Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 3234 ggr
Besika
0

Vaccin mot svininfluensan?

Hej där alla duktiga människor!

Tänkte höra lite vad ni anser om massvaccineringen mot svininfluensan. Själv är jag negativ till vaccin, men å andra sidan har jag en reumatisk sjukdom som behandlas med immunsupprimerande mediciner, Methotrexate och Humira.

Jag har ätit LCHF sedan mars 2007, men har haft svåra infektioner 2 ggr, lunginflammationer.

Vad tycker ni, hur tänker ni kring vaccineringen?

Mcshep
0

jag har inte tänkt ta det men kanske måste genom jobbet eftersom jag jobbar på ett sjukhus.

Halvdansken
0

Jag skulle inte vaccinerat mig. Det fanns en artikel som varnade för att man inte kände till biverkningarna.

Jag har förståelse för att folk i riskgrupperna (eller de som jobbar med riskgrupperna) har behov för ett vaccin, men annars inte.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

LenaKa
0

Jag fick min diabetes 1967 i samband med influensa. Jag har vaccinerat mig tidigare i ungdomen, men slutade med det för kanske 20 år sedan. Det är mer än 10 år sedan jag hade den "vanliga" influensan.

Vet faktiskt inte riktigt hur jag ska göra nu. Man hinner kanske testa vaccinet mera angående biverkningar innan de första doserna finns tillgängliga.

Jennix
0

Det finns redan en tråd om detta. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Besika
0

jag letade men hittade inte den, Jennix

[Pennylane1]
0

jag har vacklat fram och tillbaka, vet verkligen inte, men jag känner några stycken mycket vettiga läkare och de är villkorslöst för. min systerdotter som är sjuksköterska skriver också så här i sin blogg, knyckt utan att fråga, sorry Bodil, men hon vill nog ha ut sina synunkter så det gör nog inget:

"Influensavaccinet är på väg, och första doserna kommer att börja ges i slutet av september. Två sprutor per person är beställt till Sverige och vaccinet är gratis för alla inom Värmland. Nu visar det sig att endast 60% av alla mellan 20 och 29 år (alltså den största riskgruppen) tänker ta sprutorna. För mig är det obegripligt varför man skulle tacka nej till ett gratis vaccin för en sjukdom som så många (framförallt unga) blivit så sjuka av.

Man tror inte att den nya influensan är så allvarlig som den målats upp i media, och eftersom de allra flesta som fått den har klarat sig med en vanlig förkylning tycker man vaccinet är onödigt. Det är sant att de flesta klarar sig med en "vanlig" influensa, men det tycker jag är oväsentligt i sammanhanget. Om en av 1000 riskerar att bli allvarligt sjuk, är det värt att vaccinera sig för att förhindra det. Det handlar inte bara om att skydda sig själv som vissa tycks tro utan för att förhindra smittspridningen till någon som inte klarar av sjukdomen lika bra. Vi har tre patienter i Sverige under 30 år som ligger i hjärt-lungmaskin (steget efter respirator, en maskin som håller igång både lungor och hjärta), som tidigare varit helt friska. Så sent som idag rapporteras om en fjärde person, en gravid kvinna, som ligger i hjärt-lungmaskin i Göteborg, troligen pga den nya influensan. Eftersom antalet smittade redan är betydligt större än vid en vanlig influensa är risken större för fler immunsupprimerade att bli sjuka. Kanske har media förstorat upp problemet. Kanske tycker vi det endast för att vår generation har blivit inpräntade från barnsben att vara kritisk till fakta och inte tro på allt som skrivs, så till den grad att vi väljer att inte tro på någonting.

Ett annat argument för att inte ta vaccinet är att det har framkommit att vissa blivit förlamade efter att vaccinerat sig. Förlamningen som skrivits om är extremt ovanlig och dessutom övergående. Mer säger jag inte om det.

Jag tänker dessutom på mina patienter på avdelningen, som är immunnedsatta. Många har fått cytostatikabehandling (cellgifter) och håller sig hemma för att skydda sig mot alla möjliga bakterier och virus, som friska människor stöter på dagligen utan några som helst problem. Mina patienter kan inte äta sallad för att det finns bakteriesporer i jorden salladen en gång växte i, de kan inte gå och handla för risken att få infektioner, de måste byta tandborste varje dag, renbädda sängen varannan dag och hålla sig på sina rum. Det låter extremt men det är det inte, i de allra flesta fall kommer mina patienter tillbaka till avdelningen med infektion samma dag som de blivit utskrivna, och då är det ofta ordentliga infektioner med sepsis ("blodförgiftning"). De har inte neutrofila vita blodkroppar som tar hand om mikroorganismerna, så de kan inte ta hand om infektionen.

