Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 3900 ggr
Jea59
0

Vilka fetter ska man välja?

Det verkar som att det blir mer okej nu,  när man är någonstans o äter, att man väljer bort kolhydraterna utan att ifrågasättas.

Det har blivit mer diskussion om vilket fett man skall äta som är bra för kroppen.

Ena förespråkar oljor och nötter, de andra animalisk fett. Att man äter hög andel med fett är ok.

Men vilken av dessa är bäst?

Jag har blivit kluven i denna fråga.

mikaelj
0

Mättat och enkelomättat fett är energi. Kroppen kan producera dessa själv från kolhydrater och protein.

Fleromättat fett av typerna omega-6 och omega-3 (från fisk, endast!) är essentiella, vilket betyder att du måste äta dem -- kroppen kan inte själv producera dem. Du skall däremot inte äta för mycket av dem, särskilt inte omega-6.

De flesta vegetabiliska oljor, grisfett och nötter är omega-6-rikt.

Sedan är det bara att kombinera ihop själv.

Wtn3
0

Laga mat i smör eller kokosfett, ha kallpressad macadamia-, oliv-, och möjligen mindre mängder rapsolja i sallader och dressingar. Det är som sagt nödvändigt att undvika för mycket omega 6, använder man margariner och fleromättade oljor eller äter mycket nötter får man ett bisarrt överskott av det som ingalunda kan kompenseras upp utom om man möjligen käkade något kilo lax om dagen.

Ulf-S
0

Ett litet tillägg: gillar man inte fisk får man i sig omega 3 via t.ex. gräsuppfött kött.

En tumregel är att inte äta några fetter som inte kunde framställas för 500 år sedan. Man kunde inte framställa moderna fetter som soja- och majsolja och tillverkade förstås inga margariner.

mikaelj
0

Det är marginellt från gräsuppfött kött, titta på fineli.fi.

Ät i så fall t.ex. Möllers Tran med citronsmak, eller kapslar, eller V-Pure.

Jea59
0

OK, men vad händer om jag inte äter oljorna då, har dessa ibland i sallader typ olivolja.

Om jag äter en biffstek tycker jag det är gott med aromsmör.

Ska jag skippa det mättade fettet och hålla mig till olivolja bara även i stekning.

Vilket av dessa fetter vill kroppen ha, har i bakhuvudet någonstans att de är inte bra pga oxiditation tror jag det heter.

#3 kunde man framställa oliv o rapsolja förut för 500 år sedan och om det bara är 500 år så har ju vi inte ätit så länge dessa oljor, fanns det på urfarfars tid åt dom oljor eller är det så att vi här uppe hittade på smör från djur o i varmare länder olja.

Förr i tiden visste man väl inte om omega 6 o 3

Äter ni olja eller håller ni er till bara animaliskt fett

mikaelj
0

Du måste få i dig de essentiella av typen omega-6 och omega-3. De är fleromättade. Vegetabilisk olja (och nötter) innehåller omega-6, fiskar innehåller omega-3.

Alla andra fetter kan kroppen tillverka själva.

Jea59
0

Okej! Tack för era svar, då ska jag ändra om lite i kostföringen

flikkan77
0

Så om man inte äter fisk alls bör man alltså äta omega-3 i någon form av tillskott?

"You just have to belive…"

Wtn3
0

Omega 6 kommer inte bara från oljor, det finns även till viss del i kött, och i fisk också för den delen, men i fisk finns också mycket omega 3. Var inte rädd för mättat fett, det är nyttigt. Olivolja ska man helst inte steka i, åtminstone inte i hög värme, då oxideras det lätt och blir dåligt, stek i smör eller kokos istället. Personligen lagar jag mat i smör, kokos eller ister, har oliv- eller rapsolja i sallader. De "nyttiga" vegetabiliska oljorna såsom majs-, solros- och sojaolja är bannlysta, för de skadar mer än de gör nytta.

mikaelj
0

Ja. V-Pure är EPA och DHA från alger, annars kan du äta EPA+DHA från kapslar.

ALA från linfröolja är också omega-3 men duger bara om du är en höna.

flikkan77
0

#10 Duger det med sådana omega-3 kapslar som finns på apoteket eller är det nått man ska tänka på?

mikaelj
0

Så länge det står att de innehåller EPA och DHA är det okej. Är det linfröolja (ALA) är det inte okej.

flikkan77
0

#12 Tack, då förstår jag! Ska till hälsokosten och köpa d-vitamin i veckan så då jag köpa sådana också.

Jea59
0

Äter inte heller fisk så jag har ju ersatt det med fiskoljekapslar men nu sa en vännina till mig att det inte va bra att äta dom i samband med svininfluensan.

Faktum är att jag har aldrig blivit så förvirrad som jag är nu av alla kostråd, jag vet inte vad jag ska äta till slut

mikaelj
0

Det din väninna sade kan du helt bortse från. Det handlade om överdriven konsumtion, och är i själva verket inte alls dåligt (det gör bara så att influensan drabbar på olika sätt).

Din hjärna består av 20% fiskfett, svårt att komma ifrån det faktum.  Men du gör ju som du själv vill.

[Marja-Liisa]
0

Jag tar kokosfett i kaffe på morgonen, ca 1 tesked - steker i smör blandad med kokosfett, använder olivolja i sallad, tar Möllers tran för Omega 3 men försöker också äta fisk. Äter några avokadon då och då. Använder också grädde och creme fraiche.

Eftersom de av mina bekanta som haft svininfluensan har haft milda besvär (dock hårt hosta) fortsätter jag med Omega3 som vanligt.

Jea59
0

Ok jag tar det som står står på burken så jag överdriver inte mitt intag.

Vad är Möllers tran för nånting?