ännu en fråga om stevia
Hej
Jag undrar: Är det så att sötman i stevia försvinner om man använder det i en smet/deg som gräddas i ugnen? Men i tex en kopp the eller någonting kallt så funkar stevia. Försvinner sötman vid någon speciell temperatur?
Jag pratar om vit stevia i pulverform som ju ska vara väldigt mycket sötare än socker
Jag har aldrig märkt att sötman i stevia skulle försvinna, jag gör sylt med den. Varför tror du det?
#1 För att jag gjorde en kladdkaka som inte blev söt efter gräddningen trots att smeten var det innan
Det stämmer, jag gjorde också en kladdkaka för ett tag sedan och jag smakade av innan och tyckte att den var söt. När kakan sedan var klar så kändes ingen sötma överhuvudtaget. Jag tänkte att det var jag som var knäpp och inte kom ihåg vad jag gjorde
#3 jaha så du har också varit med om det. Mycket underligt
Ja, jag har den i kaffe och glass mm och då är det sött. Det måste ha med hur länge den är inne i hög värme eller också är det den höga värmen bara.
Prova att göra Kladdkaka med rätt konsistens. Behövs inget socker.

Har en kompis i Usa som kommer med stevia, när jag letade stevia overthere såg jag att man rekomenderade förvaring torrt och kallt, kallt var något nytt för mej
Nu har jag provat att göra den där kladdkakan i #6 och den blev platt som en pannkaka. Jag hade en rund form 26 cm, får nog ta en mindre nästa gång