Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 8052 ggr
annica80
0

tappad matlust och nedstämdhet...

Började me LcHF för kanske en månad sedan och de första veckorna funkade allt skitbra…. Det var strnhårt, mkt för att ja skulle lära mig. Men nu känner jag att jag slavat.. jag har verkligen FROSSAT i jordgubbar, käkat skitkorv osv…  magen börjar bubbla (igen) och jag har totalt tappat matlusten (för mig är dett a otroligt då jag konstant ätit sedan ja va 13 år) och min deppression börjar göra sig påmind. Är det så enkelt att jag måste äta enl. LCHF superstrikt? Tror även jag får i mig för lite fett.. hur mkt får ni i er varje dag? och hur ser ni till att ni får i er det?
kan det vara mjölkprodukterna som spökar? eller är det helt enkelt så att "sommar-maten" gör sig påmind?

sese
0

Jättetråkigt att höra att du mår dåligt…

Sjäv har jag bara hållit på i några veckor så inte "hunnit" trilla av och fuska än, men tappade matlusten gjorde jag nästan direkt, utan Depression.

Hoppas du kommer fram till vad som passar dig och mår bättre snart.

/SeSe

nenna31
0

Trist ……använder du minmat….????den är jätte bra för att se att man får i sig ordentligt med mat….fett….protein…..kolhydrater…..fyll i någon eller några dagar så ser du hur det ser ut för dig….

du hittar den på www.minmat.se även i vänster spalten finner du den….lycka till Glad

nenna31

Xanzippa
0

Jag körde ganska strikt i början för att komma in i det, på så vis slapp jag även någon typ av sockersug. Sen började jag försöka känna efter vad kroppen behövde. I mitt fall innebar det att jag vissa dagar fick vara lite frikostigare med grönsakerna och ibland t.o.m äta ett par tunna skivor riskex till frukost för att slippa illamående.

Men allt sånt där är ju högst individuellt, jag har inte varit nån stor sockerkonsument på länge, så min "avgiftningsperiod" var relativt skonsam och jag kunde ganska snabbt känna att det här, DET var vad kroppen ville ha, inte självsvält.

Ät jordgubbarna med måtta och försök känna efter, kanske är det bara kroppen som behöver lite tid att tänka, den är ganska komplex så ibland behöver den få stanna upp lite.

Mervi
0

Du har nog hamnat i en period som många av oss har varit i. Ungerfär 3-5 veckor med LCHF och man tappar matlusten. Den kommer tillbaka, fortsätt att äta och ät lite mera varierat med grönsaker till maten så blir det bättre. Jag tror inte du behöver äta superstrikt men gör inte för många avvikelser i början, det gör bara att du får börja om liksom och förlänger omställningsperioden.

Lycka till!

cokolada
0

annica80 ! jag är precis i samma situation, har ätit enligt lchf i en månad. dock har jag slutat slarva och äter typ inget för att jag tappat matlusten och mår pyton. precis som du säger gör sig deppressionen påmind igen, ena stunden är man hur glad som helst, sen faller man i en svacka då "ingen förstår en".

jag har tagit bort mjölkprodukterna nu och för att få i mig fett har jag smör i allt jag äter..

kaisakavat
0

Känner igen mig. Hade också ett skov en bit in i LCHF, då jag tappade matlusten. Men det är bara att envisas och tvångsäta, man kommer förbi det!

När jag reg:ar i minmat så brukar jag komma upp i åtminstone 150 g fett per dygn, ofta mer. Det är allt som allt alltså, både det som är insprängt i kött, ägg etc men åxå det som jag lägger till, mest i form av smör.

Kämpa på!  Tungan ute Skrattande

kaisakavat
0

Tillägger: Om man ger efter för bristen på matlust, då tenderar det att bli värre, mer motstånd och illamående. Gäller att äta alltså! Puh! Skrattande

Åtminstone är det så för mig!

ebet
0

Jag tror också att det är övergångsbesvär, det är en jobbig period att byta från sockerdrift till fettdrift. Det var det för mig i alla fall.

Rekommenderar också minmat.net, det kan vara bra att kolla av om man äter tillräckligt, och om man får i sig tillräckligt med fett. Det ska väl vara ca 70-80E%

Annars ser jag det som ett bra tecken (sorry) att depressionstendensen kan knytas till slarv och socker. Då är det himla lätt att undvika det, det är bara att skippa jordgubbar och konstgjord mat.

annica80
0

#5 tack för att du finns!! de är jobbigt att känna sig ensam med allt ;-)

så till kosten. det handlar inte så mkt om att ja inte får i mig tillräckligt med mat, som att jag inte vill ha maten, eller… ja e inte hungrig. kanske kan det vara som så att lchf till slut har kickat in med sin fulla kraft och gör att suget o hungerkänslorna är normala…  idag kanske ja äter 500 g mat varje dag istället för 3000 g fettsnålt .

Jag har coccosfett i kaffe för att göra det lite nyttigare. Jag vill inte rikitigt sluta med mjölkprodukterna

#8 visst är det fantastiskt att man kan knyta ihop gamla besvär med skitmaten som lightprodukter o socker (från den NYTTIGA frukten)

aronnax
0

Jag har en teori om detta:

Jag ser mej helt klart som kolhydratberoende.

