Billig och enkel LCHF-mat?
Min pappa har precis börjat med LCHF och jag är så stolt över honom! Han verkar dock ha lite svårt med inspirationen och han har ganska dåligt med pengar.
Undrar därför om ni har lite tips på bra LCHF-mat som är både enkel och ganska billig. Vill inte att han skall tappa inspirationen nu för att det antingen blir för enformigt, för dyrt eller för krångligt.
Han är snart 71, ganska duktig på att laga mat men han har gått och blivit lite lat med åren. Jag vill så gärna att han skall lyckas. Så… shoot? 
Min matblogg: http://minicarb.blogspot.com/
Det finns massor av enkla recept här vad sägs om en skinkmacka? 
Tonfiskröra är mums och mätt på lite blir man.
1burk tonfisk i olja, avrunnen. 2 msk majonäs, 1 msk cremefraiche, lite hackad lök.
Gegga ihop och njut.

Kålpudding: Bryn strimlad vitkål, ev lök ock köttfärs i mycket smör. Lägg i ugnsform, häll över grädde och låt koka ihop. Servera med några färska eller frysta lingon.

Stekt fläskkarré med cole slaw sallad. (Vitkål, majonäs, CF och svartpeppar). Gör man stor sats sallad går måltiderna sabbt att laga, bara steka på en köttbit.

Stekt fläsk med stuvad blomkål!
Gräddstuvad kycklinglever, med gönsaker!
Gräddstuvad köttfärssås!
Här finns säkert mer!
Föresten så ryktas det att Greensis o Per är på gång med sin kokbok som lär handla om enkel LCHFmat!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Stekta strömmingflundror kanske, med gräddsky kryddad med färsk dill och en sallad/strimlad vitkål? :)
- - -

Tack för tipsen, more please :)
Skall göra en egen liten kokbok till pappsen tänkte jag.
Min matblogg: http://minicarb.blogspot.com/

Stuvad vitkål med någon köttbit till!!
Vanlig köttfärssås.. med haricoverts!!
Det finns en hel del billig fisk i frysdiskarna.. man kan lägga dessa i en form med grädde och skivad rätika/ blomkål/ eller annat.. på med ost o kör det i ugnen!!
Blomkålsjansson!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp, hur stuvar du vitkål? Jag tycker aldrig att jag får till det så att jag är nöjd.
Köttfärslimpa ev baconinlindad med brunsås. =)
Köttfärsbiffar, bara att slänga in i ugnen och steka.

två skivor fett ost, cantadou med papparrot på och salami.
Gustafskorv med smaksatt smör
stekt köttfärs med crème fraiche och färsk ost som sås
skottsk ägg (stavas det så?)
Vänliga hälsningar Stephan

#11: Nä det stavas skotskt ägg, jo fast det är lite knepiga att göra iordning, och när man favoriserar löskokta ägg som jag blir det lite knepigare, men gott är det! Mitt recept finns i receptsamlingen under färsrätter tror jag
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Köttfärsbiffar eller ännu enklare köttfärslimpa. Gör stor sats och frys in. Köp en hel fläskkarré och stek i ugnen, är billigt och räcker till många måltider. Kyckling stekt i ugn är också billigt och gott. Ta t ex kycklingklubor, pensla med smör blandat med kryddor och så in i ugnen på 180 grader i 20 min. Vispa ur pannan med grädde så har du en god sås till.

Tack för hjälpen
Vänliga hälsningar Stephan

Om man gillar lever så är det mycket billig mat. Enklaste sättet att laga det är helstekt i ugnen. Salta, peppra, krydda med basilika och täck med baconskivor. Ugnstemperatur 175 grader tills innertemperaturen är 80 grader (1-1½ timme). Späd ut skyn med grädde (+sherry eller konjak…) och puttra till önskad konsistens till sås.
Ett paket leverpastej för en 10:a…
Kolla den med minst tillsatser:-)
Ibland gör jag ostvåfflor till frukost:
Fyra skivor färdigskivad ost, Euroshopper, per våffla.
Lägg de fyra skivorna på hög i våffeljärnet. Grädda några min. till osten är gyllengul. Pilla ut den mjuka, heta våfflan på en tallrik. Den stelnar snabbt och blir frasigt god.
Kanske kan användas som macka-underlägg? Ska testa!
Äggmjölk? Ägg, smör och vatten. Smaksätts med ex.vis kanel eller kardemumma. Med mycket smör blir den smo en välling och mättar länge.

Köttfärs typ 0,5 kilos bit….skär den i sex bitar steks i smör kryddas med salt och peppar. M a o blanda inte köttfärsen med något alls utan den skärs bara i lämplig biffstorlek och steks. Enkelt och gott! Smörstekt broccoli till det…yummi!
Sååå mycket goood mat, min tunga hänger snart på golvet, slurp!!
# 17 wow! Fastnar inte osten i våffeljärnet!? Låter ju kanon! Kanske går i smörgåsgrillen med, då kan man ta den till heders igen! Eller dom, vi har två!!
har testat lite, och som sagt, fyra ostskivor blev jättebra! Perfekt som udnerlag till en krämig äggröra! Jag hade det en liten aning för länge och osten blev en smula besk… men ändå bra, man ser potentialen!
två skivor med salami emellan: KA TA STROF!!! som Tony Irving säger… smält ost över hela våffeljärnet…Don't try this at home!!
Tjocka (tre mm kanske) skivor Haloumi. Toppen!!!! Jättegott! Beroendeframkallande!!
tilläggas bör att det var våffeljärnet ja, inte smörgåsgrillen som jag skrev att jag skulle testa i, det har jag inget gjort för maken trodde inte på det, och han har nog rätt. Fast fyra skivor på var sida om nåt gott à la croque kanske skulle funka!?