Frukt, när är den bäst att ätas, om alls?
Jag funderar på om jag nu ska äta en frukt, när är det bäst ur LCHF-synvinkel att göra detta??? Ska det vara direkt efter en måltid eller emellan målen eller vad? NÄR GÖR DET MINST SKADA?

LCHF står ju för att man baserar energin på fett snarare än kolhydrater, men "Low Carb" betyder ju inte att man inte äter några kolhydrater alls. När frukten ramlar ner från träden händer det att jag plockar en och sätter i mig, vi har ju ett system för att ta hand om kolhydrater. Kruxet är ju, beträffande skadlighet, att vi inte mår bra i längden av att ständigt ha höga insulinnivåer. En insulinkick då och då lär inte göra någon skada alls när man är frisk, så käka du en frukt. Om du alls bryr dig om att räkna eller mäta vad du äter, så gör det över hela dygnet, veckan, månaden.
Svar på när det är "bäst" ur LCHF-synvinkel att pilla i sig den där frukten är nog svårt att ge. Om man har koll på ungefär hur mycket kolhydrater man får i sig på en dag och det där äpplet ingår i det, så tror jag att man kan ta det ungefär när som helst. Om det ligger utöver de kolhydrater man hade tänkt sig, så gäller nog samma sak, men då kan det vara värt att se till att det inte upprepas alltför ofta.
Så jag tror att du kan äta en frukt utan att fundera över om den är skadlig. Om du alls är osäker, så räkna kolhydraterna, men inte bara när du äter frukten, utan över en vecka. Om kolhydraterna utslagna över den tiden ligger inom vad du vill få i dig så är ju allt OK.
NÄR GÖR DET MINST SKADA? - När du undviker den helt… 
Ska du äta en frukt så gör det i samband med träning/direkt efter träning. 
Jag har för mig att Litsfeldt har sagt att om man ska äta något med mycket kolhydrater så är det bättre att ta det i slutet av en måltid

En frukt någon gång då och då gör förmodligen ingen skada alls så länge man är frisk.. jag skulle förslå som mellanmål för njutningens skull eller som Calmare skriver efter träningen.. eller under en långpromenad kanske!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
jag gjorde en lyxig efterrätt i lördags. Gick ut i trädgården och hämtade ett äpple. Skalade, klyftade och la i en liten ungsform. Strödde på kanel och lite vaniljpulver. In i ugnen 200 grader tills det blev mjukt. Herregud va gott med vispad grädde till!
Har hört att många tål kolhydrater bättre på morgonen. Vet inte alls varför eller i vilken bemärkelse, men men…
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Teoretiskt så skall du ha tullat på ditt glykogenföråd under natten.. såvitt du inte har varit o plundrat kylskåpet under natten!
Jag tror att detta kanske stämmer bättre på folk som äter mer kolhydrater ån oss!
Jag har inte märkt att det spelar någon roll när jag äter frukten, bara jag inte äter för mycket. Vilken frukt spelar också roll för mig, banan är t ex inte bra, men däremot äpple.
En dag åt jag en hel del mycket mogen vattenmelon, och mådde inte alls bra, blev uppsvälld och snurrig. Och då har ändå inte vattenmelon så mycket kolhydrater.
Så, som vanligt, det är nog bara att pröva själv om man nu vill.

Skaldeman säger i sin första bok att om man startar en måltid med mycket fett tror kroppen att hela måltiden är fet och därför kan avsluta med något sött med minst skada. Då har jag tänkt att det även är det bra av avstå från chips och saltpinnar vi välkomstdrinken innan en fest starter. Ha lite mandel eller nötter i fickan och nippa bara till drinken om det är en sån där söt fan. Ska du själv ha fest är det bättre med en torr musserande vin och tilltugg av jordnötter, pinnar med ost och korvar oa lchf godkänt.
Bra fråga, varför blir man ofta sugen på nåt sött direkt efter maten? Speciellt på kvällen?
Är det då bättre att äta nåt sött direkt efter maten…eller ska man vänta och inte äta några kolhydrater tillsammans med fett? Verkar finnas många åsikter om detta också. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

#10 Är också nästan alltid sötsugen efter att jag ätit. Känns jättefel!
"You just have to belive…"

Är inte det bara en psykologisk grej.. jag är oftast sugen på en portion till?

#12 För mig kan det nog vara så att jag vill äta något för att få bort matsmaken ur munnen…
"You just have to belive…"