torr hud och eksem
Jag har alltid haft otroligt torr hud. Som liten hade jag även eksem men de har jag vuxit ifrån. Jag trodde att min torra hud skulle bli bättre med lchf men det har det ej blivit. Jag har ätit lchf sedan jan -09 och ätit max 20g kolisar/dag. Sedan 1/9 äter jag ufo mån-fre och vanlig lchf på helgen eftersom min kropp inte vill äta på sina fettdepåer. Har 10 kilos övervikt. Hur ska jag få en mindre torr hud?
Sonen är 3,5år och även han har väldigt torr hud + eksem. Eksemen har han haft sedan har var ca 6 månader. Vi är tvunga att hålla oss till kortisonsalvor då eksemen aldrig helt vill ge med sig. Jag vill sluta med detta och har provat det mesta (tror jag) men inget funkar. Nu vänder jag mig till er och hoppas på er expertis. Sonen äter en del kolisar på dagis och så, men med mycket fett. Han är smal och skulle behöva gå upp lite i vikt. Han är konstaterad mjölkallergiker sedan 3 månader men eksemen har inte försvunnit ändå. Jag har inte provat att smörja oss med kokosolja - det är kanske det jag ska göra? Någon med erfarenhet av det?
Snälla hjälp mig att komma till rätta med våran torra hud eftersom nu när hösten är på väg så stramar det rejält i huden…
Jag har också torr hud och exem, det kliar i alla fall.
Min teori är att i alla fall mitt problem kommer sig av överväxt av candidasvampen.
Det tar nog tid att svälta denna svamp och problemen kommer och går.
Om det nu kan vara candida både hos dig och sonen så kan man undra varför fick han det så tidigt, har han ätit mycket penecillin?
Jag själv har skaffat min candida genom att vara öronbarn och sedan ätit P piller + att jag underhållt den under många år med socker och vetemjöl, vilket väl är de största bovarna i just detta dramat.
kan meddela att jag smörjer med med olivolja varje morgon och ibland en sväng till, men kokosolja vore nog kanon också! Jag har provat det men kan inte säga att kokosen var bättre än oliven…

Jag har käkat lchf i snart två år nu och jag har märkt väldiga förbättringar på huden och håret. Förut var jag torr som fnöske och hade nopprig torr och lite fjällande hud på armbågar och hälar. Även en del problem med eksem i hårbotten och bakom öronen.
Jag gick hos hudläkare i många år och fick prova den ena salvan efter den andra men inget hjälpte.
Nu är jag slät som en bulle på både armbågar och hälar och har inga som helst tecken på eksem någon stans.
Som jag ser det är det ett direkt resultat av maten jag äter. Men jag är väldigt strikt och äter i princip "fakir" hela tiden med endast ett par undantag för lite grönsaker högst 2 gånger i veckan.
Mjölkprodukter undviker jag också helt. Dels märker jag att jag blir lite krattig i magen av det och dels tror jag att det också påverkar huden negativt.
Om jag någon gång gör ett avsteg och äter lite för mycket grädde eller ost eller nån annan mjölkprodukt så känner jag att det liksom börjar klia på hela kroppen.
Sist vill jag tipsa om att kokosfett/kokosolja är jättebra för huden. Jag brukar smörja benen och armarna med det när jag har duschat och det känns så skönt.
jag blir väldigt torr i hyn om jag inte är utomhus tilräckligt mycket
tex vid sjukdom då jag blivit inne länge men det försvinner med några timmar ute i friska luften.

Jag har utslag i ansiktet som blir värre ju mer strikt lchf jag äter, men som oftast minskar drastiskt eller ibland till och med försvinner när jag är bortrest. Mycket märkligt. Jag har funderat lite på vad skillnaden är i matväg när jag är hemma och när jag är någon annanstans och har kommit fram till att jag äter väldigt mycket mer ägg när jag är hemma. Jag undviker visserligen inte ägg när jag är bortrest, men jag äter det oftast inte som de är, kokta eller stekta, utan de är mer en ingrediens i mat då.
Jag ska därför försöka att inte äta det på ett tag tänkte jag, och se om utslagen försvinner då. Äggallergi alltså, det kanske du ska kolla upp och fundera lite på? Torr hud, eksem och utslag ska tydligen vara vanliga symptom på det.
Förutom LCHFkosten rekommenderar jag olivolja utvärtes att tvätta och smörja med. Olivoljan är suverän i det avseendet och ett bättre alterantiv än kokosfettet. Jag skriver inte så mycket mer här men vill du veta mer om vad olivoljan är bra till kan du kika in på systersajten alternativbehandlingar och läsa artikeln om olivolja som du här får en länk till

Jag har använt olivolja i många år, men har bytt till jojobaolja. Den är dyrare men mycket bättre! Det är egentligen inte en olja utan ett flytande vax, det går lättare in i huden och man blir inte fet i hyn.
Jag använder jojobaoljan till att ta bort smink, som bodylotion och som ansiktskräm. Smörjer mina händer morgon och kväll, eftersom jag har ett arbete där jag är mycket i vatten och tvättar mig ofta. Har ingen som helst torr hud någonstans.
Har även lite jojobaolja i hårtopparna innan jag fönar håret så blir det inte så frissigt.
jojobaolja hittar du på hälsokost och även på Bodystore där är den billigare dessutom.
Sajtvärd för mitt eget liv
#6 javisst kan du använda jojobaolja men olivoljan har mycket mer i sig som är bra för huden och hjälper huden att läka. Och det rekommenderar jag oftast i första hand till alla mina klienter som kommer med en ej nomalt fungerande hud. Sen så är det så mycket mer som ligger bakom, bla kosten.
Hos mig var det arbetsplatsen som gav torra och röda utslag och sen astma. Luften man vistas i vill man ju inte tro de e nåt fel på. Men ha det i bakhuvudet.
Arbetsstället är i dag grundrenoverad och fin.
#8 det kan stämma. Det händer att både jag och klienten får vara detektiver innan den felande länken syns. med tanke på att det tar tid för huden att reparera sig och att det inte är ovanligt att den blir sämre en kort period för att sedan läka helt.
Tack för alla svar!
Som mera info kan jag säga att sonen har aldrig ätit pencillin. Den kraftigaste sjukdomen han haft är typ förkylning och maginfluensa. Han är kollad för allergi mot gluten, ägg, fisk etc och allt är negativt utom mjölkproteinet. Han har haft torr hud sedan födseln men det blev värre när jag slutade amma.
Han får dagligen omega-3, probiotika och D-vitamin sedan ca 3 månader (då han fick en allergisk reaktion på häst och i samband med det upptäckte mjölkallergin). Han äter mycket kokosfett pga mjölkallergin (kan ju ej använda smör i matlagningen).
Som extra info kan jag upplysa om att vi är mycket ute. Han går på "utedagis" som dessutom är kravmärkt med mycket ekologiska produkter. Hemma äter vi nästan uteslutande lchf (barnen och sambo är ej strikta). Själv är jag en hund och hästmänniska och därför spenderar vi mycket tid ute i skogen.
Dottern på 15 månader har inte torr hud alls så jag skulle gissa att det är genetiskt då torr hud och eksem är vanligt från min fars sida, men jag vill ändå göra vad jag kan för att bättra både sonens och min torra hud.
Fler tips mottages gärna! Ska läsa på om olivoljan. Tack!