Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 3179 ggr
isalu507
0

Psykvård, vart vänder man sig?

Jag har en vän som jag börjar bli lite orolig för. Han mår riktigt dåligt, kan inte sova (har sovit max fyra timmar per natt under de år jag känt honom), hans kropp börjar krascha, psykiskt ska vi inte ens prata om.

Jag har försökt prata med honom om det, men han har inte riktigt erkänt att han behöver hjälp. Och det behöver han. Idag för första gången sade han att han vill ha hjälp, på riktigt, och jag vill bara ha iväg honom någonstans nu, att prata med någon, att börja ordna upp det här.

Han har mobbning i flera år bakom sig och jobig uppväxt som han inte tagit tag i alls, allt ligger kvar inuti och han börjar brytas ner nu alltså. Han dricker för mycket och mår bara sämre.

Vart ska jag vända mig? Vart söker han hjälp någonstans? Nu när han faktiskt höll med om att han behöver hjälp vill jag agera fort, innan han ändrar sig. För han behöver det verklgien. Han bor i Linköping.

Någon som vet?

maxiq
0

De flesta sjukhus har en akutpsykmottagning där det bara är att dyka upp. Annars går det nog att ringa sjukvårdsupplysningen för närmare information. Telefon 1177 eller www.1177.se

flikkan77
0

Tror det får bli som Maxiq säger, en akutpsykmottagning. Dit har jag fått vända mig när min läkare inte har tid.

"You just have to belive…"

AnnaLundgren
0

Jag vände mig till min husläkare när jag blivit utbränd (fick förklara för sköterskan först som inte ville ge mig en tid att hon var välkommen på min begravning - det var rätt illa då, och då gick det helt plötsligt att få en tid.) att jag ville ha samtalsterapi och inte piller - det funkade.

Din man kan få en akutremiss av eran husläkare - men var tydlig med att berätta vad du vill ha för hjälp.

Mojjan73
0

Tror det beror på vart man bor men när min make brakade igenom så fick vi gå via vårdcentralen. Men det var inga problem.. han fick prata med en läkare på akuttid och hon ringde akutpsyk och vips så fick han komma in direkt.