Frozen Cheesecake / Glass
Hej!
Gjorde om mitt favoritrecept på frozen cheesecake precis och tänkte kolla vad ni tror om det hela.
4 ägg (dela äggula och vita för sig i två skålar)
400gram philadelfia
1dl sötningsmedel
1tsk vaniljessens
4 dl grädde
ev. kakao
Man vispar äggulan tillsammans med sötningsmedlet och vispar sedan i philadelfia, vaniljessens och ev. kakao i samma skål. Grädden vispas för sig och vändes sedan, försiktigt, ihop med äggula/ostsmeten. Äggvitan vispas till hårt skum och sedan vänder man, försiktigt, ned den tillsammans med det andra.
Lägg i form och placera i frysen.
Kan ätas som glass men är från början tänk som cheesecake med krossade digistivekex som botten.
Vad tror ni om kolhydrater och så i denna? Kan vara lite mysigt att ha på lördagkvällen eller om det ska vara lite festligheter och sådär.
Ser gott ut!
Till dina frågor:
Mängden kolhydrater är inte hög, korrekt.
Men det är efterrätt. Bli inte förvånad om du inte går ned i vikt när du äter icke-mat. Så jag tycker inte att kolhydrater eller inte spelar någon större roll i det här fallet.

Okej, men det borde ju passa rätt fint när man ska bjuda folk över på fika? Jag blir ju så frestad på att smaka utav fikabrödet då så då måste detta aldternativ vara bättre =)
HEJ
mikaelj, jag förstår inte vad du menar med icke-mat? Ingredienserna ägg-ost och grädde ingår ju i många recept
Jag gör skillnad på mat och efterrätter. Allt som inte är mat är godis/efterrätt, och bör betraktas så, oavsett om det är LCHF-vänligt eller inte.
Tycker jag.
Jo men du säger ju att det inte är underligt om man inte går ner i vikt om man äter detta. Jag är ny i vetenskapen och famlar efter kunskap :-)
Saker som smakar sött är lätta att överäta, trots att det är "godkända" ingredienser. Om du nu äter det istället för ett mål mat, och håller dig motsvarande mätt, så visst.
Men jag har svårt att tro att lika mycket energi från den där kakan kan ge lika bra mättnad som en måltid bestående av t.ex. en stor skål kokt broccoli, kött och en sås till. Utöver, som sagt, att du säkerligen överäter av den.
LCHF är en matstrategi, inte ett sätt att kunna äta massa glass bara för att det är tillåtet. Visst kan du äta det, men skilj på mat och efterrätter.
Och om man går ner i vikt eller ej har ju med kolhydratmängden att göra? Om den är låg så förstår jag inte varför man inte skulle gå ner i vikt mindre än med annan mat?

Det gäller som Mikaelj säger att förstå att en efterrätt trots att den huvudsakligen består av godkända saker orsakar problem om den äts för ofta.
Vad som är "ofta" är dessutom individuellt vilket förstås inte gör saken lättare att greppa 
Några saker som kan påverka det hela i detta fall är:
Sötningsmedlet vilket är en mer eller mindre kemisk produkt som trots mindre kalorier än socker kommer att vidmakthålla ett eventuellt sötsug
Risken är att dina hunger/mättnadskänslor inte blir dom optimala vilket kan trigga en överätning.
Hög andel mjölkprodukter vilket trots få kolhydrater frigör mängder av insulin (högt insulinindex).
En efterrätt är väldigt "lättäten" jämfört med en lagad måltid vilket ökar risken för att överäta
Tillsammans med en fet köttbit fungerar ofta en gräddsås men i det här fallet finns inte tillräckligt med "substans" i rätten för att kompensera för insulinutsöndringen.
Att äta en sån här efterrätt är förstås väldigt mycket bättre än en vanlig söt efterrätt men som sagt
Har man som mål att minska i vikt får det nog inte bli för ofta man rör ihop såna skapelser
.
Personligen är jag riktigt skeptisk till dom flesta sötningsmedlem och hade hellre valt att söta med en liten mängd socker eller honung istället.
Det är nog också smart att ständigt försöka sänka sin tröskel för acceptabel sötma i en efterrätt och inte bara "ösa på" med ett sötningsmedel till gammal invand nivå av sötma.

jag gör detta recept utan sötningsmedel överhuvudtaget. och det blir jättegott…

Jag tycker det låter jättegott! Bokmärker! 
Om man gör denna någon enstaka helg och inte överäter av den, så tycker jag det låter som en bra efterrätt. Jag ska nog som rifla prova att utesluta sötningsmedlet. Gillar när det smakar lite "äggigt". 
och DÄR, just nu! fick jag en toppenidé!! Har inte med frozen cheescake att göra men vi har böjrat köpa laktosfri mellanmjölk, min make vill inte ha grädde eller ens röd mjölk i kaffet han vill ha mellanmjölk, och valios mellanmjölkdryck har bara 3,5 % kolisar. Den är söt så jag brukar göra varm choklad av den, behövs ingen sötning alls. Till min idé! Jag ska testa att göra äggost på sådan och grädde. Borde bli lagom sött och gott!
om det söta stannar i mjölken och inte försvinner med vasslan förresten… och om det överhuvudtaget ystar sig utan laktosen Frågorna hopar sig, och så kapar jag tråden, sorry!
Laktos har inget med ystningen att göra, det är proteinets förtjänst.
åh äggost!!! mumma!
pennylane - är du snäll o lägger ut resultat o recept på äggosten sen?

