Alzheimer och giftiga proteiner
Råkade zappa förbi Kunskapskanalen igår kväll. och då snappade jag upp att de sa att "alzheimer beror på att det samlas giftiga proteiner i hjärnan"!
Någon som vet något mer om detta?
Handlar det om proteiner man äter?
Nej.
Enzymet IDE som bryter ned insulin bryter även ned ADDA, och man har sett en förhöjd koncentration av just ADDA hos Alzheimerspatienter.
Därför talas det ibland om Alzheimers som "typ 3-diabetes", och faktum är att Alzheimers är vanligt bland typ 2-diabetiker som just har förhöjda insulinnivåer…

Ok! Tack mikaelj! Du är som vanligt en klippa när det gäller svåra frågor! 

Hmmm… är betaamyloid ett protein?
Jag tror hursomhelst INTE att det handlar om hur mycket eller vilket protein man äter, utifrån det lilla jag vet om demenssjukdomar.
Har inte Annika Dahlqvist, eller nån, förklarat att…hur var det nu igen? Samma enzym (?) som bryter ner insulin bryter också ner något som leder till demens (betaamyloid?), och om man då har mycket insulin att bryta ner så räcker det inte till att bryta ner det där andra. Någon som kan detta får gärna förklara bättre. Men om jag förstått det rätt handlar det inte om vilket protein man äter utan om blodsockret och insulinet.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Japp, beta amyloid är ett protein som ansamlas runt nervtrådar i hjärnan och hindrar deras signalering.
Bryts ned av IDE, samma som insulinet… och vid högt insulin kan därför brist på IDE förekomma.
Proteiner man äter sönderdelas innan de kan gå igenom tarmbarriären (annars leder de till allergier, autoimmuna sjukdomar och depressioner). Beta amyloid är ett hormon som byggs ihop av aminosyror av kroppen själv, precis som alla andra proteiner i kroppen vilket alltså inte påverkas av vilka proteiner man äter.
Vad det används till förutom att skapa AD vet jag inte.