Chumlax i Umeå?
Godkväll gott folk
Jag undrar vart man kan köpa chumlax/stillahavslax här i Umeå?
Brukade köpa det i Göteborg för ~35kr/kg (fryst).
Planerar att totalt shasa ut omega-3 pillren ur min diet (slippa glutamatet i gelatinet), för att istället äta sashimi dagligen.
Alla tips uppskattas rejält :D
Mvh Viktor

Willys finns väl i Umeå?
De brukar ju ha chumlax, eller pinklax (hel) i frysdisken till vettigt pris.
Coop forum i Ersboda vet jag har det! Sist jag kollade iallafall. :o) Men kolla gärna Willys också, det ligger bara på andra sidan vägen.
är det glutamat i gelatinet!? varför då i allsin ar? För att förstärka gelatinsmaken? Eller är det naturligt glutamat? Och är det i så fall skadligt?
Frågorna hopar sig!!
Men chumlax är väl rätt mager? Hur mycket lax behövs för att täcka behovet?
Vet inte om möllers tran innehåller nåt annat suspekt, men är i vart fall flytande, då slipper man gelatinet (om man nu vill det)

#1 Pasi
#2 Saiva
Nicenice Tackar och bockar! Skall cykla dit någon dag framöver (cyklar från västra teg med en ranglig cykel så får hoppas att fisken ej hinner defrostas i väskan vilket kanske inte vore så populärt i skolan
_D)
# 3 Pennylane
Ja det ryktas om att gelatin innehåller naturlig glutamat. Har inte läst så ingående på det än (ingen medicinsk artikel a lá PubMed eller liknande), men ser ändå omega-3't från köpt fisk som något positivt då det ger grymt protein på köpet. Man vet även att fettet man får i sig verkligen är fett av rätt sort, och inte något skräp (jag brukade köpa billigaste omega-3't från gymvaruhuset, vilkas grymma pris bl.a. gjorde att man anade orent mjöl i påsen).
# Rynna
Mnjeah. Jag tycker 21 gram fett per 100 gram fiskmassa är ganska bra. Särskilt i förhållande till priskvoten.
Checka in näringsvärdet här.
Vi utgår från att chumlaxen kostar 35 kr/kg. 35 kr skulle då ge 210 gram fiskolja och 230 gram protein på köpet. till ett pris som i bra fall motsvarar 60 gram fiskolja i pillerform från okänd källa (som man heller inte vet om den upphettats eller på annat sätt behandlats illa).
Jag har frågat efter chumlax på COOP-nära och Ica Supermarket på Teg, dom sade att dom kommer köpa in det om fler personer efterfrågar det. Kommer endå att cykla upp till Ersboda då priset på allt annat är fantastiskt mycket bättre däruppe.
Tackar för allt engagemang mina vänner! Guld värt. :D
Mindre problem med naturliga glutamatkällor
Glutamat förekommer naturligt i låga halter i ett antal matvaror. Naturlig glutamat är oftast bunden i proteiner och tas upp långsammare av kroppen än den tillsatta syntetiska glutamaten som snabbt går ut i blodet och lättare når farliga nivåer.
Så står det bl.a. här

kolla ica på ålidhem, de har billig chumlax
Har tidigare sett siffror mellan 4 och 10% fett för chum.
Det är något fel med den tabellen: 21g fett och 23g protein skulle ge 281kcal men de skriver att den innehåller 180kcal. Med tanke på att filéns fetthalt satts till 4,6 tror jag att det är fetthalten som blivit fel.
Allt fett i fisk är inte omega 3.

Tackar tackar, skall genast ta och läsa det.
Nice tack för tipset! :D Bra med fler ställen att handla på.
Bra iaktagelse där, och yep jag vet att allt inte är omega-3 tyvärr :(
Jag utgick ifrån att chumlaxen har en omega-3 värde som endå är bättre än pangasiusfilé, samt käkar man rå sashimi varje dag så lär man nog få i sig omega-3 så det står härliga till. 
ALLT är bättre än pangasius!! Brrrrrrrr (och då talar jag varken om Omega 3 eller smak)

#10 Vad är det för fel på pangasius?