Och mitt arbete med missbruk om än alkohol o droger har lärt mig följande:

När man missbrukar vad det än må vara rotar man i hjärnsna belöningssystem- man får en "kvickfix".

När man slutar med drogen blir man lätt deppig för att hjärnan skall lära sig belöna för saker som "normala" människor belönas för, ex. en skogspromenad, ja vad som helst, men något annat än "drogen".

Så jag försöker lära mina pat. och mig själv att bli mer förbannade på att "drogen" har sån makt äver mitt liv, då är det lättare att avstå och inte bli ett offer, för är det synd om en så måste man ju trösta sig, eller hur??

Haha, vad lätt det lät, men vad svårt det ÄÄÄRRR!!!

Lycka till.

cokolada
0

#9 Hej jag har varit på semester men är nu tillbaka. har slarvat mycket med maten där men ska nu börja om från början igen, gillar lixom att kunna kontrollera hunger snarare än att den ska kontrollera mig.. får väl oxå förbereda mig för övergångsbesvären med depressionen osv.. fick förresten veta att ämnesomsättningen är för låg, ja det är fel på sköldkörteln! det kanske var därför jag varit tvungen att vara jäätteförsiktig med matintaget innan…

men hur går det för dig hittills då?

magma
0

Du undrade om du måste vara superstrikt för att må bra och slippa depressioner och sug, samtidigt som du i en period har frossat i jordgubbar och "fulkorv".

Min gissning är att du behöver hitta ett mellanläge där du kan äta varierat och må bra samtidigt. Tror också att din nedstämdhet/berg&dalbana med humöret har att göra med att du har abstinens och omställningsproblem igen, efter en period då du har ätit mer kolhydrater igen.

Min erfarenhet är att man ofta har lättare att fysiskt och psykiskt klara av kolhydrater i form av grönsaker, medan det kan vara svårare att slippa sug och viktökning om man intar dem från mjölk/grädde/creme fraiche/fil/yoghurt. Även bär är en riskfaktor, samt nötter. Vad man klarar av är individuellt, och hur det är för dig kan bara du veta.

Undviker du eller minimerar kolhydrater från de källorna, så har du ivarjefall en större rörelsefrihet vad gäller grönsaker, och behöver således inte äta superstrikt.

cokolada
0

njaa det är svårt att hitta ren osötad grädde osv när man är i utlandet. och så kanske det är värt att nämna att jag är fuskveggis (äter bara fisk) vilket gör det ännu svårare, första veckorna åt jag ständigt omelett och tonfisk på burk VARJE DAG.. ja lite dumt av mig då eftersom jag glömde quornkorven i frysen här hemma när jag skulle resa iväg!

annars så slarvar jag inte såhär

magma
0

Ursäkta, jag var otydlig! Mitt svar var till annica80, fast jag ser nu att det var ett tag sedan hon skrev? Hur går det nu, annica80??

cokolada
0

hahaha det kunde ju lika gärna ha riktats till mig oxå!Skäms

magma
0

Du får ta och plocka de bitar som du tycker kan passa in på dig…Flört

annica80
0

hejsan igen!

har haft fullt upp i livet och har itne haft tid eller energin till datorn (kors i taket!)

hur det går för mig? med maten går det bra! men  ja har fortfarande humörsvägningarna och mår inte tipptopp dock så är jag under utredning på vc så vi får väl se om det har med min hypotyreos o gåra.. (skulle ju inte vara första gången)

ett mellanting mellan kolhydrater och inte kolhydrater tror jag att jag har lyckats hitta sedan jag ÄNTLIGEN lyckades med en äggmjölk som inte fick mig att kräkas vilket gör att ja kan hoppa över t.ex. fil och yougurt till frukost. Dock har jag fortfarande mkt grädde i mat.

"nackdelen" med denna kost e ju att allt ska anpassas efter mig själv, vilket för mig verkar ta en evighet Oskyldig

kanske ska påpeka att ja inte är nedstämd längre.

umbra55
0

Läs inläggen på Kostdoktorn om potatis!(för det var väl där?)

att forskare kommit på att nedstämdhet kan orsakas av serotoninbrist bla.. och att äta en LITEN KALL potatis (diameter ca 2.5 cm) varje kväll precis innan man lägger sig, ger hjärnan orken att skapa serotoninet. Inget till!!!

Låter intressant och värt att prova, även om en potatisordination här är som att svära i kyrkan!

[Pennylane1]
0

det finns tråda härinne om det, en heter Räddad av en potatis, ligger här i vänsterkanten

Jennix
0

#18  Har du länk dit? Jag har inte sett någon sådan artikel om seriös forskning…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Andina
0

#18 #29 - Jag undrar om det inte är denna tråd (här på KiF) som du menar, Umbra55

Räddad av en potatis

?

Här en artikel fr 2005/2006 från sund.nu som ligger delvis lite i linje med Räddad-tråden):

Mat som gör hjärnan glad - Sund.nu

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
0

(oops.. borttaget)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

umbra55
0

jo, det var det inlägget jag tänkte på..

Alltid värt att testa.Så lite kolisar, så sent borde inte spela nån roll på insulinet annarsd (tänker på LCHF-kosten)

thezood
0

Rekommenderar verkligen att låta er räddas av en potatis, eller som i i mitt fall, av lite havregryn. Det funkar verkligen.