Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 2495 ggr
elipir
0

Smakförstärkare E621

Jag har använt kalvfond ibland när jag lagar mat men jag tror att jag får migrän av smakförstärkaren! Vad innehåller det? Använder ni det? Har ni fått biverkningar?

missaz
0

Undvik alla E-600 tillsatser är mitt tips! Glutamat (som det heter) är en signalsubstans som vi har naturligt i hjärnan och som inte alls är bra att stoppa i sig av! Det kan ge massor av dåliga effekter, huvudvärk är en av dem, överätning, övervikt, illamående och överaktivitetssyndrom är några till.

Nepp, ta helt bort den tillsatsen ur din mat, coop har en egen fond som är utan glutamat. Förvisso innehåller den bl.a. socker, men det tar man ju hellre. Det är ju ändå inga mängder fond man använder till en sås/gryta.

elipir
0

Tack för ditt svar! Jag ska till Coop och köpa deras kalvfond. Jag skall undvika all glutamat i fortsättningen.

Margareta
0

Glutamat och smakförstärkare gömmer sig även under andra namn. man skall vara skeptisk till det som står som tillsatser.

Jag är hyperkänslig mot E621 och har insett att det är en stor samling som hör dit. Det finns en hel tråd om det här om man söker.

Numer pensionär i Nynäshamn

Tajeb
0

Hittade denna länk på youtube…..

"sök: the horrors of msg monosodium glutamate"

Enligt henne så gömmer sig ju smakförstärkare bland en hel del konstiga namn….Hydroliserat protein, whey protein m.m.

Shit…..Ngn som har en svensk lista på alla de beteckningarna? Blir alltså riktigt förbannad över att de döljer det under andra namn!!

Wtn3
0

Jag får inga symptom av det, men jag skippar det ändå, mest av princip, smakförstärkare är ett tecken på otillräckligt bra råvaror.

Wtn3
0

Jag får inga symptom av det, men jag skippar det ändå, mest av princip, smakförstärkare är ett tecken på otillräckligt bra råvaror.

Wtn3
0

Wtn3
0

Wtn3
0

annanas78
0

Angående fonden från coop, blev jag besviken när jag upptäckte att den precis som annan mat som sägs vara fri från glutamat innehåller ämnen som innehåller glutamat. Jag tror, om jag inte missminner mig att just coops fond innehöll jästextrakt, ett ämne som innehåller glutamat.

Ett företag kan redovisa en vara som glutamatfri men istället tillsätta ett antal andra ämnen som istället innehåller glutamat, vilket kan göra att halten av glutamat t o m blir annu högre. Jag skrev ett mail till coop angående detta, men fick bara ett vänligt allmänt svar om hur viktigt det är med kundernas åsikter. Trots att jag skrev fler mail , fick jag inget mer tillbaka. Falsk marknadsföring tycker jag att det är!

Glutamat finns i bla :

E620-625

E627, E631, E635

Vete protein

Vassleprotein

Soja sås

I allt hydrolyserat, autolyserat, modiefierat och fermenterat

Aromer

Malt extrakt

Korn malt

Maltodextrin

Jästextrakt