Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 4520 ggr
emmaostlind
0

Någon som har ett sopp-recept?

Jag har känt många gånger den här veckan att jag är yr av näringsbrist, men jag har inte någon aptit, utan går runt och är lite smått illamående hela tiden. Det enda jag har känt att jag har kunnat få i mig är lättsmälta och inte så mättande typer av maträtter. Därför undrar jag om någon har ett bra recept på exempelvis svampsoppa? Gärna någon krämig variant!

frukaos
0

Ska återkomma med sopprecept men vill tipsa om turkisk youghurt med kokosmjälj, kokosflingor och krossade valnötter. Det brukar jag äta när jag inte är sugen på annan mat. Har alltid tyckt att filmjölk/youghurt är lättäten :)

En himmelskt god soppa görs snabbt på tomater, Creme Fraiche, pizzakryddor och lite vitlök.

Har också gjort soppa med kyckling (små bitar bryns i smör) på med Cocosmjölk, thai-kryddor och lite örter. Kan hettas med Sambal Oelek. Blev het och god.

Rent generellt så gillar jag att testa olika mat-idéer och då det gäller soppor s kan du väl blanda allt du gillar med grädde eller CF och få en god soppa. Testa att slänga i lite riven ost eller några klickar Philadephiaost…

Ska bli spännande att se vilka andra recept som dyker upp :)

thezood
0

Käkade precis en helt otrolig spenatsoppa på bladspenat, vatten, buljong, grädde, salt och peppar. Käkade ett kokt ägg och rökt makrill till. Det lär garanterat ta bort alla eventuella bristsjukdomar.

Två grejor till jag kan rekommendera: vitamintabletter och lite kolhydrater innan du går och lägger dig på kvällen (en potatis, havregryn eller dylikt). Läs mer här: Räddad av en potatis

Icegirl
0

Champinjoner eller annan svamp som delas i mindre bitar - steks i smör, kryddas med salt och peppar, häll sedan över en ihopvispad blanding av creme fraiche och grädde och låt det hela koka ihop, smaka av och komplettera med krydda om det behövs. Stek ev litet bacon i små bitar och toppa med på tallriken, alt en klick cf med lime, ingefära eller annan smaksättning.

Sammet1
0

Använd Fammarps champinjoncreme på burk och blanda med grädde. Creme fraiche eller färskost i om du vill "reda" lite. Krydda eventuellt efter smak.

Champinjoncremen innehåller inga konstigheter och har väldigt god, koncentrerad svampsmak. Innehållslistan är kort - champinjoner, salt och smör.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

sussie
0

Trattkantareller steker du sen på med grädde cf lite buljong eller vatten krydda med lite tomatpure och ädelost, mmmmm

spadermadam
0

Blomkål som kokas i lättsaltat vatten och sen mixas lätt med vispgrädde och lite smör och de kryddor man vill. Till exempel örtkryddor.

Har man några köttbullar så kan de få ligga i soppan. Eller skalade räkor. Eller små finskurna baconbitar.

nimh
0

Tror att det här receptet kommer från Tasteline eller liknande receptportal, men jag bytte ut matlagningsgrädden mot vispgrädde.

Krämig champinjonsoppa, 4 port.

450 g champinjoner
1 gul lök
smör
5 dl vatten
1 svampbuljongtärning
5 dl vispgrädde
salt
peppar
1 msk persilja

Tag fram en stor kastrull. Lägg undan ca 5 champinjoner till senare.
Hacka de övriga champinjonerna och löken fint och fräs några minuter i smör. Tillsätt vattnet, buljongtärningen och grädde.

Låt koka i 10-15 minuter. Mixa soppan med en stavmixer eller i en matberedare och smaka av med salt och peppar.

Skiva upp de resterande champinjonerna och stek dem hastigt i smör.

Garnera med hackad persilja.

nimh
0

Fler soppor, dock ej svampsoppor:

Len blomkålssoppa, 4 port.

1 blomkålshuvud
2 grönsaksbuljongtärningar
ca 1 liter vatten
1/2-1 dl matlagningsvin (vitt)
2 dl vispgrädde
salt, svartpeppar
1 tsk torkad timjan

garnering:
blomkålsbuketter
rödlök
färska örtkryddor

Skär blomkålen i mindre bitar. Lägg bitarna (spara några till garnering) i en kastrull tillsammans med buljongtärningar, vatten, vin och grädde. Koka upp och låt koka ca 10 minuter eller tills blomkålen är mjuk. Hel- eller halvmixa soppan. Smaka av med salt,
peppar och timjan. Fräs de sparade blomkålsbuketterna tillsammans med rödlök i lite smör eller olja, salta och peppra. Servera soppan med de frästa blomkålsbuketterna och löken, samt gärna färska örtkryddor.

Grön fisksoppa, 4 port.

500 g fiskfilé av sej eller lax
250 g räkor med skal eller 100 g skalade
2 purjolökar
250 g bladspenat
smör
8 dl fiskbuljong
1 dl vitt vin eller 1 msk pressad citronsaft + 5 msk vatten
2 dl vispgrädde
1 tsk salt
1 krm vitpeppar

Skär fisken i 3 cm stora bitar. Skala räkorna. Skölj och strimla purjolöken. Grovhacka spenaten.
Fräs purjolök och spenat i smör i en stor gryta. Häll i buljong, vin och grädde. Låt koka upp.
Salta och peppra på fisken och lägg ner den i grytan. Låt soppan koka ca 5 min. Lägg i räkorna och låt dem bli varma.

kaisakavat
0

Ett mycket enkelt recept på Broccolisoppa finns i denna tråd.

(Jag har lärt mig länka, hurraaaa!!)