alltid.
Kan det ha att göra med att kroppen på något vis börjar läka när man inte längre äter det, och sedan när man äter det på nytt får man en tydligare reaktion?
vet du va jag tror
Jag har ju haft IBS i hela mitt vuxna liv.. MEN eftersom vi äter saker vi inte ska så reagerar kroppen på olika sätt, till exempelvis med mag/tarmproblem.. som IBS.. det är kroppen sätt att säga -SLUTA ÄT SÅN HÄR SKIT…
men vi lyssnar inte ..
NU när vi äter LCHF så lyssnar vi på kroppen för att den får en chans att lugna ner sig och gå tillbaka till ett normal-läge..
Så tror jag att det är…
Monica 
ja det är lite konstigt!
Det finns parakitblandningar, papegojblandningar, finkblandningar och det är viktigt att husdjuren får rätt och artriktig föda! Men i oss själva stoppar vi ner allting, kvittar om det är arttypiskt för oss! Jag menar inte oss LCHF:are förstås utan vår ras i gemen! Visst är det konstigt!?
Pennylane1
Japp - därför att det finns endast 1 Sanning…!!
Pengar styr…..
Kan vi lära oss att ordet värde inte har med kronor o ören att göra så kommer vi att kunna bo på moder jord lääääääänge…
Jag får höra av mina vänner hur DYRT det måste vara med LCHF kost eftersom vi köper så dyra livsmedel…..
Hur kommer det sig då att jag har lyckats spara över 14 000 kr på 10 månader, om kosten e så dyr… När jag säger till mina vänner att jag kanske äter 1/3 av vad dom gör så svarar dom att dom tror mig inte…..
Det e en rolig plats - livet….
Monica
Jag har också hört att jag troligtvis har IBS. MEN… Jag vägrar också tro på att jag har en sjukdom, jag tror också att symptomen man får oftast beror på att man äter sånt som man inte tål. Lite kul att du skriver det Monika, jag hade nämligen den diskussionen med min mamma igår. Hon var så bekymrad över mig, och trodde alldeles säkert att det som doktorn sa stämde. IBS är ju så jätte jobbigt, sa hon gång på gång.
Min mamma är snäll men hon målar gärna upp allt i svart. Jag försökte övertyga henne om att jag inte är sjuk, utan att det beror på att jag har ätit fel. Hon trodde mig inte, hon blev istället bekymmrad över alla bristsjukdommar jag nu skulle dra på mig….
Man ser bara det man vill se, är min åsikt.

Jag har inte IBS, men min mage reagerade precis som ananas' när jag åt ett äpple för några månader sen. Skitont, fisig osv.
Chips kan jag fuska med utan problem, dock, så jag tror att det är olika för olika människor.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Jag tror som du Monniq vi blev varnade men vi lyssnade inte eller var för "fucked up"ursäkta språket att vi trodde det var normalt.
Har ätit LCHF sen i mars-09 med ett avsteg på 2 veckor på semestern.
Jag lärde mig att jag kan inte göra avstamp med tex socker äter jag 1 godisbit så för det första smakar den blä och sen börjar magen bullra och mullra och jag får superont och är jag dum nog och ta fler godis:S Jo det har hänt…så får jag efter ca 10 minuter värdens baksmälla med trötthet ont i huvudet och illamående.
Ack sånna dumheter man utsätter sig för…
Men nu skriver jag DAGBOK nu skriver jag ner allt jag sätter i mig och vid vilken tid och hur jag mår efteråt på detta vis hoppas jag lära mig hur jag själv fungerar och vad jag inte tål…