Nu får man ju hoppas att de som är såhär kraftigt immunsupprimerade håller sig hemma under de dagarna värdena är nere, men jag tänker på andra immunnedsatta också, som till exempel min Niklas. Han äter tabletter som tar ner hans immunförsvar efter en behandling han fick för sin aplastiska anemi. Alla som genomgått någon transplantation äter samma tabletter, och även gravida är faktiskt immunnedsatta och har svårare att ta hand om infektioner. Gravida har ett immunförsvar som är nedsatt för att kroppen inte ska stöta ut fostret. Dessutom får lungorna i den senare delen av graviditeten mindre plats i bröstkorgen (av förklarliga skäl), vilket för att man inte klarar samma påfrestningar på lungorna.

Så ta vaccinet för guds skull,
det är fler än du tror som är i riskgruppen!"

[Pennylane1]
0

tilläggas bör att hon skrev detta i slutet av augusti så uppgifter om sjuka är inte helt aktuella!

Inkanyezi
0

Och vi som redan har fått den, verkar det inte lite meningslöst att vaccinera då?

[Pennylane1]
0

jo det har de väl sagt, att om man har konstaterat av läkare att det är svininfluensa man haft så behöver man inte vaccinera sig.

Magica1970
0

# 6 Det finns även vettiga läkare som är emot en massvaccinering.

[Pennylane1]
0

jodå det vet jag… har inte påstått annat, därför skrev jag att jag själv är tveksam fortfarande.

Jennix
0

#6  Den kvinna vars bror hamnade i rullstol med förlamning för resten av livet tycker nog att risken fortfarande finns… Hon tänker inte vaccinera sig, även om det kan hända att dagens vaccin är mindre riskabelt än det var för några år sedan.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Inkanyezi
0

#12 Freudian slip, men det kan ju vara detsamma ;-) Ibland läser man det som skrivaren tänkte, fast det står något annat.

Jennix
0

#13 Rätta mig hellre om vad jag skrivit fel, jag är ingen expert på svenska. Flört

Inkanyezi
0

Oj, det är därför det är svårt att korrekturläsa det man själv har skrivit.

"mindre riskfritt" betyder större risk, medan det kanske skulle stå "mindre riskabelt".

Jennix
0

#15 Nej, att själv korrekturläsa sin text ser jag som rätt riskabelt. Flört

mumin61
0

Det här är så svårt . Jag VILL egentligen inte vaccinera mej. Men min läkare (som jag litar ganska mycket på) säger att jag absolut BÖR vaccinera mej. Jag har oxå nedsatt immunförsvar pga mediciner.

Det känns fel att ta ett vaccin som man kanske blir sjuk av, eller riskera att bli mycket sjuk om det kommer en andra våg med "ilsknare" virus. Men om jag inte gör det o blir jätte, jätte sjuk….

Hur ska man göra??????????????

starhawk
0

#6: "Förlamningen som skrivits om är extremt ovanlig och dessutom övergående."

Säg det till dom 500 personer i USA som drabbats av GBS av vaccinet! Den är INTE övergående!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Sindri
0

Har bara en liten kommentar ang. vad sjukvården säger:
Väldigt många här på forumet har erfarenheter av en vård som inte kunnat hjälpa dem det minsta, utan som gett helt felaktiga råd under många år. Och gärna velat att de skulle använda mediciner. (Statiner, insulin, blodtryckssänkande, kortison mm)
Många är av den åsikten att det beror på att den information som går ut till personal i sjukvården kommer från läkemedelsindustrin.

Men nu tycks många lita på vad läkare och sjuksköterskor säger angående vaccineringen. Varifrån kommer då deras information den här gången?

Skaldeman
0

Jag tänker inte vaccinera mig mot svininfluensan. Det räcker med det kvicksilver jag har i tänderna…

Däremot kan jag tänka mig att uppsöka en person med influensa för att få skydd den naturliga vägen.

/SSS

Halvdansken
0

Jag är 90% säker på att jag sitter med den nu.

Allt var som vanligt i fredags. Jobb, handla, fixa mat, TV. Så började jag få lite ont i halsen (alltså! En fredagkväll!!) och en timme senare så kunde jag inte svälja så ont det gjorde, och sen har jag legat i sängen och framför tv:n och tyckt synd om mig själv. Och hostat.

Bara lite feber, och jag är helt klart på bättringsvägen nu söndag. Men jag stannar hemma mån-tisd från jobb.

Om det inte är värre än såhär så är det inget att vaccinera sig mot, om man inte tillhör riskgrupperna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.