Vad är äggost för något?
Äggost eller bohuslänsk äggost är en svensk maträtt. Äggost tillagas av mjölk och ägg, samt filmjölk eller gräddfil[1], som får sjuda sakta tills det skär sig. Då får massan rinna av, helst i en riktig äggostform av trä med hål i botten. Massan öses sedan upp i formen, varvad med strösocker. Rätten serveras i norra Bohuslän traditionellt på smörgåsbord eller som frukost, gärna med inlagd sill. Äggosten äts i de södra delarna av Bohuslän främst som efterrätt med strösocker eller björnbärssylt och grädde.
Vill också ha recpetet på äggost, snälla? :-D
äggost är Bohusläns nationalrätt
saxade från bohhusgillet:
Ett vanligt och enkelt att minnas är 2:1:1, som i tur och ordning står för stycken ägg, liter mjölk och deciliter fil. En lagom stor sats för 5-6 personer är 6 ägg, 3 liter mjölk (röd) och 3 dl gräddfil (gräddfil säljs ju i förpackningar om 3 dl). Vi kan kalla det standardreceptet.
Man måste ha en speciell äggostform, eller till nöds en sil med duk i.
knycker beskrivningen med
1. Vispa ihop äggen och gräddfilen i en stor kastrull.
2. Häll på mjölken och värm under omrörning tills ägg/fil/mjölkblandningen koagulerar (ostämnet fälls ut). Du kan hålla på till strax under 100 grader, men låt det inte koka! - Att blandningen koagulerar syns inte särskilt tydligt, men det bildas små klumpar som kan påminna om mycket lös och finfördelad äggröra.
3. Dra kastrullen från värmen och låt den stå och svalna i ungefär en halvtimme.
4. Skilj ostmassan från vasslen. Det kan du göra med hjälp av en hålslev, men ännu effektivare är att hälla kastrullens innehåll genom ett durkslag eller en silduk. Den avskilda men fortfarande något "blöta" ostmassan överför du till det kärl, som skall ge äggosten den slutliga formen.
min mamma gjorde aldrig äggosten med socker (och då blir den lchf:) dock serverad med hemlagad björnbärssylt eller kanel/socker.
som lchf borde det räcka bra med bara kanel på!
eller hallon o grädde?
sorry, nu kapade vi tråden
jaha … du hann visst före 
ja nu var ju min idé att den laktosfria mjölken skulle ge sötman…

Hehe, okej. men jag undrar hur det är deth är med sötma. Alltså, jag gjorde ju cheesecake efter receptet ovan men jag tyckte den blev alldeles för söt.
I originalreceptet skall det vara 2dl socker och 2tsk vaniljsocker och jag drog alltså ner till en av vardera men det smakar fortfarande för mycket. Är sötningsmedel sötare än socker eller är det vaniljessensen som smakar så mycket?
Eller är det helt enkelt så att man har fått så annorlunda smak?
beror på vilket sötningsmedel du hade, ska det doseras som socker? Jag menar tar man en dl stevia blir det så sött att man dör…

Jag hade hermesetas, det stod att en dl socker var samma som en dl hermesetas. Men det kanske är hermesetas också som smakar konstigt för jag tycker allt som jag har hällt i det i har smakat konstigt
tar jag nån gång hermesetas så kan jag absolut inte ha mer än nån matsked, annars blir det svinsött! Fast nu förtiden använder jag det inte alls, föredrar de naturliga sötningsmedlen sukrin och stevia.
Hjälp! Jag blir så förvirrad av de svar som menar att en måltid med mjölkprodukter ger högt insulinpåslag! Enligt vad man kan äta "obegränsat" i foldern "Dr Dahlqvists kostprogram" ingår ju feta mjölkprodukter så, förstår inte alls, då borde det ju inte vara så.
Alltså om jag äter en tallrik yogurt 10 % med en skvätt grädde, lite färska bär, ger det då högt insulinpåslag eller inte?
Snälla ge mig ett svar
Insulin är inte din extremfiende.
Alla proteinkällor ger insulinutsöndring, samt motsvarande glukagonutsöndring.
Visst kan det vara värt att minska på, men jag tror istället att problemet för viktminskning inte är så mycket mjölkproteinet som att det helt enkelt är lätt att överäta många mjölkprodukter.
En tallrik yoghurt med grädde och bär ser jag för övrigt som en efterrätt snarare än en riktig måltid…